צה"ל יפנה תדרים לטובת הקמת רשת סלולר מדור 4 בארץ

המהלך התאפשר להאחר הסכם בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר ■ אך הדרך להקמת רשת דור רביעי בארץ עוד ארוכה ■ האחראי העיקרי לעיכוב: משרד התקשורת

משרד הביטחון ומשרד האוצר, הגיעו לסיכום לגבי פינוי תדרים שבהם משתמש צה"ל, לטובת הקצאתם לחברות הסלולריות שישתמשו בהם להקמת רשתות דור רביעי בסלולר. על פי הסיכום יממן משרד האוצר את פינוי התדרים אך המחיר שהצבא יקבל בגין העלויות הכרוכות בפינוי לא פורסם.

בעבר הסכימו המשרדים על סכום של 150-200 מיליון שקלים פיצוי אך ההסכם פוצץ בעקבות ויכוח על הדרך שבה יקבל משרד הביטחון את הכסף. התוצאה הייתה עיכוב מהותי בפריסת רשתות דור רביעי בישראל בהשוואה לעולם.

נדגיש כי ההסכם בין המשרדים אינו המכשול המרכזי כרגע להקצאת התדרים, והעיכוב טמון דווקא במשרד התקשורת ובוועדת המכרזים שלא סיימה עד עתה את הדיונים שלה לגבי האופן שבו יוקצו התדרים לחברות. פינוי התדרים על ידי צה"ל לפיכך הוא דבר חשוב ועל פי הערכות הוא כבר השלים את פינוי התדרים, אך צוואר הבקבוק הוא במשרד התקשורת בדרך ליישום רשתות דור רביעי בישראל.

תדרים לטובת הדור הרביעי בישראל נחוצים כאוויר לנשימה לחברות הסלולריות. החברות הסלולריות בישראל עמוסות מאד ועל פי הערכות שונות בתעשייה, הרי שבתוך כשנה חלק מהרשתות עשויות להיסתם במובן שיתקשו לעמוד בביקושים לאינטרנט סלולרי.

למרות ההסכם נראה כי שנת 2013 תהיה עוד שנה אבודה שבה לא יושק דור רביעי, וזאת בשל הזמן שיידרש כדי להכין את המכרז ולסיים את כל הדיונים והוויכוחים בין החברות והמשרד לגבי אופן ההקצאה. משרד הביטחון הודיע שהפינוי יושלם עד סוף השנה.

בעיה נוספת שקיימת בנושא היא העובדה שגם בזק נדרשת לפנות תדרים ומשרד התקשורת ביקש ממנה לעשות זאת רק בתחילת השנה, כך שצריך למצוא פתרון לתדרים שבזק מפנה ששימשו אותה לטובת אספקת שירותי טלפוניה באתרים שאין בהם תשתיות תקשורת. לעניין זה נזכיר שמבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על האופן שבו נוהל ספקטרום התדרים של מדינת ישראל בשנים האחרונות.