מי ישלם על הטירונות של לפיד

איש השבוע שלנו הוא אחד שהיה רוצה למחוק את השבוע הזה

יאיר לפיד
 יאיר לפיד

איש השבוע של "גלובס" הוא האיש שהיה מעדיף למחוק את השבוע הזה. בתוך שבוע אחד צנחו אחוזי התמיכה בשר האוצר יאיר לפיד - בחצי. הציבור, שעד השבוע עוד נישא על הדי הרושם העז שהותיר נאומו המבריק בכנסת נגד החרדים, התהפך עליו והפך אותו ברגע אחד מלפיד לחילונים לשר הביטחון לשעבר עמיר פרץ. על-פי סקר ערוץ 2 אמש (ד'), 50% מהציבור חושבים שלפיד עשה טעות כשהסכים לכהן כשר אוצר. לא מן הנמנע שבדיקה מדוקדקת של המשתתפים בסקר תעלה שלפיד נמנה עם חצי העם הזה.

המצביעים של לפיד הם חולות נודדים. הם אלו שנתנו קולם לשינוי, לקדימה ולגמלאים. אין לו גרעין מוצק. היום הם פה, מחר הם שם. כבר אתמול חצי מהם הלכו וזה עוד לפני שהפנימו מה קרה פה, עוד לפני שהגיעו חשבונות הארנונה והחשמל, לפני שנלקחו מהם הטבות, לפני שהגיע תלוש השכר, לפני שהלכו לסופר לקנות מצרכים למחר.

ההצלחה המסחררת שלה זכה עד עכשיו שר האוצר לא הייתה בגלל תבונתו הכלכלית. להיפך. היא נבעה מהעובדה שבנושא הכלכלי הוא לא פצה פה. השבוע, כשהתחיל לדבר כלכלית, התברר שהפר את ההבטחה הכי גדולה שנתן למצביעיו, וברגע אחד נאום הפצצה, This is the bome , שנשא במהלך קמפיין הבחירות ועל כפיו נישא למשרד האוצר, התפוצץ לו ולהם בפרצוף.

האיש ששם את מעמד הבינים במרכז הקמפיין והבטיח שהוא יהיה הש"ס החדש, פגע בו אנושות. הציבור הזה תופס את זה כמעט כשקר. כגניבת קולות.

אפשר לשער שלו היה יאיר לפיד יושב עדיין על כורסת המגיש של "אולפן שישי", ודאי היה אומר בפתח התוכנית שזה סוף של שבוע שבו מנחית שר האוצר שורת גזירות על אותם 19 מנדטים שהביאו אותו עד הלום, זה סוף של שבוע שבו הקסם של שר האוצר פג.

הפרת ההבטחה היא חלק מחוסר הניסיון של לפיד. אז נכון, עוד מוקדם לשפוט את לפיד, ויכול להיות שלא הייתה לו ברירה, שאי אפשר היה לנקוט צעדים אחרים, ששרי אוצר אחרים היו נוהגים בדיוק אותו הדבר. נכון, גם לקודמו בתפקיד, יובל שטייניץ, לא היה ניסיון כלכלי, אבל לפחות היה לו ניסיון פוליטי ובסביבתו ידעו איך לשלוף שפנים מהכובע או לכל הפחות עזים מהתקציב.

לפיד הוא אדם טוב עם המון רצון טוב, אבל הוא טירון בכלכלה, טירון בפוליטיקה, טירון בעבודת הכנסת והממשלה, והשבוע הוא ודאי גילה שגם מבחינה תקשורתית יותר קל מהעבר השני של המתרס. את שכר הלימוד הפוליטי שלו הוא ישלם. את מחיר הטירונות הכלכלית שלו נשלם כולנו.

על חוסר ניסיון אפשר לחפות באופי קשוח, בחוזק נפשי, באיתנות, אבל אחרי מופע הארנבות עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני אתמול, לא נראה היה שאלו תכונות שמאפיינות את לפיד. אמש נראה היה שהאיש שסיפרו לנו כמה הוא חזק, הוא בכלל חלשלוש. לפיד התגלה כמי שחושש לצאת למאבקים ומפחד להתעמת עם הוועדים הגדולים, ובמקום לנצל את שעת הכושר ולהוכיח מנהיגות, הוא נתפס כמי שמתרפס בפני יו"ר ההסתדרות.

לפיד נראה באחרונה עייף. שערו האפיר, כאילו הזקנה קפצה עליו בתוך חודש. הוא מסתובב עם צינון בלתי פוסק, סממנים מוכרים לכל מי שהסתובב על הגריל כשהיה בממשלה. אתמול הוא נראה כמו שטייניץ הדור הבא, גרסת 2013.

בשבוע הבא יעמוד למבחן פוליטי ראשון כשיגיע התקציב לאישור הממשלה. אין ספק שהתקציב יעבור, אבל כדי לשנות את הדינמיקה הזו שהתחילה השבוע, לפיד יצטרך למצוא ספין ממש טוב.

stella-k@globes.co.il