BDO: להעלות ב-1% את המע"מ על פירות וירקות כדי להיאבק בהון השחור

דורון שטיין: העלאה סמלית ב-1% של המע"מ על התוצרת החקלאית לא תייקר את הסל של הלקוחות, וסביר שרשתות השיווק אף יעדיפו לספוג את הייקור בעצמן

בניתוח שעשתה פירמת רואי החשבון BDO זיו-האפט בעניין המע"מ על תוצרת חקלאית טרייה, קורא מנהל מגזר ההתיישבות, דורון שטיין, להחיל מע"מ סמלי בשיעור של 1% בלבד על ירקות ופירות.

לדבריו, ההעלאה הסמלית של המע"מ על התוצרת החקלאית הטרייה לא תייקר את הסל של הלקוחות, וסביר שרשתות השיווק אף יעדיפו לספוג את הייקור בעצמן.

עם זאת, שטיין מסמן את המטרה: הכנסת השרשרת החקלאית למה שהגדיר "משטר הדיווח לרשויות המס", ואיתו גם מלחמה בהון השחור.

על-פי נתונים שעולים מסקירת BDO, ההוצאה השנתית של משקי-בית בישראל על פירות וירקות טריים נאמדת ב-15 מיליארד שקל: "החקלאות, על פני כל שרשרת האספקה שלה, בנויה ממספר חוליות, מהזרעים והשתילים; עיבוד השדות והמטעים; מיון התוצרת, קירורה ואריזתה ועד שיווקה בארץ ובעולם. החלת המדיניות של מע"מ בשיעור של אפס אחוז על תוצרת זו יצר מצב שלפיו חלק מהענפים באותה השרשרת לא דיווחו לרשויות המס על הכנסותיהם ומשם הדרך להעלמות מס - קצרה", אמר היום (ד') שטיין בשיחה עם "גלובס".

לדברי שטיין, המע"מ התיאורטי שחלק מפקידי האוצר היו מבקשים להחיל על התוצרת החקלאית הטרייה - בבואם לחפש מקורות הכנסה חדשים לקופת המדינה - נאמד בכ-2.5 מיליארד שקל.

עם זאת, לדברי שטיין אין להחיל שיעורי מע"מ גבוהים יותר מ-1% על תוצרת זו, בעיקר בשל חשיבה לטווח הארוך וההוכחה כי אכילת תוצרת חקלאית טרייה מונעת מחלות, שהטיפול בהן בהמשך יעלה לרשויות המדינה יותר כסף.

"באמצעות מנגנון של מע"מ סמלי ניתן יהיה להרחיב את חובת הדיווח והגבייה למס ההכנסה ולביטוח הלאומי מצד העוסקים בענפי החקלאות השונים. למהלך כזה תהיה השפעה חיובית על החקלאות - כי אלה שלא מדווחים ונחשבים לעוסקים פחות איכותיים, ייפלטו החוצה; ואלה שכן מדווחים ונחשבים ממילא לאיכותיים יותר, ימשיכו לפעול. אין מדובר בדיון שעניינו כסף בלבד, אלא דיון ערכי של שוויון בנטל, וכך גם הדיווח של כולם על הכנסותיהם", אמר שטיין ל"גלובס".