מעצבים את מילאנו: שבוע העיצוב הפך את העיר האפרורית לחגיגה צבעונית

שבוע העיצוב של מילאנו - אירוע הפסגה של עולם העיצוב והאדריכלות ■ אזוריה השונים של העיר מתחרים זה בזה על תשומת הלב של מעצבים, אדריכלים וקניינים מכל העולם

מה עושה בקבוק קוקה קולה בגלריה לעיצוב? אם תשאלו את אוקי סאטו, המעצב העומד בראש סטודיו ננדו היפני, תשמעו שבקבוק הזכוכית הירקרק, על הלוגו האיקוני ובועיות האוויר הקטנטנות הלכודות בו, הוא חומר גלם רב השראה.

בתערוכה בגלריה דילמוס מציג ננדו סדרת כלים שנעשו ממיחזור הזכוכית של בקבוקים שנשחקו ושיצאו מפס המיחזור של החברה.

ננדו הוא אחד השמות הבולטים בנוף המאוד צפוף של מעצבים בשבוע העיצוב של מילאנו - אירוע הפסגה של עולם העיצוב והאדריכלות. לא רחוק מהגלריה הוא מציג עוד שני פרויקטים. אחד מהם, מרשים במיוחד, נעשה עבור חברת אבן קיסר הישראלית. המיצב גן האבן הוא שדה של שולחנות נמוכים בעלי רגל אחת, הנראים כמקבצי פטריות אחרי הגשם או כחלוקי אבן מרחפים בגובה נמוך מעל חלוקי החצר המקסימה שבה צמחה הגינה לכבוד שבוע העיצוב.

בגלריה קטנה במרכז העיר מציגה חברת אקווה קריאיישן הישראלית, המזוהה עם המעצבת איילה צרפתי, סדרת פסלוני תאורה שעיצב הפעם בעלה ושותפה של איילה, אלבי. המנורות עשויות גוף נחושתי בעל מפרקים ונורות לד. ייחודן בכך שהן נטענות על בסיס עגינה מעץ וניתן לשאת אותן ללא חיבור לחשמל ולהניח בכל מקום, בדומה לפמוטים.

ייצוג ישראלי צנוע יש גם בבית הפלאות של רוסנה אורלנדי, גלריה חנות שמקבצת מעצבים מכל העולם ומציגה אוונגרד במיטבו. שם מציגים השנה ניר מאירי, עם סדרת מנורות שולחן שחורות ואהילי אצות, ובני הזוג בעז כהן וסאיקה יממוטו, עם סדרת קופסאות יפניות מעץ ארז בגילוף מסורתי, המשמשות גם כני תצוגה לפריטים קטנים.

העיר מילאנו האפרורית ברוב ימות השנה הופכת בשבוע העיצוב לחגיגה צבעונית, כשאזוריה השונים מתחרים זה בזה על תשומת הלב של המעצבים, האדריכלים, הקניינים ואנשי התקשורת המתרוצצים בין תערוכה למסיבה ולפגישות עסקיות. קבוצות מעצבים ממדינות שונות, כמו גם בתי ספר לעיצוב מכול העולם מציגים הברקות בחללים מפתיעים בין בתי מגורים ומחסנים או במוזיאונים ברחבי העיר. במוזיאון הטריאנלה לעיצוב משולבות תערוכות נושא באוצרות אנינה עם פרויקטים מסחריים ועם יצירות ביכורים של מעצבים צעירים ובלתי מוכרים. בין אלה תערוכה עדינה ופיוטית של קבוצת מעצבים מסין, על טהרת הבמבוק וחומרים טבעיים משלימים. עוד במוזיאון, תערוכת *בתים בעולם*, מציגה פרשנות לסגנון חיים בערים כמו ניו-יורק, פריז, טוקיו וסידני, באמצעות חדר יחיד, מרוהט בפריטים איקוניים של מעצבים שונים לצד חפצים יומיומיים. סרט המוקרן בקיר האחורי ממלא את החדר בחיים.