קרם בוואריה

מאחר שאנגליה כבר נפלה שדודה, נשאר רק לראות אם עולם הכדורגל הישן מוכן להיפרד מהפנטזיה של קלאסיקו ספרדי בגמר האלופות

1. אחרי שסיימו להעפיל לחצי גמר ליגת האלופות בשבוע שעבר, מי בקלות (באיירן מינכן) ומי בסיוע מאה טון מזל ושערוריית שיפוט (דורטמונד), התפנו שתי הגרמניות להמשיך לנגב עם הבונדסליגה את הרצפה. דורטמונד התפוצצה בשבת 1-6 על גרויתר פרוית, אבל הכותשת העיקרית של עונת 2012/13 היא הקבוצה מבוואריה. העובדה שכבר הבטיחה את הנפת הצלחת לא גרמה לשחקניה לנוח מול נירנברג שפורקה 0-4, וכדי להבין עד כמה באמת דומיננטית השנה הקבוצה של יופ היינקס, צריך לקרוא טוב-טוב את הנתון הבא: באיירן כבשה 83 גולים ב-29 משחקים, קצב מסחרר של 2.86 בממוצע בכל מחזור. כדי למצוא את הפעם האחרונה שקבוצה בגרמניה לקחה אליפות עם יותר כיבושים, צריך להרכיב מחדש את החומה ולהדרים עד עונת 1981/82 של הליגה המערב גרמנית, אז האלופה המבורג כבשה 95 שערים ב-34 משחקים.

אם באיירן תשמור בחמשת המחזורים שנותרו לעונה על קצב הכיבושים הנוכחי שלה, היא תכבוש עוד 14 שערים ותשמיד גם את השיא של המבורג. אבל סביר להניח שהתסריט הזה לא יתממש. כי באיירן תעסוק בשבועות הקרובים במטרה העיקרית שלה - צמד המשחקים מול ברצלונה, וזכייה בליגת האלופות, שיבטיחו במשחקי הבונדסליגה דקות לשחקני הרוטציה.

2. בבאיירן יודעים שזכייה בצ'מפיונס תקשה מאוד את החיים על פפ גווארדיולה, שיחכה לו תפקיד מורכב במיוחד במקרה כזה לקראת שנת הקאמבק שלו לכדורגל. גווארדיולה זוכה למעמד מיסטי בכדורגל העולמי. הוא אמנם קנה בצדק את הקרדיט הזה בזכות עבודתו הפלאית בברצלונה, אבל גם השכינה בעצמה תתקשה לשחזר עונה שעשויה להסתיים עם טרבל (ביום רביעי באיירן תעבור את וולפסבורג בחצי גמר הגביע).

עם כל הדאגה לפפ, לא במועדון ענק כמו באיירן יוותרו על התואר הנחשק הזה, בטח כשהחולשה של ברצלונה לפרקים ארוכים בשלבי הנוקאאוט, מול מילאן ופ.ס.ז', זעקה לשמיים, וכשהתחושה היא ששעון החול של השושלת הקטאלונית כבר התהפך; בטח כשזיכרונות ההפסד הביתי של התואר בקיץ האחרון, דווקא באליאנץ ארנה שלהם בפנדלים אכזריים לצ'לסי, עדיין טריים.

החמצת התואר הזאת של באיירן המשיכה לסמן את הלוזריות הגרמנית באירופה במהלך העשור האחרון. הפעם האחרונה שבה זכתה קבוצה גרמנית בליגת האלופות התרחשה אי שם ב-2001. מתחילה לחול התיישנות על התואר ההוא שבו זכתה באיירן: אף אחד מ-11 הפותחים שלה באותו משחק גמר מול ולנסיה שהתקיים בסן סירו, מילאנו, כבר לא משחק כדורגל מקצועני.

קבוצות העילית של גרמניה אמנם לא מצליחות לזכות בתארים אירופיים (כולל בגביע אופ"א, מאז שאלקה ב-1997) כבר תקופה ארוכה, אבל שתי הנציגות שיפארו את חצאי גמר הצ'מפיונס ליג של 2012/13 ימשיכו לסמן את הטיפוס האיטי והמדוד של הגרמניות בחזרה לתהילה, תהליך שמעשית כבר החל. תזכורת: גרמניה קיבלה העונה ארבע נציגות בליגת האלופות, לראשונה מזה 11 שנים.

גרמניה זכתה לכך לאחר שהעפילה למקום השלישי בדירוג המדינות של אופ"א, שנקבע לפי התוצאות הממוצעות של הקבוצות בחמש העונות הקודמות בצ'מפיונס ליג ובליגה האירופית. בקצב הזה - לא בטוח שהמטאור הגרמני ייבלם שם. התוצאות של 2012/13, ובמיוחד העובדה שלראשונה מזה 17 שנה אף נציגה מהפרמיירליג לא הצליחה להעפיל לרבע גמר האלופות, עשו את שלהן: עוד לפני שלבי ההכרעה, ספרד ברחה למעלה בדירוג אופ"א עם 87.739 נקודות דירוג, אנגליה הידרדה ל-81.963 במקום השני, וגרמניה נושפת בעורף עם 78.186.

המשמעות היא שמהפך גדול עוד יותר, שיכלול ירידה של אנגליה למקום השלישי בדירוג אופ"א, עשוי להתרחש כבר העונה. ההשלכה של כך תהיה בעיקר סמלית: כל שלוש הראשונות בדירוג אופ"א מקבלות שלושה כרטיסים מובטחים לבתים של ליגת האלופות, ועוד נציגה מובטחת במוקדמות. אובדן נציגות מתרחש רק במקום הרביעי, שבו נמצאת כעת איטליה. אבל הרבה אנשים מההתאחדות האנגלית והפרמיירליג יחשבו הרבה על הסמליות הזאת, בזמן שהם יצפו מהיציעים המצוינים של וומבלי בגמר האלופות השנה, תוצרת האימפריות האמיתיות - ספרד/גרמניה (או של שתיהן יחד).

3. ההידרדרות האנגלית קיבלה ביטוי מעולה ברבע גמר הליגה האירופית ביום חמישי. טוטנהאם הגדולה, קבוצה שנמצאת חזק במאבק על הטופ-פור בפרמיירליג, הפסידה לקבוצה שווייצרית. באזל הדיחה אותה בזכות היעדרותו של גארת בייל ובעזרת השחלה של ארבעה פנדלים מושלמים. עוד מבוכה בריטית, קלה יותר: ניוקאסל לא הצליחה לנצח בסט. ג'יימס פארק שלה, אצטדיון ביתי שנחשב למבצר, את בנפיקה.

למזלה של המלכה, עדיין יש את רפא בניטז בליגה האירופית. הספרדי כבר מזמן לא מאמן שלוקח אליפויות או אפילו מצליח להתמודד עליהן, אבל זה לא אומר שאין לו מומחיות מיוחדת בתארים אירופיים: זה אותו מאמן שזכה בגביע אופ"א עם ולנסיה ב-2004, ושנה אחר כך המשיך לזכייה בצ'מפיונס עם ליברפול, אחרי אותו גמר בלתי נשכח מול מילאן (חזרה מפיגור 3-0 במחצית). לצערו של בניטז, זכייה בליגה האירופית לא בהכרח תעזור לו לשרוד את תופת המאמנים של האוליגרך, רומן אברמוביץ', שיחליף אותו בעונה הבאה.

4. המרוויחים הגדולים מהגרלת חצי גמר ליגת האלופות: סוכני הנסיעות. מילא ששני חצאי הגמר יערכו יום אחרי יום באותה מדינה, ב-23-24 באפריל בגרמניה ושבוע לאחר מכן בספרד (כלומר, חבילות אטרקטיביות לצמדי משחקים בתוך יומיים); רק תארו לכם כמה קשה יהיה להשיג כרטיס וכמה למעלה יקפצו המחירים במקרה של הפנטזיה האולטימטיבית: ריאל מדריד-ברצלונה בגמר.

סוכנויות ההימורים, אגב, בהחלט צופות כי מרבית הסיכויים הם לקלאסיקו לגמר. אחת מהן מעניקה יחס של 1 ל-2.26 על אופציה כזאת, לעומת 6.05 בלבד לגמר כל-גרמני.