הסוף לפקקים? בת"א מעוניינים להקים מערך שיתוף כלי רכב

העירייה מבקשת לבדוק היתכנות ומשמעויות של הקמת מערך זה בעיר ■ ראש העירייה רון חולדאי: "איננו יכולים להמתין עוד לשיפור הדחוף הנדרש במערכת התחבורה הציבורית במדינת ישראל"

בהמשך להצלחת פרויקט ה"תל-אופן" בתל-אביב, הרשות לפיתוח כלכלי תל-אביב-יפו ועיריית תל-אביב-יפו הפיצו היום (ד') בקשה לקבלת מידע (RFI) בנושא הקמת מערך עירוני לשיתוף רכבים.

הבקשה הופצה הן בישראל והן לגופים מובילים המפעילים מערכים דומים ברחבי העולם. בין היתר נעשתה פנייה גם ליבואנים ויצרנים של רכבים חשמליים בישראל ובעולם.

המטרה הינה לקבל מידע הנועד לבחון תכנון, הקמה, אחזקה ותפעול של מערך השכרת רכבים משותפים בעיר, וכן לבדוק את ההיתכנות, ההיענות ומודלים עסקיים קיימים לתפעול מערך זה.

מפעיל המערך יידרש לתת פתרונות לנסיעה בין עירונית ברדיוס של כ-100 ק"מ מחוץ לתל-אביב, להעמיד לרשות המשתמשים צי של רכבים מסוגים וגדלים שונים. בנוסף, עלות השימוש ברכב לחצי שעת נסיעה לא תעלה על 25 שקל, כאשר יש לתת אפשרות להשאיר את הרכב בתחנה שונה ממנה הוא נלקח, בדומה למערך תל-אופן.

"עיריית תל-אביב-יפו ממשיכה לפעול להבאתם של פתרונות תחבורה חדשניים לעיר", נכתב בהודעה מטעם העירייה. "עיקרון ההפעלה של מערך השכרת הרכבים יהיה דומה לזה של תחנות תל-אופן, ויעבוד על-פי עיקרון של פרישת תחנות השכרה והחזרה ברחבי העיר. המטרה העיקרית הינה לתת מענה תחבורתי שיאפשר לתושבי העיר ומבקריה לוותר על רכבם הפרטי לחלוטין, ולהתנייד בעיר בתחבורה ציבורית בלבד".

ראש העירייה רון חולדאי, אמר: "איננו יכולים להמתין עוד לשיפור הדחוף הנדרש במערכת התחבורה הציבורית במדינת ישראל. לכן, אנו ממשיכים לפעול באמצעים העומדים לרשותנו על מנת לייצר אלטרנטיבות לרכב הפרטי, הגורם נזקים סביבתיים וכלכליים בלתי נסבלים. כפי שהוכחנו בתחום האופניים שניתן לשנות הרגלים ולייצר תרבות תחבורה חדשה, השלב המתבקש הבא הוא לייצר מערך כלי רכב שיאפשר לאנשים לעשות שימוש שיתופי ואופטימלי בכלי רכב, ולזנוח את רכבם הפרטי. יחד עם זאת, חשוב לזכור שפרוייקט שיתוף הרכבים מחייב פריסה מטרופולינית, ולא רק עירונית, ואני קורא לחברי ראשי הערים ולמשרד התחבורה להרים את הכפפה".ש