מנהל מפייסבוק

פנייה לעובדים שלך ברשת, זה להכריז: "אתם מכתיבים לי"

לא כולם מחבבים את השימוש שעושה יאיר לפיד ברשת החברתית כדי לנהל את תדמיתו ולתקשר עם העם, אבל מה שבטוח זה שכולם מדברים על זה.

נראה שבמציאות רוויית מסרים, קישורים והפרעות לקשב שלנו, נמצאה דרך לגרום למסרים לחדור לתודעה. בדומה לכך, יותר ויותר מנהלים מנצלים את הרשתות החברתיות לתועלתם בניהול עובדיהם.

גובה העיניים

זה לא רק סגנון הכתיבה הדיבורי שמחייב מבט בגובה העיניים לעובדים. זה עצם הבחירה ברשת שמורה על כך שהוא חי בתוך עמו, מבין שעובדיו, לרוב, צעירים ממנו וכך מעדיפים לתקשר עם הסביבה, ומתאים עצמו.

כשמנהל פונה לעובדיו ברשת החברתית, הוא צועק: "אני הולך בדרככם, אתם מכתיבים את הדרך". וזה בדיוק מה שמעודדם ללכת בדרך שלו. מנהלים באמת מצליחים לסחוף כך את עובדיהם עם מסר או רעיון. העובדים מגיבים, ברצינות או בבדיחות הדעת, עוקבים אחרי תגובות האחרים, וחשים מחויבות רבה יותר להיות מעורבים בסוגיה גם מחוץ לדיון ברשת.

ראי לעובדים

עד שהרשת החברתית נכנסה לתמונה הניהולית, מנהלים היו משקיעים באותם ערוצים חד-צדדיים להעברת מסרי חזון: בנהלים, בשלטים, בנאומים. הם היו חוזרים על אותן סיסמאות, ולרוב, הדבר הפך לעניין שגרתי ואוטומטי שלא מקדישים לו מחשבה יתרה. קשה להנחיל ערכים כ"חשיבה מחוץ לקופסה" כשהמנהל בעצמו מתנהל בשבלוניות ולא יוצא ממנה.

ברשת החברתית מנהלים מצליחים להמחיש טוב יותר את מסריהם, ולא עוד כשופר ההנהלה אלא בשיח דו צדדי, אינטראקטיבי. כשעושים זאת נכון, הקבוצה ברשת הופכת לראי התרבות הארגונית, האווירה בארגון, היחסים החברתיים, והמתרחש בו מקצועית.

אין זה אומר שיש לזנוח את הטקסים המסורתיים להמרצת העובדים, אך אפשר לנצל את הרשת כדי להעצים את השפעתם. למשל, להמשיך להכתיר בכל חודש את העובד המצטיין בישיבה אקטואלית, ולאחר מכן לשתף זאת ברשת עם תמונתו, ציון הישגיו, וקריאה לתגובות מפרגנות מחבריו.

ביזנס ופלז'ר

מנהלים רבים רואים ברשת החברתית רק את ממד הבידור, וחוששים משילובו בהקשר המקצועי. אך מלבד העובדה שאנשים נמשכים להומור ושואפים להיחשף אליו ככל האפשר, יש לו גם תועלות מקצועיות. מנטלית, נמצא למשל שלצחוק אותה השפעה כשל ספורט - הוא ממריץ, מגביר חשיבה פרודוקטיבית ויצירתיות, וכך תורם למקוריות ולפתרון בעיות.

בין אם אלה תמונות העובדים מוועידה מקצועית, ברכת יום הולדת לעובד, שבחים לעובד על הישגיו או קריאה לסיעור מוחות מקצועי - הפעילות השוטפת ברשת מגבשת את העובדים, ומעצימה את תחושת השייכות שלהם לארגון. ולהבדיל מיום גיבוש חד-שנתי, כאן מדובר בהתנהלות יומיומית.

חברה שביקרתי בה המחישה לי את החיבור החיובי שבין המקצועי לחברתי. מדובר בחברה נישתית אך מצליחה, שבצוות הקריאייטיב שלה עובדים יעילים, יצירתיים ומסורים. מהצצה חטופה בחשבון האינסטגרם הצוותי אפשר להסיק שעיקר מעייניהם להצטלם במצבים משעשעים ולשתף, אך הסתבר לי שהעיסוק הזה לא מסיט את תשומת לבם מהעיקר אלא להיפך - מקרב ומעשיר את התקשורת ביניהם.

כך סיכם מנהלם: "לא תמיד התקשורת ה'סינכרונית' תורמת לפוריות הדיון. אני יודע שכדי להפוך רעיון לפתרון צריך לתת לו להבשיל, והולך עם זה. לכל אחד קצב ודרך משלו. אז מדברים בישיבה, משאירים את הנושא פתוח, מעלים דיון ברשת, ונותנים לו זמן עיבוד. יש לי דיונים שלמים מתועדים, פוריים, בהשתתפות מקסימלית, שמפורטים בהם יתרונות וחסרונות, תרחישים אפשריים ומסקנות מבריקות. זו גאווה גדולה".

נצלו את הפוטנציאל הניהולי של הרשת

חיזוק: הרשת היא הזדמנות להעצים את העובדים השקטים. להם זהו פתח להפגין נוכחות, ולמנהל - הזדמנות פז לעודדם להשתתף, לציינם לטובה, ולהכיר את עובדיו ברמה אישית ועמוקה יותר.

מראה מגדילה: בעוד שחיי היומיום בעבודה מורכבים מדבש ומעוקץ, ברשת אפשר לשקף את העוקץ אך לתת משקל רב יותר לדבש. למשל: לסכם חודש קשה ברשומה נוסח "אפריל - רגעי קסם", ובה לציין לחיוב הצלחות ורגעים הקשורים בצוות, בלקוחות, בספקים, בבעיות שנמצא להן פתרון, וכיו"ב.

סדר בבלגאן: בחברות גדולות ומרובות צוותים, כדאי לבדל את הצוותים זה מזה ברשת. בחשבון הצוותי יתנהלו דיונים שרלוונטיים לצוות, ובחשבון הארגוני הכולל אפשר לסנכרן בין התכנים הצוותיים השונים.

תפעול וניהול: לא לכל המנהלים יש זמן לתפעול השוטף של הפעילות ברשת, או כלים לעשות זאת נכונה. לא כולם מצויים בשטח, מתקשרים בשפת העובדים או חשים משוחררים מספיק. לאלה מומלץ למנות עובד שינהל זאת, ויתרגם את מסריהם לשפת העובדים. מנהל שפועל כך גם שם עצמו בעמדת עובדיו באופן מוחשי ביותר, ומגדיל את הסיכוי לשיתוף פעולה.

מחויבות: אפשר להגביר את מחויבות העובדים להשתתפות באמצעים רשמיים עקיפים, למשל: לקבוע ברשת אירועים כפגישות, ישיבות, טקסים ונסיעות, ולבקש אישורי השתתפות בתוכה. לשמירת הרצף, אפשר להמשיך את הפעילות במיקומים הללו ברשת גם לאחר האירוע, עם תמונות, מסקנות, דיונים פתוחים וכד'.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.