כחול לבן ובגדול: תכירו את מעצבי האופנה החוגגים עצמאות כל השנה

עם קצת מזל וחושים מחודדים, אפשר למצוא אצל מעצבים עצמאיים בגדים מיוחדים, כמעט אופנה עילית, במחירים מצוינים ■ קווים לדמותם של שישה מעצבים צעירים, שחוגגים לאורך כל השנה עצמאות סגנונית

שתי הנחות יסוד אפיינו עד לא מזמן את שוק האופנה המקומי. הראשונה: הלקוחות העדיפו מותגים נחשבים מחו"ל, והשנייה: חנויות הבוטיק הנחשבות העדיפו להתמקד בעיקר בפריטים מיובאים. אבל העשור האחרון הוא עשור המהפך שבו ניכרת דרישה גוברת והולכת למוצרי עיצוב ישראליים, שזוכים ליחס מועדף. כך, מדי חודש צצות חנויות מעצבים חדשות המתבססות על עיצוב - ולעיתים גם על ייצור - כחול לבן. למרות הבעייתיות שבקנייה אצל מעצב עצמאי צעיר, אנונימי ולעיתים אף חסר ניסיון, ההימור משתלם, שכן בדרך-כלל המעצב הצעיר והשאפתן יתאמץ ליצור בגד איכותי כדי להוכיח את עצמו ויעז לקחת סיכונים שחברות מבוססות לא יעזו לקחת. בנוסף, מעצבים עצמאים מייצרים בגדים בכמויות קטנות, ובגלל שעד לא מזמן היו סטודנטים, מנחים אותם הרעיון והתשוקה לממשו יותר מהרווח הכספי.

עם קצת מזל וחושים מחודדים, אפשר למצוא אצל מעצבים עצמאיים בגדים מיוחדים, כמעט אופנה עילית, במחירים מצוינים. שימו לב לשישה מעצבים עצמאיים בתחילת דרכם, שעושים זאת בגדול.

נתיב יוחאי / NY by Nativ Yochai

גיל: 46

עצמאי בשטח: שנתיים

רזומה: התחיל את לימודיו בשנקר והמשיך וסיים במרנגוני, מילאנו. ב-15 השנה האחרונות, עבד בחברות אופנה גדולות כמו פלפל ומאוזנר.

בקצרה: יוחאי מעצב בגדים שהם מעבר לטרנדים האירופיים ומנסה ליצור משהו חדש בלי לחקות את הקיים. הכמיהה לעבוד עם מנעד חומרים רחב, הביאה אותו לשימוש בטכניקה מדויקת וקפדנית של חומרים. הוא מעצב בגדים מקוריים, אלגנטיים להפליא ולבישים בו-זמנית. העיצובים המרשימים מגלים הרבה כבוד לגוף האישה ומוכיחים התמצאות וידע בכל תהליך היצירה והעיצוב.

קולקציה עכשווית: נשענת על ניגודים בין הנשי לגברי, בין האטום לשקוף, בין הנוקשה לרך, בין המפוסל לנוזלי. החיתוכים הגיאומטריים האורכיים בפריטים רבים נועדו לחטב ולהעניק אשליה של סילואטה צרה. הרשתות האלסטיות מחברות בין החומרים הנוקשים יותר ומייצרות פריטים גמישים, נוחים מאוד ללבישה, המותאמים בדיוק לקימורי הגוף אך לא חונקים אותו. החומרים והבדים של הקולקציה מיובאים כולם ממילאנו - עור, משי, שיפון, אורגנזה, תחרה ואריגי ז'קארד. הקולקציה מיוצרת בעבודת יד, רובה מיוצר בארץ, למעט פריטי העור הנתפרים בחו"ל במפעלים ייעודיים העובדים עם בתי האופנה הגדולים בעולם.

מוטו עיצובי: "לרגש. אני מעניק כבוד גדול לאנטומיה של האישה. לא טרנדים, לא צבעים. הקסם קורה במקום שבו האישה מתאהבת בבגד. אני לא מחפש את הנשים שנוהרות אחרי טרנדים, אלא את אלה שיש להן מרכז משל עצמן, אישה דעתנית, שמנהלת את סביבתה ולא מנוהלת על-ידה".

מוטו בחיים: "לחלום גבוה וליהנות מהדרך".

העצמאות, לטוב ולרע: "שנים ארוכות כיהנתי כמעצב ראשי ברשתות אופנה מובילות. מצד אחד, נאלצתי להתפשר לא פעם על חומרים ועל גזרות בגלל שיקולי מחיר ומסחריות, דבר שכמעצב בעל מותג אני לא מרשה לעצמי לעשות. מצד שני, למדתי מה באמת נשים רוצות וצריכות ללבוש ומה הופך בגד לנמכר. "בכל השנים האלה עיצבתי בהזמנה אישית עבור נשים בסטודיו הפרטי שלי, שהיה עבורי מעבדה לאנטומיה של האישה. "להיות עצמאי, זה אומר להיות אחראי באופן מלא לכישלונות שלי ולהצלחות שלי. כעצמאי אתה מתחיל מאפס ונדרש להתעלות על עצמך. זה מפעל של בנאדם אחד. למזלי, צברתי מספיק ידע כדי לעשות הכול לבד".

בעוד חמש שנים מהיום: "אני רוצה לייצא ולייבא מעבר לים. להיות בנקודות מכירה בבתי כלבו יוקרתיים ובשואו-רומים של מילאנו וניו-יורק. אני מאוד מאמין גם בארצות ערב".

טווח מחירים: 650-3,000 שקל.

להשיג: חנות המעצב, פרישמן 76, תל-אביב.

נעה לוריא / LUCCA

גיל: 38

עצמאית בשטח: 5 שנים

רזומה: בוגרת לימודי עיצוב ואמנות במכון הטכנולוגי בחולון, עיצבה כארבע שנים תלבושות בתיאטרון, והמשיכה ללימודי עיצוב וייצור נעליים באכילס. במקביל לעבודתה כמעצבת, היא אחראית על הארט ועל הסטיילינג לצילומיו של עדי נס.

בקצרה: הרצון ללבוש משהו שלאף אחד אין, הגיע בסופו של דבר גם לעולם הנעליים. למרות, ואולי בגלל, שפע הנעליים המעוצבות שמציפות את העיר, נולד המותג הזה שנוקט גישה הפוכה. נעה לוריא מספקת עבור האינדיבידואליסטיות את הפתרון האולטימטיבי לנעליים ייחודיות.

קולקציה עכשווית: גם העונה מצליחה לוריא לספק מגוון נעליים שיעזרו לכן לבלוט בשטח. הקולקציה החדשה, בשם Bare and Brave (חשוף ואמיץ), כוללת 25 זוגות נעליים (עשרה דגמים), חלקם כבר הפכו עם הזמן לחלק מהדנ"א של המותג וחלקם חדשים. "הפעם הבנתי שאני נמצאת בחיים שלי במקום שבו אני מוכנה להיחשף. לאו דווקא בדרך מילולית", היא אומרת, "אלא לשים את עצמי באמת בתוך הנעליים ולקחת על זה אחריות באומץ. לכן כל הדגמים הם בין אטום לחשוף, אני חושפת את הרגל במקומות שלא בהכרח מצפים להם".

מוטו עיצובי: "ליצור הזדהות מיידית ולהעניק השראה. אני לא מקשטת את הנעליים ואני לא מנחמדת אותן כי אני לא מנסה למצוא חן. כל מה שיש בנעליים שלי הוא פונקציונלי".

מוטו בחיים: "להישאר נאמן לעצמך וגם לאנשים שסביבך, אתה לא יכול להיות עצמאי בלי האנשים סביבך שתומכים ומאמינים בך. זו רשת הביטחון שמאפשרת לי ללכת קדימה. לבד אי-אפשר לעשות את זה".

העצמאות, לטוב ולרע: "כעצמאית, העבודה הולכת איתי 24/7. זה מאפשר לי לנהל את הזמן שלי ובעיקר המון סיפוק. גדלתי מהעסק הזה והעסק הזה גידל אותי".

בעוד חמש שנים מהיום: בחו"ל, אבל דווקא במקומות אזוטריים ופחות זמינים כמו דרום אפריקה, אבו דאבי, הונג קונג.

טווח מחירים: 650-890 שקל.

להשיג: www.luccashoes.com.

עינב זיני ונופר מחלוף/Sample

גיל: זיני: 36, מחלוף: 32

עצמאית בשטח: 4 שנים

רזומה: עינב אוטודידקטית, נופר בוגרת לימודי עיצוב אופנה בשנקר.

בקצרה: לא הרבה מעצבים צעירים מתחילים את דרכם העצמאית באמירה חזקה שמגיעה מתוך נחישות סגנונית כמו שלהן. בכל הקשור למבנה ולגזרה, הפלא של המותג מפעים יחסית לגילו הצעיר. הפריטים קלאסיים מאוד ובו בזמן ייחודיים, מיוצרים בדגש רב על איכות.

קולקציה עכשווית: עוצבה בהשראת "מסע" של שתי המעצבות ולכן צולמה בפריז. מוטיבים של בגדי מסע בפרשנות אורבנית כמו ריבוי כיסים, מכנסי ברמודה רחבים וצבעוניות טבעית, בולטים בקולקציה כמו גם משחקים של חשיפה והסתרה.

מוטו עיצובי: "פחות זה יותר".

מוטו בחיים: עינב: "הכול לטובה". נופר: "חייך אל העולם והעולם יחייך אליך בחזרה".

העצמאות, לטוב ולרע: עינב: "אם אין אני לי מי לי". נופר: "לוקחים את העבודה הביתה, אבל יש סיפוק עצמי כשתכנון ועבודה קשה יוצאים לפועל ונושאים פרי".

בעוד חמש שנים מהיום: עינב: "כשאנחנו מתכננים הוא צוחק, אז למדתי לא לתכנן ולקבל את הכול באהבה". נופר: "השמים הם הגבול".

טווח מחירים: 500-4,000 שקל.

להשיג: אחימאיר 25, רמת אביב, תל-אביב.

אדם גפן / ADAM GEFEN

גיל: 29

עצמאי בשטח: שנה

רזומה: סיים את לימודי החוג לצורפות ואופנה בבצלאל לפני כשנתיים.

בקצרה: בשנים האחרונות, המושג "אופנת רחוב גבוהה" קיבל משמעות משודרגת והוביל מהפיכה בעולם האופנה. כאלה הם גם עיצוביו של אדם גפן, שזכו תוך זמן קצר לקבלת פנים חמה בקרב הקהל האורבני. השילוב בין הצבעוניות השובבה לדגמים האלגנטיים מציע אלטרנטיבה מקורית ופרקטית עבור הגבר הישראלי.

קולקציה עכשווית: הקולקציה השנייה של גפן, "2 מורומרה", מתמקדת בארכיפלג המרוחק "פולינזיה הצרפתית", בתצורות האיים והטבע המיוחדות שמאפיינות אותו, בנופים אסקפיסטיים ובמורשת המשלבת בין ההדוניזם האימפריאליסטי הצרפתי לבין התרבות המקומית השבטית של העם המאורי. התבוננות ממבט-על בקבוצת האיים ובקווי המתאר שלהם היוו השראה לקולקציה, כמו למשל מכנסי "בורה בורה" רחבים במיוחד, שקיבלו השראה מצורתם המבנית של אתרי הנופש הנפרשים על פני המים. להשלמת הקו, עיצב גפן לראשונה גם תיקים בגדלים משתנים ביניהם תיק גב נוח ותיק נסיעה גדול ממדים בצבעי קאמל וכחול.

מוטו עיצובי: "ניהול דיאלוג מתמיד עם מבנים מעולם הארכיטקטורה ויצירת גזרות חדשות המתכתבות עם נפחים, חללים ותצורות טבע".

מוטו בחיים: "להישאר נאמן למה שאני מאמין בו".

העצמאות, לטוב ולרע: "אני רוצה למצוא את הסיפורים שלי ולהיות נאמן להם".

בעוד חמש שנים מהיום: "הייתי רוצה לבסס חלל מכירה משלי".

טווח מחירים: 300-750 שקל.

להשיג: Not For Sale, בעלי מלאכה 3, תל-אביב. ורטרו, קינג ג'ורג' 16, תל-אביב.

רחל כהן / COMMON RAVEN

גיל: 29

עצמאית בשטח: שנה

רזומה: בוגרת לימודי אופנה בבית הספר מרנגוני במילאנו, איטליה. עם סיום לימודיה עבדה כחצי שנה בבית האופנה של ז'יל סנדר. בעקבות בן זוגה, עברה להתגורר בלונדון ועבדה שם בבתי אופנה שונים, ביניהם מרי קטרנזו הנחשבת.

בקצרה: כהן מציגה עיצוב נועז ופתייני. מתמקדת בצורות יפות וברורות וניכר כי נושא ההשראה שלה נועד לשרת את הגוף ולא להיפך.

קולקציה עכשווית: את קולקציית קיץ 2013 עיצבה כהן בהשראת מתכות ממחוזרות וחשיפתן לאור השמש ולאקלים הארץ ישראלי. כך, צינורות חלודים ונוצצים תחת אור השמש, כבלי נחושת בצבעים טורקיז וכחול עמוק ואפילו רצפת האספלט שבה טבועים חלקי מתכת שממבט על מדמים שמים זרועי כוכבים - תורגמו דרך מסך המחשב להדפסים על בדי שיפון קלילים וקיציים ומהמפעל. המראה שהתקבל הוא מעט עתידני אך מקורי ונשי.

מוטו עיצובי: "מינימליזם מתוחכם".

מוטו בחיים: "חייך והחיים יחייכו אליך".

העצמאות, לטוב ולרע: "העובדה שאתה אדון לעצמך ולא כפוף לאף אחד היא גם החיסרון".

בעוד חמש שנים מהיום: "מקווה שהמותג יימכר בהצלחה גם מעבר לים ויישאר יציב בארץ".

טווח מחירים: 500-2,200 שקל.

להשיג: בית האשל 17, יפו.

עומרי גורן

גיל: 33

עצמאי בשטח: 6 שנים

רזומה: גורן בוגר מצטיין של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל ודחה את ההתמחות שהוצעה לו בבית האופנה ההולנדי "ויקטור ורולף" לטובת משרת מעצב ראשי בחברה שתיווכה שנים בין מעצבים לקניינים והחליטה לצאת עם קו של בגדי ערב משל עצמה. לאחר מספר שנים שבמהלכן עיצב שש קולקציות שאף הוצגו בשבוע האופנה בפריז, החליט לשוב ארצה ולהתמקד בבגדי ערב וכלה. לפני מספר חודשים, קיבל את הדוקטורט שלו מטעם הסורבון הצרפתי, והוא מלמד עיצוב וצורפות בויצ"ו חיפה ובבצלאל.

בקצרה: בתהליך המערבב בין עיצוב אופנה ועיצוב מוצר, גורן מספק פריטים שהם מעבר לפתרונות לבוש. הדבר שמנחה אותו הוא יצירת מסר אמנותי ויצירתי שמייצר מחשבה. לא בכדי, גורן כתב את הדוקטורט שלו סביב שאלת מעצב האופנה כמתווך בין האדם הלובש לחברה, משום שהוא מעצב בגדים שמאפשרים לאישה נינוחות לצד זוהר.

קולקציה עכשווית: כיצד ניתן להגיד "אצילות" בבגד? זו השאלה שגורן עונה עליה תשובה אחרת עבור כל אישה שנכנסת אל הסטודיו שלו. וכמגוון הנשים - מגוון התשובות. האוסף הנוכחי כולל חומרים מרחבי העולם, כמו תחרות מצפון צרפת, חוטי משי, ראפיה ובדים אוריינטליים מסוריה.

מוטו עיצובי: "המעצב הוא מתווך תקשורתי בין האישה לבין מה שהיא משדרת. כמעצב עצמאי אני יכול לקיים דיאלוג עם הלקוחה שמגיעה לסטודיו, לשאול אותה איזה מראה הייתה רוצה לשדר? אצילי, בלתי-נגיש, מתוחכם, אותנטי, תחושות אמורפיות המתורגמות לצורות".

מוטו בחיים: "בעיקר אינטואיציה ולפעמים לאפשר לשכל להוביל".

העצמאות, לטוב ולרע: "חירות עיצובית בשבילי זה כמו אוויר לנשימה, אתה יכול לעוף למחוזות פנטסטיים, לנסח שפה עיצובית משלך ועם כל קולקציה שנוספת - השפה מתחדדת ונעשית מדויקת ומזוהה איתך יותר. במקביל, העצמאות מביאה איתה גם אחריות כלכלית, במקרה שלי אמון עליה אחי והשילוב הזה נפלא - הוא מסמל את רשויות המס ואני יכול לעוף".

בעוד חמש שנים מהיום: "ממשיך עם התמהיל של אקדמיה ועיצוב עצמאי. השאיפה היא ליצור שפה רחבה המכילה כמה קווים של תכשיטים לצד הבגד".

טווח מחירים: 6,500-11,000 שקל לשמלות מוכנות, החל מ-7,500 שקל לשמלות בהתאמה אישית.

להשיג: בתיאום מראש: 054-8062267.