דרכה האחרונה של "אשת הברזל": הפגנות בהלוויית תאצ'ר

עלות הטקס: כ-15 מיליון דולר ■ מרבית הצופים מחאו כפיים לאות כבוד, אך כעשרים מתנגדים הפנו את גבם לתהלוכת הלוויה

ארונה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מרגרט תאצ'ר, נישא היום (ד') על כתפיהם של שמונה אנשי צבא במעלה המדרגות של הקתדרלה המרכזית של לונדון בטקס ההלוויה שבו השתתפו המלכה אליזבת, האליטה הפוליטית של בריטניה ואישים מרחבי העולם.

אלפים מתומכי תאצ'ר, שמתה ב-8 באפריל בגיל 88, ניצבו ברחובות לונדון כשארונה עשה את דרכו האחרונה ממרכז הכוח הפוליטי של בריטניה בווסטמינסטר לטקס האשכבה, כשהוא מונח על מרכבת תותח ועטוף בדגל הבריטי.

בכל דקה נשמע מטח יריות ממגדל לונדון, ושעון הביג בן הושתק לכבוד תאצ'ר. חיילים בריטים ניגנו יצירות של בטהובן, מנדלסון ושופן בלוויה המפוארת ביותר שלה זכה פוליטיקאי בריטי מאז לווייתו של צ'רצ'יל ב-1965.

"היא היתה האישה הראשונה בתפקיד ראש הממשלה. היא כיהנה זמן רב יותר בתפקיד מכל ראש ממשלה אחר ב-150 השנים האחרונות. היא השיגה כמה הישגים יוצאי דופן בחייה", אמר ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, מנהיג המפלגה השמרנית של תאצ'ר.

בפתק בכתב יד שהוצמד לזר פרחים לבנים שהונח על ארונה של תאצ'ר נכתב: "אם אהובה - את בלבנו תמיד".

יותר מ-2,300 מתאבלים, כולל 11 ראשי ממשלה מכהנים מרחבי העולם, בהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, הגיעו גם כל חברי ממשלת בריטניה, שני ראשי מדינה ו-17 שרי חוץ זרים.

אך היו גם אישים שבלטו בהיעדרם. מנהיג ברה"מ לשעבר, מיכאיל גורבצ'ב, וננסי רייגן, אלמנתו של בן בריתה הגדול של תאצ'ר, רונלד רייגן, לא השתתפו בשל בריאותם הלקויה.

עלות הטקס - 15 מיליון דולר

בחייה פילגה האישה, שכונתה "אשת הברזל", את הציבור הבריטי במדיניות השוק החופשי שלה, שגרמה לעתים לשינויים מכאיבים במדינה, ומצב זה לא השתנה במותה. משעת בוקר מוקדמת התאספו אזרחים לאורך מסלול ההלוויה, והניפו כרזות שביטאו מגוון של עמדות.

מרבית הצופים מחאו כפיים לאות כבוד, אך כעשרים מתנגדים הפנו את גבם לתהלוכת הלוויה. אחד הגברים הניף כרזה שעליה נכתב "בוז!", וכמה אחרים צעקו "חלאה!", בעוד תומכיה של תאצ'ר משליכים פרחים לאורך מסע הלוויה ומריעים לכבודה.

סקרי דעת קהל בבריטניה בימים האחרונים מראים כי בריטים רבים אינם מרוצים מכך שמשלמי המסים ממנים את טקס ההלוויה, שעלותו נאמדת ב-10 מיליון ליש"ט (15 מיליון דולר), ושחלק מחברי הפרלמנט השמאלניים טוענים שהאירוע הטקסי הוא מוגזם. "מה שקורה היום הולם ונכון מאוד", אמר רה"מ קמרון, על הביקורות לגבי עלות ופאר הטקס.