בדיקת "גלובס": כך תחסכו בקניות ובהוצאות לחג הפסח

סקר ארגון פעמונים: שליש מהישראלים חשים הרעה במצבם הכלכלי לעומת אשתקד, 70% יצמצמו קניות, שליש צופים כי ייכנסו למינוס ■ איך לחסוך בהוצאות?

מה יעשה חג הפסח למינוס של הישראלים? כשליש מעריכים כי הוצאות החג ירעו את מצבם ויכניסו אותם לאוברדראפט או יעמיק אותו - כך לפי סקר שנערך עבור ארגון פעמונים על-ידי מכון המחקר כלים שלובים.

20% מהישראלים דיווחו כי ממילא הם נמצאים באוברדראפט תמידי, והחג לא ישנה זאת; ורק שליש ציינו כי הם אינם נמצאים בחריגת יתר, והחג לא ישנה זאת.

למעשה, שליש מהישראלים חשים הרעה במצבם הכלכלי בפסח הנוכחי, ו-70% מעידים על כוונה לצמצם השנה בהיקף הקניות וההוצאות לחג. כמחצית מהמשיבים לא מרגישים שחל שינוי במצבם הכלכלי לעומת הפסח הקודם, אולם רק כחמישית חשים שמצבם הכלכלי השתפר.

באופן טבעי, שיעור המשיבים שציינו כי האוברדראפט הקיים יוגדל עקב הוצאות החג גבוה באופן מובהק בקרב משיבים שמצבם הכלכלי הורע בשנה החולפת (33%).

הסקר, בו השתתפו 503 משיבים, גילה כי כחמישית מעוניינים לקבל עזרה כלכלית. 65% מהמשיבים לא מעוניינים בשום סוג של סיוע כלכלי, ו-13% מעוניינים לקבל סלי מזון.

קונים פחות

אז מה נקנה פחות? בעיקר מתנות ובגדים. 41% מתכננים לצמצם בקניית מתנות, ושיעור דומה יצמצמו קניית ביגוד ונעליים. כשליש יצמצמו בטיפוח, ובסעיף המזון - שבו קשה לאנשים "לחתוך", לא מעט מסיבות פסיכולוגיות ופרקטיות (על אחת כמה וכמה אם הם מארחים), ציינו רבע כי הם מתכוונים להוציא פחות מבעבר.

שיעור דומה יצמצמו קניות לצורך האירוח (שיכולות לחרוג מסעיף המזון - כלים חד-פעמיים, למשל), וכחמישית יצמצמו בבילויים המשפחתיים במהלך החג. בסעיף הזה יצמצמו באופן מובהק יותר מבוגרים, בני 40-59, שלרוב צלחו את שלב הילדים הקטנים בבית. נשאלים נשואים יצמצמו יותר בהוצאות האירוח והמתנות.

הניסיון לחסוך אינו נחלתם של אלה שמצבם הורע: גם בקרב המשיבים אשר מצבם הכלכלי השתפר או לא השתנה, קיימות כוונות כאלה.

האווירה הזו משתקפת היטב גם בנתוני המכירות בשטח: לפי הנתונים הרב-שנתיים של גמא ניהול וסליקה, העלייה בהיקפי הקניות בפסח הייתה בשיעור של כ-18% ביחס לחודש שקדם לחג - כשבפועל מדובר בירידה תלולה לעומת נתוני השנים האחרונות.

גובה קנייה ממוצע שתמורתה שולמה בכרטיס אשראי ערב פסח תשע"ג עמדה על 411 שקל - לעומת 434 שקל בערב פסח תשע"ב, 543 שקל בתשע"א ו-684 תשס"ז, לשם השוואה.

"הירידה התלולה מפתיעה, אף כי בדיעבד ניתן לראות בה חלק מגמה של 4 שנים שבהן חלה - ירידה בגובה קנייה ממוצע ועלייה במספר הקניות", אומר אריאל גנוט, מנכ"ל גמא.

גם בקרב המשיבים שמרגישים כי מצבם הכלכלי השתפר, 50% מתכוונים לצמצם בקניות לחג. שיעור החוסכים גדל ל-60% בקרב המשיבים שלא חל שינוי במצבם הכלכלי, ומגיע ל-81% בקרב המשיבים שמצבם הורע.

בלי תשלומים

"צרכנות נכונה מתחילה מתכנון קודם לקנייה", מזכיר מנכ"ל ארגון פעמונים אוריאל לדרברג. "יש להגיע עם רשימה מדויקת שנכתבה לאחר מחשבה מדוקדקת, ולא לקנות מה שלא מופיע ברשימה רק בגלל מחיר נמוך מבצע. לא תמיד מה שמשפיע על הכיס הוא היכן קונים, אלא מה וכמה קונים.

"חשוב גם לא לשעבד את העתיד בשביל הכאן ועכשיו, כלומר, לא לשלם בסופר בתשלומים. זה לא נכון כלכלית. לא כדאי לאבד את החירות בזול".

מתנות: להגדיר סכום מירבי

בסוגיית המתנות קל ליפול לבורות עמוקים - ולקנות דברים יקרים מדי לאנשים רבים מדי. יעל נבט, יועצת לכלכלת בית ומתנדבת בפעמונים, מציעה כמה לעשות 'הסכם קיזוזים' עם המתארחים או המארחים. מסכימים מראש שאף אחד לא מביא או נותן מתנה לאף אחד".

מינדי אייזנר, עמותת "חיים בפלוס", מזכירה כי "משהו סנטימנטלי שווה יותר, למשל: עוגה שאפיתי, תמונה משפחתית במסגרת או ספר עם הקדשה. אם נכנסים לחנות מתנות, הקפידו להגביל את עצמכם לסכום מירבי, ולא לבחון דברים אחרים".

לדבריה, מתנה צנועה, אך עם ברכה אישית מושקעת לעיתים משמעותית הרבה יותר. אם אתם מתארחים לליל הסדר, מקובל לתת מתנה, אך לא חייבים להוציא סכומים גדולים.

אירוח: אפשר להשתתף

כדאי להציע להשתתף בהכנת הארוחה או בחג הבא אתם תהיו המארחים - כך שזה ייתן תחושה של איזון, השתתפות באחריות האירוח ושיתוף משפחתי. שלא ייצא שמשפחה אחת תמיד מארחת את שאר בני המשפחה, וכל וההוצאות תמיד "נופלות" עליה.

ביגוד: חפשו את המבצעים

אייזנר: "כדאי לעשות סדר בארון ולמצוא דברים ששכחתם שיש שם. לעיתים תוספת קטנה של פריט משלים ולא יקר היא שתהפוך את הבגד לאופנתי ומתאים לארוחת החג.

"מומלץ להתאפק ולקנות רק בסוף העונה. אמנם אנחנו בתחילת העונה, אך גם כעת יש מבצעים, במיוחד מבצעים כמותיים שיתאימו לקנייה עבור שני ילדים (זוג שני ב-50%).

בילויים: יש חינם

אייזנר ממליצה על מסלולים בחיק הטבע או בחוף הים, הרחק מהקניונים, עם מצרכים לפיקניק ושתייה קרה מהבית. בנוסף, לא מעט אירועים מוצעים לקהל הרחב חינם, וכדאי לנצל אותם (לעתים תוך הרשמה מראש כנדרש).

כך למשל מציע בנק הפועלים, זו השנה התשיעית, כניסה חינם ל-48 מוזיאונים ואתרים בכל ימי חול המועד פסח, וגם בחברות האשראי מציעים הטבות 1+1 והטבות אחרות בכניסה לאתרי בילוי.

דאגו לוודא מראש אם באתר שאתם מעוניינים להגיע אליו ניתנות הנחות, או להפך - בחרו אתר מתוך רשימת ההטבות הרלבנטית אליכם או המקומות המוצעים חינם.

ניתן לקבל מחיר קבוצתי כשמדובר במספר משפחות יחד.

אפשר למצוא הנחות באתרי קופונים או דרך מועדוני צרכנות כמו בהצדעה, חבר, הסתדרות המורים וכדומה. בדקו אם ההנחה תקפה לאותו אתר גם בפסח.

פסח
 פסח

צלחת פסח
 צלחת פסח

הוצאות לפסח
 הוצאות לפסח