אחרי 5 שנים: העדפה תקציבית לחינוך ביישובי הפריפריה

לפי ההצעה בחוק ההסדרים, רשויות חלשות בפריפריה יתוקצבו ע"י המדינה (באמצעות משרד החינוך) באופן גבוה משמעותי לעומת הרשויות החזקות

הטיוטה האחרונה בחוק ההסדרים כוללת בתוכה הצעת מחליטים תחת הכותרת "פרוגרסיביות בהעברות תקציביות לרשויות המקומיות", שטומנת בתוכה מהפכה של ממש. לפי ההצעה, רשויות חלשות בפריפריה יתוקצבו על-ידי המדינה (באמצעות משרד החינוך) באופן גבוה משמעותי לעומת הרשויות החזקות.

נזכיר כי משרד החיוך מעביר לרשויות מקומיות תקציבים לרבות שירותי עזר (עוזרות, פסיכולוגים והסעות). משרד החינוך משתתף כעת באחוז קבוע בכל הרשויות, כאשר לפי הצעה הרשויות החלשות יקבלו תקציבים מוגדלים על חשבון הרשויות החזקות.

כדי לסבר את האוזן, רק הסעיף התקציבי המכונה "עובדי עזר" שמועבר לרשויות נאמד בכ-3 מיליארד שקל. לפי ההצעה, עבור רשויות מאשכול 1 עד 5 ישתתף משרד החינוך בסעיף "שירותי עזר" ו"הסעות" בכ-95% מהוצאות כאשר עבור אשכול 10 רק ב-10%.

גם ההשתתפות של המדינה במימון עוזרות בגני חובה וטרום חובה צפויה לעבור שינוי דרסטי: עבור שבעה האשכולות הראשונים, המדינה תשתתף במלא ההוצאה, לעומת האשכול ה-9 וה-10, שם המדינה תממן רק בין 10% ל-15%. ההצעה צפויה לזכות להתנגדות נחרצת מראשי הרשויות החזקות שמצליחים למנוע את התקצוב הדיפרנציאלי זה 5 שנים לפחות. מי שמוביל את המאבק בעד התקצוב הדיפרנציאלי הוא ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת.