15 באפריל: מועד אחרון להגשת תביעות כנגד התמ"א של ת"א

11 בעלי קרקעות נוספים הצטרפו לאחרונה לתביעתם של 104 בעלי קרקעות בכפר שמריהו בסך 52 מיליון שקל, שהוגשה נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה במרחב הרצליה וכפר שמריהו

11 בעלי קרקעות נוספים הצטרפו לאחרונה לתביעתם של 104 בעלי קרקעות בכפר שמריהו בסך 52 מיליון שקל, שהוגשה נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה במרחב הרצליה וכפר שמריהו, בטענה כי אישור תוכנית המתאר של מחוז תל אביב (תמ"מ 5) גרמה לשינוי ייעוד הקרקעות שבבעלותם בכפר שמריהו לפארק, ובגין הפקעת הקרקעות שלהם לצרכי ציבור. תביעה ראשונה הוגשה לפני למעלה משנתיים על ידי עו"ד עודד ישראלי בעקבות שינוי יעוד של כ-1,000 דונם בכפר שמריהו לטובת פארק.

מדובר בשטח של כ-1,000 דונם המצוי ממזרח לפסי הרכבת ובסמוך לשדה התעופה של הרצליה. השטח נתחם בדרום על ידי רחוב הבריגדה היהודית בהרצליה, ובצפון מגיע עד לבית העלמין של כפר שמריהו. לפני למעלה משנתיים הגישו בעלי הקרקעות תביעת פיצויים, לאחר שגילו, כי הוועדה המחוזית שינתה את יעוד השטח, שסומן לטענתם בתוכניות מתאר ארציות לבניה למגורים, לטובת פארק והפקעה עתידית.

לטענת בעלי הקרקע, משמעות שינוי היעוד היא שמקרקע, שהוערכה בעבר על ידי שמאי מועצת כפר שמריהו ב-150 אלף דולר לדונם, ושמועצת כפר שמריהו קידמה עליה בעבר תוכנית לבניית שכונת קוטג'ים, לא ניתן יהייה לממש את תוכניות הבנייה, ובסופו של דבר תופקע הקרקע מהבעלים הפרטיים לצורך הקמת פארק אזורי חדש.

תוכנית המתאר החדשה של כל מחוז תל אביב, הכוללת את כל הערים במחוז: חולון, בת ים, רמת גן, קרית אונו, רמת השרון, הרצליה וכפר שמריהו, אושרה בחודש אפריל 2010 ועל פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, לבעלי זכויות הרואים עצמם נפגעים כתוצאה מתוכנית, יש שלוש שנים מיום אישור התוכנית להגיש תביעת פיצויים בגין ירידת ערך נכסיהם.

"ב-15 באפריל יסתיים המועד בו ניתן להגיש תביעות פיצויים בגין הפארק במזרח כפר שמריהו, ובכלל" ציין ישראלי. "לכן, מי שלא יתבע בזמן הקצר שנותר, יינזק כלכלית בצורה קשה. מדובר בפגיעה אנושה בקניינם של בעלי קרקעות רבים באזור שהוא מהיקרים בארץ. אין כל סיבה להטיל על בעלי הקרקעות לשאת בנזק שנגרם לקניינם בגין ההפקעות ואישור התוכניות ויש לפצותם באופן מלא בגין הנזק שנגרם למקרקעין".