בנט: אוזיל אבקות כביסה, נעליים, אופניים ומוצרים מיובאים נוספים

‏‎‎שר הכלכלה מתכנן לפטור יבואנים מחובת תקינה ישראלית למוצרים שעברו הליכי תקינה בחו"ל, כדי להוריד את מחיריהם ■ ‎‎התעשיינים: הרפורמה - מכה לתעשייה

‎‎התעשיינים מגיבים בזעם על התוכנית של שר הכלכלה, נפתלי בנט, לפטור את היבואנים מהחובה לתקינה ישראלית בעבור עשרות מוצרים מיובאים שכבר עברו הליכי תקינה בחו"ל.

בנט הציג היום (ב') את תוכניתו כרפורמת "לתקן את המחירים", וסבור כי יישומה יאפשר להוריד את יוקר המחיה ולהוזיל ב-10% בקירוב מוצרים מיובאים ובהם משחקי ילדים; משקפי שמש; אבקות כביסה; אופניים; מוצרי טואלטיקה ונעליים.

בנט מתכוון להחיל את תוכניתו במסגרת תיקון בחוק התקנים, שייכנס לתוקף במסגרת חוק ההסדרים.

‏בלשכתו של בנט אמרו היום כי יישום התיקון לחוק יקטין את "הקנס הכפול" שמוטל בפועל על הצרכן בתשלום בעבור שני מכוני תקנים שונים שמעניקים תקינה באותה רמה. כך, החוק יאפשר להקטין את מגוון המוצרים שלגביהם קיים צורך באישור של מכון התקנים - מה שיוזיל את עלות היבוא ויאפשר את הרחבת היבוא בכך שגם יבואנים קטנים יצטרפו לתחרות.

"זה צעד חשוב במטרה שהצבנו לעצמנו להורדת יוקר המחיה לצרכן הישראלי ולהסרת חסמים בדרך לתחרותיות במשק. אנחנו מקווים שבסוף התהליך, הרפורמה תורגש בכל כיס. אין סיבה שמוצר כמו משקפי שמש, שעבר תקינה בינלאומית באוסטרליה, לא יכול להגיע לארץ ולאפשר תחרות הוגנת לצרכן הישראלי. עם הוזלת הליך היבוא בעבור היבואנים, אנו מצפים מהיבואנים לגלגל את ההוזלה אל הצרכנים", אמר בנט.

‏במכון התקנים הישראלי סירבו להגיב היום על התוכנית של בנט; מהמכון נמסר כי המנכ"ל, דני גולדשטיין, עדיין לא נחשף לרפורמה המתוכננת, וכי בכל מקרה, בכוונתו לדון בסוגיה עם שר הכלכלה. בעבר, מכון התקנים התריע והזהיר כי פתיחת השוק למוצרים מיובאים בלי תקינה מקומית תגרום להצפתו בתוצרת פגומה ולא בטיחותית.

‏‏מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, אמר בתגובה כי שר הכלכלה לא קיים דיון כלשהו עם המגזר היצרני - כדי לבחון את השלכות המהלך.

"אנחנו בעד תחרות למכון התקנים, אך לא ייתכן שלא תהיה תחרות הדדית. לא יתכן מצב שבו יצואן ישראלי יצטרך לבדוק את מוצריו בארץ היעד, בזמן שלא תחול חובה כזו מהכיוון ההפוך. תחרות בלי הדדיות תהיה מכה לתעשייה הישראלית. התנגדנו למהלכים כאלה בעבר, ואם הנושא יעלה לדיון מסודר כפי שהדברים מתבקשים - נביע את עמדתנו", אמר חייק. ‏‎‎‏

מנגד, מנכ"ל רשת אלוני, דוד מטלון, מסר בתגובה למהלך כי "אין סיבה שמוצרים שמתאימים לתקן האירופאי המחמיר, לא יתאימו לתקן הישראלי. לא מדובר רק בביורוקרטיה ועשרות אנשים שעומדים מאחורי המנגנון הזה, אלא תשלום של קרוב ל-100 אלף שקל אותו אנו משלמים למכון התקנים מדי חודש. אנו מברכים ומעודדים את היוזמה הזאת כעוד צעד חשוב להנגשת המחירים לציבור הישראלי".