בכירי הכלכלנים: התוכנית הכלכלית תוסיף 17-15 אלף מובטלים

הפרשנים תמימי דעים: לקברניטי האוצר לא הייתה ברירה, אלא לפגוע בצמיחה בטווח הקצר, על מנת להבטיח צמיחה ארוכת טווח ■ פסגות על הגירעון: "אנו כבר משלמים 40 מיליארד שקל שזה סכום עתק - וזה מסלול של פשיטת רגל"

התוכנית הכלכלית תפחית את הצמיחה במשק בשיעור של כ-0.3% עד לחצי אחוז, ותגדיל את ממדי האבטלה בין 15 אלף ל-17 אלף מובטלים חדשים, כך מעריכים היום (ד') בכירי המאקרו-כלכלנים בשוק ההון, יממה אחרי הצגת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנתיים הבאות.

"ברור שכאשר האוצר מטיל גזירות על הציבור, בצורה של העלאת מסים, הפחתת התשלומים (קצבאות ילדים) והקטנת השירותים הממשלתיים, אז פוגעים בהכנסה הפנויה של משקי הבית", מסבירה איילת ניר, הכלכלנית הראשית של פסגות. "זאת, בהנחה שהשכר לא יעלה בקצב שיקזז את הפגיעה הזו, ויש מקום להניח הנחה כזו, שכן גם מס חברות צפוי לעלות ולכן גם החברות ייפגעו. הדבר יפגע בצריכה הפרטית. לנוכח העובדה כי היצוא - קטר הצמיחה הנוסף של המשק - 'לא עושה את עבודתו' שכן אנו עדיין בעיצומו של משבר כלכלי עולמי, אנו נדרשים למקורות צמיחה נוספים לרבות הביקוש המקומי, שכאמור צפוי להיפגע". בכל זאת, ניר מרגיעה:" התוכנית לא תיצור מיתון חמור במשק".

עם זאת, ניר סבורה כי לשר האוצר לא נותר ברירה אלא להטיל גזירות כאלו. "עדיין היה חשוב לטפל בגירעון. אנו לא יכולים להמשיך ולהתנהל בצורה לא אחראית כי יהיה לזה מחיר כבד בצורה של גידול בתשלומי ריבית מתוך התקציב. אנו כבר משלמים 40 מיליארד שקלים שזה סכום עתק - וזה מסלול של פשיטת רגל".

גם יונתן כץ, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון ולשעבר רכז מאקרו באגף התקציבים באוצר, סבור כי בסופו של דבר לאוצר לא הייתה ברירה אלא לעשות התאמות פיסקאליות כואבות, שכן גירעון של 5.5% תמ''ג היה מביא אותנו למצב של איטליה וספרד. "ברור שמצד אחד כל קיצוץ והעלאת מסים פוגעת בצמיחה ומעלה את האבטלה בטווח הקצר, אבל אם אתה לא עושה את זה, אז אתה חוטף הורדת דירוג ופגיעה במעמדה של ישראל ובכך אתה פוגע בצמיחה של הטווח הארוך".

"בטווח הקצר", מסביר כץ, "הצעדים המוצעים הם בהיקף של 2.5% תמ''ג, והם צפויים לפגוע בהכנסה הפנויה של הציבור עקב העלאת המסים בעיקר, שתביא לירידה בצריכה הפרטית לנפש, המהווה כ-55% מהתוצר. לפיכך, אפשר להניח פגיעה כוללת של 0.3% עד 0.5% בצמיחה, וכתוצאה מכך העלאה של עד חצי אחוז באבטלה לרמה של 7% מכוח העבודה" מסכם כץ.

נזכיר כי ברבעון הראשון של 2013 נרשמה אבטלה של 6.5% ולפי מספרים מעודכנים פירושה של אבטלה בסך 7%, כ-256 אלף מובטלים, לעומת 239 אלף מובטלים כיום.

גם כץ מבקש להרגיע ומסביר כי גם "אחרי כל הקיצוצים עדיין יהיה גידול ריאלי במשך שנתיים בהוצאה הממשלתית - פרט מאוד מהותי - זאת להבדיל מהמצב ב-2003, אז האוצר הוריד את ההוצאות ב-4%".

תחזית הצמיחה ב-2014: 3.3%

נזכיר כי גם במשרד האוצר מודים כי התוכנית הכלכלית תפגע בצמיחה. לפי התחזיות של המשרד, הצמיחה ב-2014 צפויה לעמוד על 3.3% זאת לעומת 3.8% ב-2013. עם זאת, באוצר מסבירים את רוב הירידה בצמיחה בהשפעה המופחת של הגז בשנה הבאה ופחות בהשפעה המרסנת של תקציב המדינה. כמו כן, באוצר גם מנבאים תיקון כלפי מעלה בשיעורי האבטלה, אם כי נמוכים מאלו שהשמיע כץ. ביום שני הקרוב יציג האוצר פירוט של התחזיות.