אושרה תוכנית שיקום שוק הכרמל בת"א: 160 דירות ייבנו

התוכנית כולה מתייחסת לשטח כ-75 דונם, ומוצעים בה שטחים בייעודים שונים

3 חודשים לאחר שהוסרו ההתנגדויות לתוכנית שוק הכרמל ונחתם הסכם עם ועד סוחרי השוק, אישרה הוועדה המחוזית תל-אביב, בראשות הממונה על מחוז תל-אביב במשרד הפנים, גילה אורון, את התוכנית.

שוק הכרמל עצמו הוא רק חלק מהתוכנית הכוללת שאושרה וכולל גם את השוק המערבי, חניון הכרמלית, חלק מגן הכובשים ומגרשים נוספים שנמצאים בבעלות מינהל מקרקעי ישראל.

התוכנית כולה מתייחסת לשטח כ-75 דונם, ומוצעים בה שטחים בייעודים שונים. בין היתר מדובר על זכויות לבניית כ-160 יחידות דיור בהיקף של 5,845 מ"ר, שטחי מסחר בהיקף של 17,766 מ"ר, מרכז לוגיסטי בהיקף של 5,515 מ"ר, מבני ציבור בהיקף של 7,196 מ"ר, ייעוד משולב של מגורים מסחר ותיירות בהיקף של 11,730 מ"ר ושוק בהיקף של 14,590 מ"ר.

בנוסף, התוכנית מציעה לייעד מגרשים זמינים לצרכי ציבור עבור תושבי "כרם התימנים" ו"כרם ישראל". התוכנית מגדירה זכויות והוראות בנייה באזורים המוקפאים כיום בדופן השוק ותאפשר התחדשות עירונית באזור כולו. האזור בו יאושרו זכויות הבנייה החדשות למגורים, מלונאות מסחר ומשרדים יהיה ממערב לשוק הקיים.

ממשרד הפנים נמסר כי מטרתה הראשית של התוכנית הינה שכלול, חיזוק, חידוש ושיקום שוק "הכרמל", השוק המרכזי של העיר תל-אביב, והשוק "המערבי" בשילובו עם מגורים עירוניים ייחודיים, יצירת עוגנים לוגיסטיים ושטחים ציבוריים פתוחים לאזור והרובע כולו. התוכנית תסדיר את מעמדו הסטטוטורי של השוק, על מנת שניתן יהיה בעתיד להוציא היתרים לצורך שיקום ושיפוץ, החלפת תשתיות ישנות, פינוי ומחזור אשפה נאותים וכדומה.

את התוכנית יזמה הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל-אביב יפו.

כזכור, תוכנית שוק הכרמל כבר אושרה בוועדה המחוזית ב-2009 אולם לאחר אישורה, עלתה התנגדותם של מאות מסוחרי השוק, התנגדות שעיכבה את המשך הדיון בתוכנית במוסדות התכנון. התנגדות זו הוסרה לפני כ-3 חודשים במסגרת ההסכם שנחתם בין ועד הסוחרים לעירייה.

לפי ההסכם, שקודם על-ידי עוה"ד אמנון זכרוני ועדי ודעי ממשרד אמנון זכרוני, סוחרי השוק יקבלו הסכמי חכירה לתקופה של 49 שנים עם אופציה ל-49 שנים נוספות. תשלום דמי החכירה לדוכן של עד 7 מ"ר לא יעלה על 200 אלף שקל, והדוכנים שיפונו במסגרת השיפוץ יפוצו בכסף או בדוכן חלופי על-פי תנאים שהוגדרו בהסכם.

יש לציין שגם היום נשמעים קולות של אי-שביעות-רצון מצד סוחרים שונים על ההסכם, אולם התוכנית, כאמור, אושרה.

את התוכנית גיבשו במחלקת תכנון מרכז במנהל ההנדסה של העירייה יחד עם משרד "אקסלרוד גרובמן אדריכלים". התחלת שיפוץ השוק צפוייה במהלך שנת 2014.