לאומי שוקי הון ממליץ על רציו: שיפור בסיכויי היצוא

על רקע חוסר הוודאות בנוגע להחלטות הוועדה, זוכה שותפות רציו למחיר יעד הגבוה ב-21% ממחיר השוק: "האפסייד ב'לוויתן' גבוה מהדאון סייד"

ענן של חוסר ודאות מרחף בשבועות האחרונים מעל המסחר בשותפויות החיפושים הגדולות, והסיבה העיקרית לכך היא מסקנות ועדת צמח, אשר צפויות להגיע לאישור הממשלה בשבועות הקרובים. הוועדה תקבע את שיעור הגז שאותו יוכלו השותפויות לייצא מסך הרזרבות, מה שישפיע על השותפויות הגדולות שמחזיקות במאגרי הגז "תמר" ו"לוויתן". למרות שההחלטה טרם התקבלה, בלאומי שוקי הון העלו את המלצתם לסקטור החיפושים, ונותנים לכל השותפויות המחזיקות בתגליות הגז המלצת "תשואת יתר".

מהסקירה שהגיעה ל"גלובס" עולה, כי לראשונה ממליצים בבנק על השקעה בשותפות החיפושים רציו, ואף מעניקים למניית החברה את האפסייד הגבוה ביותר - כ-21% מעל המחיר הנוכחי שבו היא נסחרת.

לדברי האנליסטית אלה פריד, הטריגרים העיקריים לעלייה של רציו , שעדיין מהווה חשיפה כמעט טהורה למאגר "לוויתן", תלויים באימוץ מסקנות ועדת צמח וחתימה על חוזה עם וודסייד האוסטרלית. "על אף שאנו אופטימיים ביחס ליצוא, הסיכון ברציו עדיין גבוה ביחס ליתר המניות, אף כי אין ספק שהאפסייד הטמון ב'לוויתן' גבוה מהדאון סייד", כותבת פריד, "עם זאת, אם חתימת החוזה עם וודסייד לא תצא לפועל מסיבות רגולטוריות, הדבר עלול לפגוע במניה בטווח הקצר".

פריד מוסיפה כי בכל מקרה, "לפריצת דרך ב'לוויתן' תהיה השפעה מהותית על ארבע השותפויות המובילות בישראל. שני גורמים עיקריים ישפיעו השנה על אומדן זה - קידוח פרוספקט הנפט והכרעה על היקף היצוא של גז טבעי שתינתן על ידי הממשלה". בלאומי לא מתמחרים בשלב זה את פרוספקט הנפט ב"לוויתן", אשר הקידוח בו אמור להתבצע בסוף השנה.

באשר להיקף היצוא, פריד מזכירה כי המלצות ועדת צמח גובשו לפני שהתקבלו התוצאות מקידוחי "שרה", "מירה", "ישי" ו-"שמשון", אשר קיצצו את סך עתודות הגז של ישראל בכ-130 BCM (מיליארד מ"ק).

"התרחיש המרכזי שלנו מניח ירידה של כ-8% במכסת היצוא, לכ-350 BCM. אנו אומדים בשלב זה את התזרים מ'לוויתן' ב-6 מיליארד דולר, אך גם מעריכים כי חל שיפור בסיכויי היצוא, הן בשל התקדמות בטכנולוגיות של FLNG (מתקן הנזלה צף, ר'"ש) והן בשל חזרת האלטרנטיבה התורכית ובדיקת אפשרויות היצוא לירדן, שאינה מקבלת גז ממצרים". פריד מוסיפה כי קיים פוטנציאל של תגליות נוספות שעשויות להגדיל את סל העתודות. הכוונה היא בעיקר לרישיונות "נטע" ו"רועי" (המוחזקים בשיעור של 70% ע"י רציו) וקידוח "כריש", שמוחזק על ידי השותפויות של קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

לסיכום, בלאומי ממליצים להיחשף לסקטור באמצעות סל ובו משקל יתר לדלק קידוחים ודלק אנרגיה . זאת בשל חשש מעיוותי אומדן בין מאגר "תמר", שהפך השנה למאגר מפיק, לבין "לוויתן" שנמצא בראשית דרכו. כמו כן, לשותפויות פוטנציאל נוסף הטמון ברישיון "בלוק 12" שבקפריסין, וכן ברישיון שבו מתבצע קידוח "כריש".

ההמלצות של לאומי
 ההמלצות של לאומי