מי הופתע מצעדי שר האוצר?

מי שמצפה לקיצוצים נחרצים בתקציבי החרדים, שימשיך לצפות

משרד האוצר לא המתין עד אחרי פסח כדי להדליף את רשימת הצעדים אשר אמורים להביא להתאמה תקציבית שהוא מבקש לבצע. היום (ד') פורסמו בכלי התקשורת בהבלטה כל אותן הצעות ורעיונות שמסתובבות זה שבועות באגף התקציבים, והמתינו רק לבואו של שר האוצר החדש.

קשה לקבוע שההצעות בדבר קיצוצים בשכר במגזר הציבורי, או העלאת המע"מ, יכולות להפתיע איש. למעשה, לציבור נודע כבר לפני זמן רב על הכוונה להביא להתאמה בסדר גודל של כ-40 מיליארד שקל, הפרוסה על פני שנה וחצי, ועל המהלכים המעשיים להגשים כוונה זו. לכן, הכוונה בפרסום היא לא לפנות אל הציבור הכללי, אלא למערכת הפוליטית, ולאותן קבוצות וגופים אשר הסכמתן חיונית לאישור תוכניות האוצר.

מזווית הראייה הזו ניתן לשפוט את אותן הצעות אשר מהיום, ועד לאישור התקציב בכנסת, ילוו את הדיון הציבורי. את הבחינה הזו אפשר לעשות בעזרת שתי חלוקות בסיסיות: אחת בין צד המסים לצד ההוצאה, והשנייה בין צעדים שהם ריאליים, לכאלה שהם לא יותר מ"עזים שנועדו לצורכי מיקוח".

1. עז ושמה קיצוץ בתקציב הביטחון: את רשימת הקיצוצים המוצעים בהוצאות הממשלה מוביל, בגאון, סכום שבין 4 ל-5 מיליארד שקל, שאמור לרדת מתקציב הביטחון. זה כבר טקס שנתי, שבו הממשלה מאשרת קיצוץ בסדר גודל כזה, ומכשירה קיצוצים אחרים בהוצאה האזרחית. החלק השני של הטקס מגיע כעבור כמה חודשים, כאשר ועדת הכספים מאשרת בקשה ממשלתית להגדיל מחדש את ההוצאה הביטחונית. התחזית: מה שהיה הוא מה שיהיה. משרד הביטחון יצעק, אך גם הוא יודע שאלה כללי המשחק. על הנייר יהיה רשום קיצוץ. בפועל, שום דבר לא ישתנה.

2. החזית מול עופר עיני: הממשלה רוצה מאוד לחזור בה מהסכמתה לתוספות שכר במגזר הציבורי, אך לכך נדרשת הסכמת ההסתדרות. כדי ליצור קצת מנופי לחץ, האוצר הוציא מהמגירה את התוכנית למסות את ההפרשות לקרנות השתלמות. התחזית היא של פשרה, שלפיה יידחו תשלומי דמי הבראה ויידחו העלאות שכר. האוצר יקבל 2-3 מיליארד שקל.

3. חבילת המסים: האוצר רוצה להעלות את המע"מ ואת המסים על דלק וסיגריות. כדי להגיע למטרה, הוא מכניס לרשימה הצעה בדבר העלאת מס החברות - לא מקובל על ראש הממשלה בנימין נתניהו; ביטול פטורים לתאגידים גדולים - לא מקובל על תומכיו הפוליטיים של יאיר לפיד; או מיסוי הפרשות לקרנות השתלמות - לא מקובל על יו"ר ההסתדרות. התחזית: נשלם יותר מע"מ ויותר על דלק, והאוצר יקבל עוד 3-4 מיליארד שקל.

4. קיצוץ רוחבי, בשם אחר: הבשורה על פי האוצר היא שאין קיצוץ רוחבי בהצעותיו החדשות; זאת, בגלל השם הרע שיצא למהלך זה. מה שיש הוא "קיצוץ במנגנונים מנופחים במשרדים" בסכום גבוה מ-10 מיליארד שקל.

במה זה שונה מקיצוץ רוחבי? בעיקר בעובדה שהפעם אגף התקציבים יגיד למשרדים היכן לקצץ, ויוותר על פיקציה שהייתה קיימת בקיצוץ הרוחבי, שלפיה המשרדים הם המחליטים היכן לקצץ. תחזית: קיצוץ יהיה גם יהיה, בסכומים קרובים למה שהאוצר רוצה.

5. הנוכחים והנפקדים: את מהלכי האוצר משלימים הפעם צעדים כלפי מפלגות חרדיות, אשר היו עד כה פטורים מהם. כך למשל, הכוונה לקצץ בתמיכות והכוונה לפגוע בקצבאות ילדים. החרדים הם הנפקדים הגדולים מהקואליציה, ולכן הם ישלמו.

המתנחלים הם חלק מהקואליציה, ואמורים להמשיך ליהנות מכספי התקציב. הבעיה היא שהמפלגות החרדיות - אשר יודעות דבר או שניים על הדרכים שבהן מממנת הממשלה את ההתנחלויות - ידרשו "דמי לא יחרץ". לכן, מי שחולם על קיצוצים גדולים בסעיפים אלה, מוטב לו שיתכונן לצעדים סמליים, בעיקר.