סוריה: הנשק הכימי הגיע מטורקיה והמורדים השתמשו בו

גורמים רשמיים בדמשק דוחים את טענות המערב כי נעשה שימוש בנשק כימי בידי צבאו של הנשיא באשר אסד ■ "הנשק הכימי היה בשימוש המורדים והגיע אליהם מטורקיה", טען שר המודיעין

משיבים אש: שר המודיעין הסורי עומראן אל-זועבי טוען כי הנשק הכימי ששרידיו נמצאו באדמת המדינה ובגופם של פצועי הקרבות היה למעשה בידם של המורדים והגיע אליהם מטורקיה - כך מדווחת סוכנות הידיעות הסורית "סאנא".

בכך דוחה הבכיר הסורי את האשמות המערב כי נעשה שימוש בקנה מידה לא רחב בנשק האסור במדינה. בעמדה זו תומכות כעת מרבית מעצמות המערב, זאת לאחר שבמהלך השבוע הודה לראשונה מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל כי אכן נעשה שימוש בנשק כימי. בכך גם יישר הייגל עמדות עם ישראל, לאחר שדחה את הטענה מספר פעמים קודם לכן.

למרבה ההפתעה, דרש הבכיר הסורי בריאיון לרשת הטלוויזיה הרוסית RT מהאו"ם לשלוח משקיפים לאזור בו נחשד כי היה שימוש בנשק הכימי על מנת לחקור את הנושא לעומקו. "זה מוכיח פעם נוספת שהמדיניות של הממשל היא נגד שימוש בנשק להשמדה המונית מצד כל הצדדים - ארגוני טרור, ישראל או כל מדינה שכנה", הצהיר.

לדברי אל-זועבי, "המערב משקר כדי לחזור על מה שקרה בעירק". בכך רומז הבכיר הסורי כי נטמנים הזרעים הראשונים לפלישה אפשרית למדינתו. "לאמריקנים ולבריטים אין אמינות", האשים השר.

וכמעט במקביל, נמנעים בארה"ב מלהכריז על צעדים משמעותיים, למרות ההודאה המכירה בשימוש בנשק כימי בסוריה. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר אמש כי שימוש בכלי נשק כימיים הוא מהלך "משנה כללי משחק", אך יחד עם זאת הערכות המודיעין ביחס להימצאו של נשק כזה עדיין ראשוניות.

"כשיורים על אזרחים ואנשים נהרגים ללא הבחנה הוא דבר איום בפני עצמו", אמר אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן עם מלך ירדן, "להשתמש בנשק פוטנציאלי להשמדה המונית של אוכלוסיות אזרחיות חוצה קו נוסף ביחס לנורמות ולחוק הבינלאומי".