היעד בסיבים האופטיים: מהירות גלישה של 1 ג'יגה באינטרנט

‎‎במרבית המדינות מציעים חיבור לבתים במהירות 100 מגה ■ המיזם הוצג השבוע לראשונה בפני שר התקשורת גלעד ארדן‏

‎‎השותפים במיזם הסיבים האופטיים של חברת חשמל, בהובלת חברת ויה אירופה וסיסקו, מכוונים גבוה: ל"גלובס" נודע כי השותפים סיכמו שבמסגרת הפרויקט יגיע המיזם עם סיב אופטי לכל בית ובית ויציע קצב גלישה עצום של 1 ג'יגה בשנייה, לא פחות. בקרב השותפים היו שסברו שניתן להסתפק במהירות נמוכה יותר, ואולם בסופו של דבר הוחלט כי זו תהיה המהירות הסטנדרטית שתוצע.

השבוע נפגשו ראשי חברת חשמל עם שר‏ התקשורת, גלעד ארדן, והציגו בפניו את המיזם ואת קצב ההתקדמות שלו, והביעו אופטימיות זהירה לקראת סיום תהליך המכרז והשלמת הבחירה בקבוצה היחידה שמתמודדת בו - חברת ויה אירופה ישראל.

ככל הידוע‏, בעולם אין הרבה מדינות שבהן מוצעת מהירות גלישה כה גבוהה באמצעות סיבים אופטיים לבתים. דרום קוריאה בולטת בהקשר הזה, ולרוב מדברים על מהירויות של 100 מגה בלבד לבית, אף שתשתית הסיבים מסוגלת להעביר קצבים בלתי מוגבלים. בישראל הוט מספקת מהירויות של 100 מגה ובזק מתכננת לספק מהירויות של 100 מגה ברשת הסיבים האופטיים שהיא פורסת בימים אלה. שתי החברות יצטרכו להתחשב במה שיציע המיזם, אך שתיהן אינן מאמינות שהוא יתרומם ויהווה איום אמיתי עליהן בטווח הארוך.

ויה אירופה תחזיק 50% בחברה המקומית באמצעות חברה ייעודית שתקום - ויה אירופה ישראל, שבה יחזיקו יתר השותפים במחצית הנותרת. ויה אירופה ישראל תחזיק ב-60% מהמיזם וחברת החשמל תחזיק ביתר. החברה היא המתמודדת היחידה במכרז ולכן ההתמודדות שלה מייתרת את המושג מכרז, אך היא בכל זאת נדרשת לעמוד במבחן של ועדת המכרזים כדי לוודא את רצינותה. השותפים המקומיים במיזם הם האחים זיסאפל, טמרס של פויו זבלדוביץ', חברת רפ"ק וחברת באטמ. כל אחת תחזיק 12.5% בויה אירופה ישראל.

על‏-פי לוחות הזמנים המתוכננים, באמצע יוני צפוי התהליך להסתיים ובתוך כשנה וחצי אמורים להתחיל לבצע חיבורים לבתים. המהירות היחסית בפריסה נובעת מהשימוש בתשתית הסיבים האופטיים הקיימת של חברת חשמל ומכך שהמיזם ינצל את זכויות המעבר של חברת חשמל כדי לחבר לקוחות.

הגשת הערבות היא רק שלב ראשון במכרז, ועכשיו נבדקת ההצעה של ויה אירופה לפרטיה. בעת סגירת העסקה בתום הבדיקה, מחויב הקונסורציום להפקיד 100 מיליון שקל בקופת המיזם, בתוספת 200 מיליון שקל בערבויות. המדינה התחייבה לסייע למיזם ב-150 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט אמורים המשקיעים להקים רשת סיבים אופטית שתכסה 65% מהאוכלוסייה בתוך 9 שנים ואת כל האוכלוסייה בתוך 20 שנה. היקף ההון העצמי המתוכנן נאמד בסדר גודל של ‏600-700 מיליון שקל בשלב ראשון.

‎‎מתי נגלוש במהירות של 1 ג'יגה?

■ ‎‎אמצע יוני - סיום הליכי הבדיקה והכרזה על ויה אירופה כזוכה

■ ‎‎הזוכה תפקיד 100 מיליון שקל בקופת המיזם ו-200 מיליון שקל בערבויות

■ ‎‎השותפות ויה אירופה ישראל וחברת חשמל יקימו חברה שתקבל רישיון מהמדינה

■ ‎‎תחילת עבודות - תוך שנה וחצי חיבור ראשוני לחלק מהלקוחות ותוך תשע שנים 65% מהאוכלוסייה