קבלן תובע 11 מיליון שקל מהמינהל: הפר הסכם להרחבה בקיבוץ מרחביה

התובעת היא החברה הקבלנית ש.מ חסון בנייה, שיזמה ב-2002 את ההרחבה הקהילתית בקיבוץ והייתה אמורה לפתח ולבנות עבור משתכני ההרחבה את בתיהם

החברה הקבלנית ש.מ חסון בנייה הגישה לאחרונה תביעה נגד מינהל מקרקעי ישראל והשמאי הממשלתי, בטענה כי הפר הסכם שנחתם עימה הנוגע לפרויקט הרחבה בקיבוץ מרחביה.

מהתביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בנצרת באמצעות עו"ד ארי הר-זהב ממשרד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל ושות', עולה כי החברה יזמה עוד בשנת 2002 את ההרחבה הקהילתית בקיבוץ מרחביה שכללה 182 מגרשים, והייתה אמורה לפתח ולבנות עבור משתכני ההרחבה את בתיהם.

החברה שיווקה חלק מהמגרשים והחלה בהקמת הבתים ובעבודות הפיתוח בשכונה החדשה. בשנת 2007 עדכן המינהל את השומות למגרשים שנותרו באמצעות השמאי הממשלתי, מה שגרם לטענת החברה להקפצת מחירי המגרשים, וזאת במטרה לגבות מהמשתכנים דמי היוון בשיעורים מופרזים, בשיעור של עד פי שלושה מדמי ההיוון ששילמו משתכנים שרכשו חודשים ספורים קודם לכן מגרשים זהים באותה הרחבה.

החברה הגישה תביעה נגד המינהל והשמאי הממשלתי בשנת 2007, והצדדיים הגיעו להסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין בשנת 2008.

במסגרת הסכם הפשרה חזרו המינהל והשמאי הממשלתי מהשומות הגבוהות, והסכימו להשיב את מחירי הקרקע המקוריים למגרשים שנותרו בהרחבה, כאשר המחירים ישמרו על רמתם עד סוף שנת 2008.

עוד הסכימו המינהל והשמאי הממשלתי לזרז את הפקת השומות בתוך פרק זמן קצוב, במטרה להספיק ולשווק את המגרשים לבנייה עד לתום שנת 2008, בטרם תפקע ההנחה בדמי ההיוון שניתנה באותה שנה למשתכנים בישובי הגליל והצפון.

אולם המינהל והשמאי, כך עולה מכתב התביעה החדש, הפרו את הסכם הפשרה, למרות שניתן לו תוקף של פסק דין.

לטענת חסון, המינהל והשמאי הממשלתי המשיכו להערים קשיים, סיכלו את קידומו של הפרויקט ולא עמדו בלוחות הזמנים שנקבעו בפסק הדין.

עוד נטען בתביעה כי משכל פניותיה של חסון אל המינהל והשמאי הממשלתי העלו חרס, ומשהלך וקרב מועד סיום התחייבות המינהל למחירי המגרשים המקוריים, מה שהיה צפוי להזניק את דמי ההיוון, לא נותרה לה ברירה והיא נאלצה לפעול במהירות על מנת להקטין את נזקיה ולוותר על זכותה הבלעדיות לממכר שירותי הבנייה.

כתוצאה מכך, בלית ברירה, נאלצה חסון, לשווק מגרשים ריקים בתמורה להחזר הוצאות הפיתוח בלבד. בכך, הפסידה החברה את הרווח הקבלני שהיה גלום בזכויותיה לממכר שירותי הבנייה.

בנוסף, טענה חסון בתביעתה, התנהלות המינהל השמאי הממשלתי האריכו את משך הפרויקט בשנה וחצי שלא לצורך, ובכך גרמו לה נזקים נוספים.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר כי המינהל יגיב לטענות בבית המשפט.

ממשרד המשפטים נמסר בשם השמאי הממשלתי כי טרם נלמד כתב התביעה.