המוציאים לפועל: הכירו את מנכ"לי משרדי הממשלה החדשה

השרים החדשים בממשלת נתניהו השלישית מסתערים על תפקידיהם וממנים את אנשי אמונם שיופקדו על הוצאה אל הפועל של מדיניותם ■ אילו שרים כבר החליטו ומיהם המנכ"לים החדשים?

האיש של סער ממשרד החינוך

יגאל צרפתי שימש עד היום כסמנכ"ל במשרד החינוך, הממונה על מינהל הפיתוח. השר גדעון סער הכיר והוקיר את עבודתו במשרד וביקש ממנו לנהל את משרדו החדש. צרפתי הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה וגיאוגרפיה, תואר שני בגיאוגרפיה עם התמחות בלימודים עירוניים ואזוריים מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד. בלשכתו של סער סיפרו כי צרפתי זכה בשנה שעברה בפרס מצוינות לניהול בדרג בכיר מטעם נציבות שירות המדינה, זאת בהמשך לשורה של פרסים ומלגות שבהם זכה בעבר.

"צרפתי הוא איש ביצוע מהמעלה הראשונה, 'סיביל סרבנט' מובהק", אמר עליו השר סער. אני משוכנע כי כישוריו ויכולותיו הביצועיות יתרמו תרומה משמעותית לקידום העשייה והרפורמות המשמעותיות שבכוונתי להוביל כשר הפנים", הוסיף. סער ציין כי לצרפתי היה "חלק ניכר בהצלחת משרד החינוך ביישום חוק חינוך חינם לגילאי 4-3" - הצלחה שנחשבת שנויה במחלוקת.

יעלון מחכה לדן הראל

לפחות בינתיים, מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי שני, עתיד להמשיך בתפקידו וניכר שבלשכת השר החדש, מקפידים לכסות בערפל את התוכניות של משה (בוגי) יעלון בנוגע לזהותו של המנכ"ל העתידי. גורמים בלשכת השר העריכו כי במהלך התקופה הקרובה שני יידרש למען גיבוש תקציב המשרד וזאת בייחוד בשל היכרותו עם החומר ועל רקע הקריאות התכופות לקצץ באופן ניכר בתקציב הביטחון.

בכירים במשרד הביטחון העריכו כי עם השלמת משימותיו בעניין התקציב, אפשר ששני ייאלץ לחתום כשלוש שנות כהונה בתפקיד ולפנות את לשכתו לטובת האלוף (במיל') דן הראל, שנחשב לאיש אמונו של יעלון. הראל כיהן במשך 9 חודשים כמנכ"ל משרד התחבורה והתפטר מהתפקיד באוקטובר 2011 בעקבות ויכוח עם השר ישראל כץ: "כנראה שזה לא יקרה מחר בבוקר. לבוגי לא דחוף לבצע כרגע מינויים בדרג כזה ובכל מקרה, הוא לא חושב שנכון להחליף מנכ"ל בתקופה כל כך רגישה שמתאפיינת בהרבה מאוד דיונים על גיבוש התקציב", אמר ל"גלובס" גורם בכיר.

איש אמונו של שמיר

שר החקלאות, יאיר שמיר, עתיד להשלים בשבועות הקרובים את ההליכים למינוי המנכ"ל החדש של משרדו, רמי כהן. עם אישור המינוי בנציבות שירות המדינה ולאחר מכן בממשלה, יחליף כהן (63) את מנכ"ל המשרד המכהן, יוסי ישי.

כהן נחשב לאיש אמונו של שר החקלאות הטרי, שמיר (ישראל ביתנו). השניים הכירו בפרק הצבאי בחייהם, עת שימש שמיר בתפקידי פיקוד בכירים בחיל האוויר וכהן פיקד על יחידת החילוץ וההצלה בהיטס (669). לכהן תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בלימודים צבאיים שעשה בבית הספר הגבוה למלחמה בצרפת.

חרף היותו נעדר ניסיון בתחום החקלאות, אמרו בסביבתו של שמיר כי די בכישורי הניהול של כהן כדי לאפשר לו לנווט את המשרד ליעדים שיוגדרו לו בהתאם למדיניות השר. זאת, בין השאר בהתבסס על העובדה שמדובר במשרד שנושאי המשרה הבכירים בו נחשבים מקצועיים מאוד ומעורים באתגרים שעומדים לפני ענפי החקלאות.

האישה הראשונה על כס האוצר

יעל אנדורן, שבשבועות הקרובים תשבור שיא חדש ותהפוך לאישה הראשונה שעומדת בכס האוצר, נכנסה לאגף התקציבים בשנת 1994. בתוך שש שנים הגיעה לתפקיד הסגן, מעמד שאליו מגיעים "טובי נערי האוצר". בשנת 2000 מונתה למשנה לממונה על התקציבים על ידי קובי הבר, תפקיד הנחשב בין הסגנים ל"ראשון בין שווים".

אנדורן נחשבת לאישה מוכשרת, אמביציוזית, חזקה, מנוסה, מבינה היטב את הדינמיקה של הכלכלה הציבורית הישראלית. אנדורן, אחת מ"נערי האוצר" המושמצים, זכתה לכינוי "אשת הברזל" של האוצר, שכן גם בשל האידיאולוגיה שלה וגם בשל אופייה הקשוח היא הושוותה למרגרט תאצ'ר, ראש ממשלת בריטניה השמרנית שלא רעדה לה היד גם כשקיצצה בתקציבים הרגישים ביותר.

חזרתה של אנדורן למשרד האוצר אינה טריוויאלית. "אני לא רואה את עצמי חוזרת לממשלה בטווח הקצר", היא אמרה בראיון ל"גלובס" לפני שנתיים. בשנים האחרונות היו מונחות לפניה הצעות רבות לחזור לשירות המדינה, החל בתפקיד ראש אגף תקציבים וכלה בתפקיד מנכ"לית משרד ראש הממשלה. גם תפקיד הממונה על שוק ההון עמד על הפרק. אנדורן סירבה לכל ההצעות. אנדורן נמצאת בחודשים מתקדמים של הריון עם בת, מה שהעלה תהיות כיצד תצליח לשלב הורות (ולשני הילדים שכבר יש לה) בניהול משרד אוצר במשבר וגיבוש תקציב של שנתיים בצל גירעון עתק וסטייה חריגה ברמת ההוצאה. מי שמכיר אותה כבר העיר בצחוק כי היא תלד לידה מתוכננת ביום חמישי אחרי הישיבה האחרונה באוצר על מנת שתוכל לנהל את הישיבה הראשונה כבר ביום ראשון על הבוקר.

גאוגרף ומשפטן; לא הגיע מעולם התיירות

בדומה למנכ"ל משרד התיירות היוצא, נועז בר ניר, גם הנכנס, אמיר הלוי, לא בא מעולם התיירות אלא מעולמות תוכן אחרים. הלוי, משפטן (אוניברסיטת בר אילן) וגאוגרף (אוניברסיטת תל אביב) בהשכלתו, כיהן בשנים 1992-2003 כחבר מועצה בעיריית תל אביב, ובחלק מהתקופה האמורה גם כיו"ר ועדת הרכישות וההתקשרויות של העירייה. בין השנים 2001-2003 עשה קפיצת מדרגה כשמונה לסגן ראש העירייה ואף יזם את פרויקט ה"תל-אופן" בעיר. ב-2003 שקל גם להתמודד לראשות העירייה מטעם הליכוד, אך בסופו של דבר ויתר.

הלוי , שכיהן גם כדירקטור בחברות במגזר הפרטי והציבורי, ייסד את חברת ARTTIC Israel, המתמחה בייזום פרויקטים טכנולוגיים באירופה ועומד (עד כניסתו למשרד התיירות בתחילת חודש מאי) בראש (יו"ר) חברת הלוי-דוויק ושות', מקבוצת פאהן קנה (רו"ח), המתמחה בייעוץ וניהול פרויקטים במגזר הפרטי והציבורי.

עם לקוחות החברה נמנים גופים כמו המועצה לשידורי הכבלים והלוויין ורשות הגז הטבעי שלה שימשה הלוי דוויק כיועץ כלכלי. כיום, הלוי מכהן כיו"ר מרכז הספורט הלאומי בתל-אביב.

הזמני הפך לקבוע: מבשר תקופת יציבות

ביום ראשון הקרוב צפויה הממשלה לאשר את מינויו של עוזי יצחקי לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. בכך תבוא לסיומה תקופה של שנה וחצי שבמהלכה התנהל משרד התחבורה ללא מנכ"ל קבוע. האחרון בתפקיד היה דן הראל, סגן הרמטכ"ל לשעבר, שהתפטר בסוף 2011 בעקבות חילוקי דעות מקצועיים עם השר. את מקומו של הראל מילא למשך חצי שנה אלכס לנגר, שנאלץ לפרוש ממשרד התחבורה על רקע הסתבכותו בפרשיית מין מביכה.

יצחקי, שהחליף את לנגר בתפקיד, נאלץ לטפל בסוגיה הרגישה של השעיית קודמו לצורך בירור החשדות נגדו. יצחקי, שהחל את דרכו במשרד כיועץ בכיר לשלושה מנכ"לים, צבר ניסיון ניהולי רב כאחראי על מינהלת התנועה, שבה מועסקים כמחצית מעובדי המשרד.

בתפקיד זה ניהל יצחקי בין היתר את נושא רישוי כלי הרכב והנהגים והפיקוח על יבואני הרכב והמוסכים. למרות היותו מינוי מקצועי מתוך שורות הפקידות הבכירה של המשרד, יצחקי זוכה לאמונו של שר התחבורה ישראל כץ. מינויו הקבוע בתום שנה של מילוי מקום מבשר תקופת יציבות למשרד, שסבל בקדנציה הראשונה של כץ מתחלופת מנכ"לים רבה.

"פותח הסתימות" של השר אורי אריאל

בוועידת הנדל"ן של גלובס ב-9 באפריל, הכריז שר השיכון הטרי אורי אריאל כי מינה את עו"ד שלמה בן אליהו למנכ"ל משרד השיכון החדש, במקומו של מרדכי מרדכי, שכיהן כמנכ"ל המשרד בארבע השנים האחרונות מטעם סיעת ש"ס. אריאל אף כינה את בן אליהו "פותח סתימות", מה שרומז על אמונו הרב של השר בבן אליהו, כמי שיצליח להוציא אל הפועל את תוכניתו השאפתנית להוריד את מספר המשכורות הדרושות לקניית דירה מ-130 ל-100.

בן אליהו (57) נשוי 4, מתגורר בשכונת הר נוף ירושלים, שירת כמט"ק בשריון והגיע לדרגת רס"ן במילואים. הוא בעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר אילן ונמנה עם המרצים למשפטים במכללת שערי משפט. הוא מונה בשנת 1999 למנכ"ל משרד השיכון וכיהן בתפקיד במשך שנה וחצי. לאחר מכן, בשנת 2001 הוא מונה למנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל ופרש מתפקידו לאחר ארבעה חודשים. בן אליהו שימש בעבר גם כמנכ"ל החטיבה להתיישבות בסוכנות היהודית וכמ"מ מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח העיר ירושלים.

בנוסף, היה בן אליהו חבר דירקטוריון ברשות הנמלים והרכבות, יו"ר מועצת הקבלנים וחבר הוועדה הציבורית לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל (ועדת גדיש).

כמה עולה לשכת מנכ
 כמה עולה לשכת מנכ

המוציאים לפועל
 המוציאים לפועל

המוציאים לפועל
 המוציאים לפועל