וורן באפט: "כסף יכול ליצור צרות או אושר. הוא כמו אש - שימושי עבור האחד, הרסני עבור האחר"

(עדכון) -הטיפ מספר 1 של באפט לצעירים: "תשקיע בעצמך, בכישרון שלך. אף אחד גם לא יכול להטיל ‏על זה מס, וכל דבר שתלמד יהיה שימושי לכל ימי חייך" ■ הראיון המלא עם המשקיע הגדול ביותר בעולם

‎‎הפגישה עם וורן באפט נערכת במבנה משרדים מיושן הנטוע במרכז העיר אומהה, נברסקה. בחוץ קר וגשום, ונראה כי העיר האמריקנית שתארח בסוף השבוע את כנס המשקיעים השנתי של ברקשייר האת'ווי, חברת ההשקעות של באפט, התרוקנה מאדם‏‎.‎‏

רבות נכתב על צניעותו של אחד האנשים העשירים בתבל, אבל צריך לראות את הבניין האפרורי, השטיחים המרופטים ורהיטי הסוכנות המאכלסים את המשרדים השכורים כדי להבין זאת‎.‎‏ אגב, באפט עצמו מתגורר לא רחוק מהמשרד, בבית נאה שאינו מנקר עיניים, שאת שוויו מעריך תושב המקום ב-500-600 אלף דולר בלבד.

שעות ספורות לאחר שחתם על העסקה לרכישת יתרת מניות משפחת ורטהיימר בישקר (20%) תמורת כ-2 מיליארד דולר, באפט חייכני ושופע הומור, מתמסר ברצון לשאלות הכתבים.

- ‎‎מר באפט, עד כמה זה יוצא דופן מבחינתך שחברה בסדר הגודל של ישקר מכפילה את שוויה בתוך שבע שנים‎?‎‏

‎‎‏"זה גורם סיפוק רב ואגיד לך זאת - ישקר היא חברה יוצאת דופן‎"‎‏.

- ‎‎האם כשביצעת את רכישת המניות ב-2006 הערכת עלייה כה מהירה בשווי החברה?

‎‎‏"ובכן, כשנכנסנו להשקעה בישקר ידעתי שהתוצאות שלה יהיו טובות כי זה האנשים הנכונים, הביזנס הנכון והארץ הנכונה. לא הייתה כאן שאלה, ולראייה - רשמתי צ'ק של 4 מיליארד דולר בלי שאפילו ביקרתי קודם בישראל‎"‎‏.

- ‎‎מה התחזית להמשך, החברה תוכל להמשיך לצמוח בקצב הזה‏‎?‎‏

‎‎‏"ישקר תהיה שווה יותר כסף ככל שהשנים יעברו, כי העסק מתפתח וההנהלה שם אף פעם לא מרוצה מהמקום שהחברה נמצאת בו. אני אוהב את זה כי גם אני אף פעם לא מרוצה עם מה שקורה בברקשייר. אני מרגיש בסדר, אבל תמיד מצפה ליום המחרת, וכך גם הם".

‎‎‏"מרוצים ב-100% מהתוצאה"

- ‎‎מדוע חיכיתם שבע שנים כדי לרכוש את יתרת מניות ישקר? למה עכשיו‎?‎‏

‎‎‏"קשה להגיד בדיוק. איתן ואני נפגשנו בסוף ינואר בוושינגטון וזה נראה היה הזמן הנכון למשפחה וגם לנו לעשות את המהלך. שנינו מרוצים ב-100% אחוז מהתוצאה‏‎"‎‏.

- ‎‎האם מתוכננת שותפות עסקית נוספת עם משפחת ורטהיימר?

‎‎‏"דיברנו על זה. זה תמיד יכול לקרות ויהיה נהדר אם זה יקרה‎"‎‏.

- ‎‎יש איזו תוכנית ספציפית על הפרק‎?‎‏

‎‎‏"לא משהו ספציפי, אבל אני תמיד מתכנן להתחבר עם אנשים שהם 'פירסט קלאס' ואף אחד לא עונה על ההגדרה הזו טוב יותר ממשפחת ורטהיימר‏‎"‎‏.

- ‎‎האם אתה מודע לביקורת שיש בישראל על מתן הטבות המס לחברות ענק ובהן גם ישקר, לעומת המסים הגבוהים שמשלמים אנשים מהשורה? מה אפשר לעשות כדי לפזר את העושר בין יותר אנשים‎?‎‏

‎‎‏"הדרך הטובה ביותר לפזר עושר בין יותר אנשים היא שיהיה יותר עושר שאפשר יהיה לפזר. צריך להגדיל את העוגה ושיותר אנשים יוכלו לקחת בה חלק. אבל אני לא יכול לדבר על המצב בישראל. בארה"ב, אי-השוויון החריף בשנים האחרונות ויש מקום לשיפור באופן הטיפול בבעיה‏‎"‎‏.

- ‎‎אתה אדם עשיר מאוד שידוע כמי שחי בצניעות. עד כמה הכסף תורם לדעתך לאושר? כמה כסף צריך כדי להיות מאושר‏‎?‎‏

‎‎‏"אתה צריך מספיק כסף כדי שתוכל לחיות בנוחות, אך מעבר לזה לא בהכרח תהפוך למאושר יותר. כסף יכול ליצור הרבה צרות לאנשים מסוימים ואושר רב לאחרים. הוא כמו אש - שימושי עבור האחד והרסני בידיים של אחר. הוא לא באמת מייצר אושר בפני עצמו. אם הרבה אנשים יאהבו אותך תהיה מאושר".

- ‎‎מה תגיד לאיש צעיר שישאל אותך מהי ההשקעה הטובה ביותר שהוא יכול לבצע?

‎‎‏"אגיד לו: תשקיע בעצמך, בכישרון שלך. תמקסם את הכישרון שלך, אם זה בדיבור או בכתיבה או כל כישרון אחר שיש לך. אף אחד גם לא יכול להטיל ‏על זה מס, וכל דבר שתלמד יהיה שימושי לכל ימי חייך. היה לי הרבה מזל להתוודע למה שאני נהנה לעשות וטוב בו בגיל 8 או 9. התחלתי צעיר. אנשים טובים בדברים שונים ואף אחד הוא לא '‏Over Educated‏' כשמדובר בעצמו‎"‎‏.

- ‎‎‏אתה משקיע באמצעות ברקשייר גם בתעשיית העיתונות המסורתית. האם גם למי שמצטיין בכתיבה עיתונאית תמליץ להשקיע בכישרון שלו‎?‎‏

‎‎באפט צוחק: "בעבודה עיתונאית יש הרבה סיפוק, אבל לא תהפוך לעשיר מזה. אני אוהב עיתונים, יש לנו כמה ואולי נקנה כמה נוספים. בעבר זה הניב רווחים לבעלי העיתונים אבל אף פעם לא ממש לעובדים בתעשייה. בטלוויזיה משלמים יותר, אבל אני עדיין מחבב עיתונים יותר מכל מדיה אחרת‎"‎‏.

- ‎‎עיתונות הפרינט תמשיך להתקיים גם בסוף העשור הנוכחי‎?‎‏

‎‎‏"כן, אבל בסוגים מסוימים של עיתונות‏‎"‎‏.

‎‎‏"חושבים על כל הזדמנות"

- ‎‎שוק המניות אמור לשקף מציאות כלכלית. האם העליות המתמשכות בוול סטריט משקפות את מצבה של כלכלת ארה"ב‎?‎‏

‎‎‏"שוק המניות משקף לא רק את מצב הכלכלה הנוכחי אלא גם את הציפיות של אנשים לאן היא הולכת. באופן כללי, השוק האמריקני מתמחר בצורה סבירה את הציפיות לגבי עתיד העסקים והכלכלה. אבל, ודאי שלא תמיד זה מדויק ומדי פעם העניינים קצת יוצאים משליטה. וכשזה יקרה, אני מקווה שיהיה לי כסף‎"‎‏.

- ‎‎אתה צופה תיקון קרוב של השוק‎ ?‎

‎‎‏"אין לי שום מושג, אני לא חושב על זה‏‎"‎‏.

- ‎‎מה לגבי ביצוע השקעות נוספות במדינות מחוץ לארה"ב?

‎‎‏"אנחנו חושבים על כל הזדמנות שנקרית בדרכנו, אבל חשוב להבין שההשקעה הבודדת הגדולה שביצענו במדינה זרה, ובפער גדול, הייתה בישראל, בישקר‏‎"‎‏.

- ‎‎אנחנו מעריכים את זה‎...‎‏

‎‎‏"אני מעריך את זה‏‎"‎‏.

- ‎‎תבוא לבקר אצלנו מתישהו בקרוב‎?‎‏

‎‎‏"אני לא מטייל הרבה, אבל תמצא לי חברה גדולה שאוכל לקנות - ואהיה אצלכם מחר".