בנק ישראל ממליץ להשוות המיסוי על נדל"ן למס הבורסה

בין הצעות הבנק: הארכת תקופת הזכאות למס שבח והשוואת המיסוי על נדל"ן למס על רווחי הון ■ עד כה קרא הבנק לממשלה להשפיע על שוק הדיור ע"י הגדלת ההיצע בלבד ■ "לא ניתן לזהות סימנים להתמתנות בשוק הדירות"

חברי הוועדה המוניטארית בראשות נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, מבקשים לראשונה מהממשלה החדשה לשקול לנקוט בצעדי מיסוי חדשים בנדל"ן על מנת לצנן את השוק ולמנוע את המשך התפתחות בועת הנדל''ן.

ל"גלובס" נודע, כי בכירי הבנק מתכוונים בעיקר לשני צעדי מיסוי עיקריים. הראשון הוא הארכת התקופה בגינה רוכשי דירה שנייה זכאים לפטור ממס שבח, על מנת לעודד מכירת בתים ובכל הגדלת ההיצע - צעד שנדחה על ידי ועדת הכספים בשנה שעברה. השני, והמעניין במיוחד, הוא חתירה להשוואת המיסוי בין ההשקעה בנדל"ן לבין המס על נכסים אחרים במשק. בבנק ישראל סירבו לתת פרטים נוספים, אך ניתן להעריך כי הכוונה היא להשוות את המיסוי על נדל"ן למס על רווחי הון, שעומד עתה על שיעור של 25%. זאת, בעוד מס הרכישה המקסימלי על דיור מגיע עתה ל-7%.

הכוונה היא לצמצם את הפער בין מס רכישה על דירה להשקעה (דירה ראשונה ושנייה) לבין המס הקיים על רווחי הון, או אף להעלות את המס על השכרת דירות ל-25%, מה שעלול ליצור מצב בו משכירי הדירות יגלגלו את המס על השוכרים - ומחירי השכירות יעלו.

מהפרוטוקול של הדיונים המוניטאריים לחודשים אפריל-מאי 2013, שבהם גם הוחלט על הותרת הריבית על כנה ברמה של 1.75%, עולה כי בכירי הבנק סבורים לראשונה, כי "הממשלה החדשה תידרש לנקוט במקביל בצעדים פיסקאליים להרחבת ההיצע (זירוז הליכי התכנון והגברת שיווק הקרקעות בעיקר באזורי הביקוש) ואולי גם לריסון הביקוש (כגון צעדי מיסוי)". נזכיר כי עד כה קרא בנק ישראל לממשלה להשפיע על שוק הדיור באמצעות הגדלת ההיצע בלבד.

עוד עולה מהפרוטוקול, כי בכירי הבנק מודים באופן משתמע בכישלון הצעדים האחרונים שנקט המפקח על הבנקים, דודו זקן. "חברי הוועדה מסכימים כי קצב עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה וכי לא ניתן לזהות סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות על סמך הנתונים העדכניים", נכתב בפרוטוקול. עם זאת, בכיר הבנק מבקשים להבהיר כי הנתונים "טרם הושפעו בצורה מלאה מהצעד האחרון של המפקח על הבנקים, הדורש מהבנקים הגדלת כרית ההון בגין משכנתאות".

לפי הנתונים שהציג בנק ישראל, קצב עליית מחירי הדירות ממשיך לעלות, וב-12 החודשים שהסתיימו בינואר 2013 עלו מחירי הדירות בכ-9% לעומת כ-7% ב-12 החודשים שהסתיימו בדצמבר 2012.