תע"א תייצר את הכנפיים של מטוסי החמקן: פוטנציאל המכירות מוערך ב-2.5 מיליארד דולר

תשקיע עשרות מיליוני דולרים בקו הייצור המתקדם וב-2015 תספק 70 זוגות כנפיים למטוסי F-35

בתום משא ומתן של שנתיים חתמו ראשי התעשייה האווירית ונציגי הענקית האמריקנית לוקהיד מרטין על חוזה לשיתוף פעולה בתוכנית הייצור של מטוס הקרב החמקני F-35. במסגרת החוזה, התעשייה האווירית תייצר במהלך השנים הקרובות 811 זוגות כנפיים למטוס הקרב המתקדם במפעל להב הסמוך לנמל התעופה בן גוריון. אמש (ב') הניחו מנהל המפעל, יוסי מלמד, ומנהל תוכנית ה-F-35 בישראל, יאנג לה, את אבן הפינה במקום שבו יוקם במהלך החודשים הקרובים קו הייצור של כנפי המטוס. בתעשייה האווירית העריכו היום כי פוטנציאל ההתקשרות עם לוקהיד מרטין נאמד בכ-2.5 מיליארד דולר במהלך 10-15 השנים הבאות. ההזמנה הראשונה שקיבלה תע"א מיצרנית החמקן היא לאספקה של 70 זוגות כנפיים במהלך 2015.

החוזה לייצור כנפי המטוס המתקדם בתעשייה האווירית נחתם בעקבות הבנות על רכש גומלין של לוקהיד מרטין בארץ, בתמורה להצטיידות של חיל האוויר במטוסי F-35. המטוסים הראשונים מתוך טייסת של כ-20 מטוסי חמקן שישראל הזמינה מהענקית האמריקנית ינחתו בארץ ב-2016. בחיל האוויר ובמשרד הביטחון כבר מתעניינים ברכש של טייסת חמקנים שנייה. היקף עסקת החמקן הישראלית נאמד ב-11 מיליארד שקל.

עלות ההקמה של קו הייצור של כנפי המטוסים מוערכת בכמה עשרות מיליוני דולרים שיושקעו בידי התעשייה האווירית. בחודשים הקרובים ישולבו במתקן הייצור החדש מערכות טכנולוגיות מתקדמות, שיאפשרו את ייצור הכנפיים של המטוס החמקני. בעבר התעשייה האווירית ייצרה מאות זוגות כנפיים למטוסים אחרים של לוקהיד מרטין, בהם F-16 ו-T-38, ולמטוסי ה-F-15 של בואינג. עם זאת, במקרה של מטוסי ה-F-35 עומד לפני אנשי התעשייה האווירית אתגר טכנולוגי עצום, משום שבעבר החברה לא עסקה בתחום מערכות חמקניות. הצוותים שיעסקו בייצור כנפי החמקן עתידים לעבור בקרוב הליכי הכשרה במתקני החברה וכך יודרכו גם בידי אנשי לוקהיד מרטין שישהו במתקן הייצור באופן קבוע: "זאת דריסת רגל בעולם חדש לחלוטין עבור התעשייה האווירית, הנוגעת בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום התעופה", אמר היום גורם בכיר בתעשיות הביטחוניות.

מנכ"ל תע"א, יוסי וייס, שליווה את המו"מ שקדם לחתימה על חוזה ההתקשרות עם לוקהיד מרטין, הגדיר אותו "נקודת ציון חשובה עבור החברה, שמבטיחה את מעורבותה במטוסי הקרב המתקדמים ביותר".

תע"א אינה היחידה שעומדת ליהנות מהצטיידות חיל האוויר במטוסי החמקן: אלביט מערכות תספק ללוקהיד מרטין את תצוגת הקסדה לטייסי המטוס; סימיגון תספק את התוכנה למאמני הטיסה ו-ALD תספק תוכנה לדיווח על תקלות.