"10 שנים מהיום, לא יהיה בי"ס בעולם המערבי שלא תהיה בו מדפסת תלת ממד"

כך לדברי מנכ"ל Stratasys, דיוויד רייס, שמנסה להסביר את הבאזז סביב מפתחת המדפסות שהתמזגה עם אובג'ט הישראלית, ואת פוטנציאל הצמיחה הטמון בה

בפברואר האחרון שימש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לרגע כסוכן מכירות של סטרטסיס (Stratasys) הישראלית, מפתחת מדפסות בתלת ממד ומובילת התעשייה פוסט המיזוג בינה לבין אובג'ט (Objet). ובכן, אולי קצת הגזמנו. אובמה, האיש והמישל, דיבר במסגרת נאומו לאומה על מה שיניע קדימה את הצמיחה של המשק האמריקני, ובעיקר של תעשיית ההיי-טק המקומית, וציין את תעשיית ההדפסה בתלת ממד כאחד ממנועי צמיחה אלו.

מניית סטרטסיס לא נסקה אל-על לאחר דברי אובמה, אך אין ספק שאלו לא הזיקו לחברה ולמוניטין שלה, ואולי אפילו סייעו לשמר את הבאזז הבלתי פוסק סביב מניית החברה. אין כמעט בלוג/אתר פיננסי (לפחות כזה שמכבד את עצמו) שלא מתייחס אליה, מבקר אותה, ממליץ עליה, מסתייג ממנה, מנתח אותה, ובשורה התחתונה - נשאר אדיש לקיומה. "אני מזמין אותך לבקר בחברה כדי להבין במה מדובר", אומר לנו דיוויד רייס, מנכ"ל החברה, כשאנו מבקשים את תגובתו לאותו באזז. "זה ממש מעשה קסמים!", הוא מנסה להסביר את העניין הרב של וול סטריט בחברה, ומיד מזכיר לנו מנכ"ל אחר שהשתמש בעבר בהסבר זה: דניאל בירנבאום, מנכ"ל SodaStream.

קסם או לא, סטרטסיס היא אחת החברות הישראליות הגדולות (במונחי שווי שוק) מבין אלו הנסחרות בשוק ההון האמריקני, וכפועל יוצא - אחת המסקרנות ביניהן, ולו רק בגלל עיסוקה - הדפסה בתלת ממד - דבר שעדיין נתפס בעיני רבים כמדע בדיוני.

להדפיס חלקי מטוסים

בתחילת דצמבר האחרון, נזכיר, הושלם המיזוג בין סטרטסיס האמריקנית לבין אובג'ט הישראלית, ונוצרה מובילת שוק - ישראלית לכל דבר - שנסחרת לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר. על רקע השלמת המיזוג, תקיים החברה ב-23 במאי יום משקיעים ואנליסטים ראשון כחברה ממוזגת, במסגרתו תנסה (לפחות באופן עקיף) להחזיר את המניה לרמת שיא בה שהתה בתחילת ינואר האחרון - 92 דולר בקירוב - רמה ממנה איבדה 18%.

כדי להבין מה הפוטנציאל של סטרטסיס ומה טומן לה העתיד, חשוב להסביר מה בדיוק עושה החברה. סטרטסיס מייצרת מדפסות תלת ממד, דהיינו שהמוצר הסופי שלהן הוא תלת ממדי (ולא חלקי מוצר שמורכבים לאחר ההדפסה). מדפסות אלו משמשות בעיקר שני סוגי לקוחות: מעצבים ויצרנים, וזאת ממגוון רחב של תעשיות. במקרה של עיצוב לדוגמה, מסייעת החברה ללגו - ענקית הצעצועים האמריקנית - לבנות אב טיפוס לצעצוע חדש פרי פיתוחה, ואילו לענקית התעופה בואינג היא מסייעת בהדפסת מרכיבי מטוס - לא אב טיפוס - שמיועדים לכלי התעופה עצמו.

"המקור לצמיחה שלנו הוא בראש ובראשונה עולם התוכן", מסביר רייס. "צריך שיהיה תוכן בתלת ממד כדי שאנחנו נדפיס בתלת ממד, ותוכן בתלת ממד פירושו שימוש בתוכנות CAD (Computer Aided Design) אשר מסייעות בתכנון של בניית מוצר או מרכיב מתוכו. בעולם יש 14 מיליון עמדות CAD", מוסיף ומציין רייס, "ורק 5 מיליון מתוכן הן בתלת ממד. קצב ההסבה מדו לתלת ממד הוא בערך 1 מיליון עמדות בשנה, ונתון זה לבדו יזין את הצמיחה שלנו".

עם זאת, וכפי שמסביר רייס, לא מדובר במתמטיקה פשוטה. "מה שיקבע את קצב הצמיחה שלנו הוא היחס בין יחידות תוכנה ליחידות הדפסה. בהנחה שהיחס הוא די קונסרבטיבי, נאמר 1:10, מדובר על ביקוש למאות אלפי מדפסות, וזה הרבה! עד כה, מאז שהתעשייה הזו יצאה לדרך, נרכשו בעולם בערך 50 אלף מדפסות וכנראה רק 30 אלף מהן פעילות. לכן הפוטנציאל, רק מכיוון תוכנות ה-CAD, הוא מאוד גדול".

אך תוכנות ה-CAD אינן מנוע הצמיחה היחיד של החברה. "יש ביקוש לתוכן תלת ממדי שמבוסס על מיפוי (Scaning), בעיקר עבור התעשייה הרפואית", מספר רייס. "לדוגמה, שתלי שיניים. אחת הבעיות בשתל דנטלי היא שצריך לקדוח בחלק האחורי של הלסת, ואם רופא השיניים חולה בפרקינסון או שהיד שלו קצת רועדת, הוא עלול לפגוע בעצב מהותי. מדפסת שלנו יכולה לסרוק את הלסת והלוע של אותו מטופל, ועל בסיס הסריקה לבנות התקן שאותו הרופא מתקין למטופל, וזה מסייע לו לקדוח במדויק בלי לפגוע בעצב כזה או אחר", הוא מסביר. פתרון דומה, לדבריו, קיים במקרה של ניתוחי ברכיים.

"הקשר בין סטרטסיס לבין תוכן בתלת ממד הוא כמו הקשר בין המדפסת הביתית שלך לבין תוכנת הפאואר פוינט", מדגיש רייס. "אין היגיון בלייצר תוכן בתלת ממד ולהגיש אותו בדו ממד. לכן, התפקיד שלנו הוא להגיע לכל אותם אנשים שעובדים עם תוכנות כאלו, ולהסביר להם שהפלט שלהם צריך להיות בתלת ממד".

לא פונים לשוק הביתי

ועדיין, למרות כל הפוטנציאל הענק שמתאר רייס, סטרטסיס מתמודדת מול מספר מכשולים. ראשית, בגלל אותו פוטנציאל ענק, יש הרבה מאוד חברות קטנות (בעיקר סטארט-אפים) שנכנסות לשוק ומציעות מדפסות זולות יותר משל החברה, וכך יוצרות לחץ מחירים בתעשייה כולה. "זה נכון, אך אנו פונים לפלח השוק העליון, המקצועי יותר", הוא אומר. "ועדיין, אנו לא פוסלים כניסה לפלח השוק התחתון יותר, זה שמציע מדפסות זולות יותר. המדפסת הכי זולה שלנו עולה 10,000 דולר".

כמו כן, סטרטסיס כלל לא נמצאת בשוק המדפסות הביתיות ההולך וגדל. "אנו לא שם כרגע כי השוק הזה עדיין לא אטרקטיבי בעינינו. עם זאת, כל החברות שכן פעילות בו מתבססות על הטכנולוגיה שלנו, ולכן כשנרצה - נוכל להיכנס אליו במהירות הבזק", מדגיש רייס. אחת הסיבות שמרתיעות אותו מכניסה לשוק המדפסות הביתיות היא שמודל ההכנסות שלו ממרכיבים מתכלים פחות יעיל כלכלית.

"לדעתי, 10 שנים מהיום, לא יהיה בי"ס בעולם המערבי שלא תהיה בו מדפסת תלת ממד", מסכם רייס.

המספרים של stratasys
 המספרים של stratasys