משרד התקשורת: למכור ערוצים בתשלום ב"עידן+"

חוק ההסדרים מכיל סעיף שיאפשר הוספת ערוצים בתשלום לפלטפורמה החינמית

‎‎חוק ההסדרים מבקש מכירת ערוצים על גבי פלטפורמת עידן+ החינמית - כך נודע ל"גלובס".

"עידן+" (‏DTT‏) הוא שירות דיגיטלי שמציעה המדינה כאלטרנטיבה לכבלים וללוויין, ומטרתו לאפשר לציבור - במיוחד מעוטי היכולת - לצפות בערוצים פתוחים ללא דמי מנוי חודשיים, אלא על-ידי רכישת ממיר בלבד, בעלות חד-פעמית ובמחיר מוזל.

מדובר בשירות בעל רוחב פס מוגבל שיכול לשאת כמות מוגבלת של ערוצים. כיום הוא מאפשר מקום ל-6 ערוצים בלבד ולערוץ שידורי רדיו, אך בימים אלה עושים ברשות השנייה עבודת תשתית על מנת לאפשר שידור של עד 18 ערוצים ובכללם ערוצי ‏HD‏.

‏והנה, מתברר כי במשרד התקשורת מבקשים לנצל את רוחב הפס המוגבל, ובמקום להציע בו ערוצים נוספים בחינם, לאפשר לבעלי ערוצי טלוויזיה פרטיים לשווק על גביו את תכניהם בתשלום.

‏על-פי הסעיף המדובר בחוק ההסדרים, המטרה היא לקדם את התחרות בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ולהוזיל את שירותי הטלוויזיה של הוט ו-yes. זאת אף שהחברות אולצו לספק בשנה שעבר חבילת בסיס מצומצמת וולנטרית, על מנת למנוע חקיקה בנושא.

נושא הערוצים בתשלום עלה בעבר בתקופתו של השר משה כחלון, אולם ירד מהפרק לאור הביקורת הציבורית. החלופה שניתנה היא העלאה של ערוצי נישה נקודתיים בתחומים מסוימים. הסעיף אינו מבהיר כיצד ישווקו אותם ערוצים בתשלום או על-ידי מי.

‏על-פי חוק התקציב, "תיקון החקיקה יאפשר לגבות תשלום בעד שימוש בערוצי עידן+ מסוימים, כך שחברות יוכלו לשווק אותם לציבור המשלם דמי מנוי פר ערוץ או לחלופין כחלק מחבילה היברידית.

"למען הסר ספק, 6 הערוצים החינמיים המשודרים היום במערך עידן+ (1, 22, 10, 33, ערוץ הכנסת וערוץ 23 החינוכית - ל"א) יישארו כך ללא שינוי. אם יהיו גורמים נוספים המעוניינים לעלות על המערך ולספק לציבור שידורים חינמיים, כמו ערוץ 9, ערוץ מורשת ואחרים - ניתן יהיה לעשות זאת". ‏

בדברי ההסבר לסעיף נכתב כי לעומת שוק הסלולר, שמחיריו ירדו בשנה החולפת, נמשכה "מגמת עלייה במחירי הטלוויזיה", לשון הסעיף. ‏

עד היום נמכרו כחצי מיליון ממירי עידן+, כשמרבית הרוכשים היו בעברם לקוחות של אחת מחברות הכבלים והלוויין. ‏ ממשרד האוצר וממשרד התקשורת לא נמסרו תגובות.