המפיקים: אי-סדרים בהתנהלות רשות השידור בנוגע להפקות

רשות השידור השיקה לוח שידורים בעלות של 17 מיליון שקל, אך היוצרים טוענים כי הרשות אינה מוציאה לפועל קול קורא להפקות שאותן היא מפרסמת

איגוד המפיקים טוען לאי-סדרים בהתנהלות רשות השידור בכל הקשור לתהליכי "קול קורא" להפקות.

רשות השידור התגאתה באחרונה בהשקת לוח שידורים בעלות של 17 מיליון שקל, ואולם במכתב שנשלח מטעם האיגוד ליו"ר רשות השידור, אמיר גילת, מובאות טענות של "עשרות רבות" של יוצרים ומפיקים, שלפיהן הרשות מקבלת הצעות לבקשות שלה להפקות, ואולם אלה לא יוצאות לפועל. זאת, למרות שהמפיקים משקיעים זמן וכסף בהצעותיהם.

"מניתוח תלונותיהם של היוצרים השונים עולים תמונה חמורה וסימני שאלה מדאיגים לגבי תום-לבכם ורצינות כוונותיכם בעת הפרסום ברבים של קולות אלה", כתבו אסף אמיר, יו"ר איגוד המפיקים, ואורי רוזנווקס, יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטרים.

"אף סדרה לא יצאה לדרך"

במכתב מובאות מספר דוגמאות. "שני קולות קוראים בתחום סדרות התעודה שפורסמו במהלך חודש מאי 2012, להם נענו מאות יוצרי תעודה ומפיקים, לא טופלו כסדרם ולא יצאו לפועל, כמתואר ומפורט בקולות הקוראים. מצב הדברים נכון להיום הוא שכמעט שנה לאחר שפורסמו קולות הקוראים הללו בהם השקיעו יוצרים ומפיקים עבודה רבה, זמן וכסף, לא נחתמה או יצאה לדרך ולו סדרה אחת! מאות מגישים עדיין לא קיבלו שום הודעה רשמית", נכתב.

כמו כן, מובאת דוגמה לקול קורא לסדרה בת 15 פרקים שלאחר שהוגשו כל ההצעות, לאחר חודשים של הכנות, הפכה לסדרה בת פרק אחד ואיש לא קיבל הודעה על גורל הצעתו.

"התנהלות הרשות בכל אלה והמדיניות המצטיירת ממנה, של הצגת מצג הפקתי שאינו מתקיים בפועל ושל אי-קיום ההפקות שעליהן הוצהר במסגרת קולות הקוראים - הינן פסולות ואינן יכולות להיוותר על כנן", לשון המכתב. "כיצד אישר והוציא לדרך הדרג המפקח (יו"ר, ועד מנהל, ועדת תוכן) קולות קוראים, מבלי לוודא מראש כי לרשות יש את האמצעים לעמוד בהם כלכלית ומבלי לשריין את הכספים הנדרשים? האם לא מעלו הגופים המפקחים ברשות בראשם אתה בתפקידם, לאחר שקיבלו מארגוני היוצרים אין-ספור התרעות בעניין ולא פעלו כלל בנידון?".

היוצרים דורשים להוציא לפועל את הקולות הקוראים ומאיימים בתביעות פיצויים. כמו כן, טוענים באיגודים כי פניות של יוצרים הועברו למבקר המדינה.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "רשות השידור הוכיחה בשנת 2012 כי עמדה בכל ההתחייבויות על-פי החוק בנושא הפקות המקוריות. נחתמו עשרות הסכמים עם יוצרים ומפיקים מכל הסוגות, כולל יוצרים תיעודיים.

"בימים אלה הוגשו לאישור ועדת 250 של מוסדות הרשות שורה של סרטים תיעודיים, שאושרו על-ידי ועדת ההתקשרויות של ההנהלה ועברו מסלול של מש- ומתן עם המפיקים. ועדת ההתקשרויות החלה לפני כמה שבועות גם בדיון בקול הקורא לסדרות התעודה.

"הטיפול בקולות הקוראים יקודם ביתר שאת במהלך השבועות הקרובים, על מנת לתת תשובות למגישי ההצעות, וכדי להשלים את מיפוי ההצעות של הקולות הקוראים".