IDC ומיקרוסופט: נזקי פיראטיות בעסקים של 114 מיליארד דולר

1 מכל 3 משתמשים פרטיים ו-3 מכל 10 עסקים, עלולים להיפגע מווירוסים ונוזקות אחרות, בעקבות השימוש בתוכנות פיראטיות

שימוש בתוכנות פיראטיות בארגונים, מעסיק מאוד את יצרניות התוכנה. במחקר חדש שמפרסמת חברת IDC, שהוזמן על-ידי מיקרוסופט, נמצא כי 1 מכל 3 משתמשים פרטיים ו-3 מכל 10 עסקים, עלולים להיפגע מווירוסים ונוזקות אחרות, בעקבות השימוש בתוכנות מסוג זה.

המחקר מצא כי כתוצאה מהנזקים, ישקיעו המשתמשים הפרטיים 1.5 מיליארד שעות ו-22 מיליארד דולר בזיהוי הפגיעה, בתיקון ובשיקום המחשב. עסקים וארגונים ישקיעו לצורך כך 114 מיליארד דולר, בכדי להתמודד עם השפעת המתקפות של הנוזקות הללו.

המחקר הבינלאומי הקיף 270 אתרי אינטרנט, 108 אתרי הורדות, 155 דיסקים ורשתות P2P. במסגרת המחקר רואיינו 2,077 משתמשים פרטיים ו-258 מנהלי IT ומנהלי מערכות מידע ראשיים בברזיל, סין, גרמניה, הודו, מקסיקו, פולין, רוסיה, תאילנד, אנגליה וארה"ב. החוקרים מצאו, כי מתוך התוכנות המזויפות שאינן באות במחשב, 45% מהן מגיעות מהאינטרנט ו-78% מהתוכנות הללו שהורדו מאתרים ומרשתות P2P, הכילו סוג כלשהו של רוגלה, בעוד ש-36% הכילו סוסים טרויאנים ופרסומות.

"המחקר שלנו הוא חד משמעי: סכנות האינטרנט אורבות למשתמשים פרטיים ולעסקים שמהמרים על תוכנות מזויפות", אומר ג'ון גאנץ, חוקר ראשי ב-IDC. "חלק מהאנשים בוחרים בתוכנות מזויפות בכדי לחסוך בכסף, אך 'הצטרפות' זו לנוזקות, מסתיימת במעמסה פיננסית ורגשית, הן לארגונים והן למשתמשי מחשב מזדמנים"

המחקר "The Dangerous World of Counterfeit and Pirated Software", התפרסם ביוזמת מיקרוסופט, במטרה להגביר את המודעות לסוגיות הקשורות לפיראטיות תוכנה.

ממצאים בולטים נוספים בתחום הלקוחות הפרטיים שהופיעו במחקר:64% מאלו שהשתמשו בתוכנות פיראטיות חוו בעיות אבטחה, 45% סבלו מהאטה בביצועי המחשב ונאלצו להסיר את התוכנה מהמחשב, 48% ציינו כי החשש הגדול ביותר שלהם הוא מאיבוד נתונים, 29% ציינו כי החשש הגדול ביותר שלהם הוא מגניבת זהות.

מתקינים פיראטי בעבודה

המחקר של IDC הציג את ההיקף של התקנות תוכנה המבוצעות על ידי המשתמשים במחשבים של ארגונים ועסקים, התקנות המהוות אמצעי נוסף להחדרת תוכנות לא בטוחות למקומות העבודה. 38% ממנהלי מערכות המידע אישרו כי התופעה אכן קיימת ואילו 57% מהעובדים הודו כי התקינו תוכנות פרטיות במחשבים של הארגון. אלו שעשו זאת טענו, כי רק 30% מהתוכנות שהתקינו היו נקיות מבעיות. 65% ממנהלי מערכות המידע מסכימים, כי תוכנות שמותקנות על ידי המשתמשים, מגדילות את סיכוני האבטחה של הארגון.

הצד השני של הפיראטיות

בעוד שהמחקר אולי מנסה להפחיד גם את המשתמשים הפרטיים, צריך לזכור שבמציאות הורדת שיר, סרט או תוכנית טלוויזיה, לא בהכרח תגרום נזק למחשב. בהורדת תוכנה למחשב יש כנראה יותר סיכויי לנזק, אבל גם כאן, עצם זה שכמות עצומה של משתמשים פרטיים לא נפגעת, לא תצמצם את התופעה. מלבד זה, ללא פיראטיות, כנראה שחברות התוכנה היו ממשיכות למכור את המוצרים שלהם במחירים אסטרונומיים ושירותי צפייה חוקיים לסרטים ותוכניות טלוויזיות, כמו הולו ונטפליקס לא היו קיימים. שלא לדבר ששירותי מוזיקה, מסוג iTunes של אפל או סלקום ווליום או פלאפון מיוזיקס לא היו מגיעים לעולם. אנחנו כמובן לא ממליצים להשתמש בתכנים פיראטיים שמפרים זכויות יוצרים, אבל צריך לזכור, שרק בזכות כמות עצומה של משתמשים שצורכים אותם, מחירי התוכן הופכים לשפויים יותר וחברות הכבלים והלוויין משדרות תכנים עם זמנים קרובים למועד השידור המקורי בארה"ב.

בניגוד לעולם התוכן הפיראטי אצל המשתמש הפרטי, ארגונים חשופים יותר לתביעות של ארגוני זכויות יוצרים. במקרה של בתי עסק, הסיבה בשימוש בתוכנה פיראטית, היא שאותו ארגון מנסה לחסוך בכסף על חשבון פגיעה ביוצרי התוכנה.