ארה"ב מגנה את עסקת מכירת הטילים בין רוסיה לסוריה

באישור אמריקני רשמי ראשון, שסוריה קיבלה גרסה משופרת של טילי יאוחנט, אומר יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי: "החלטה אומללה בעיתוי גרוע"

בשינוי מדיניות, תקף אתמול (ו') ממשל אובמה את רוסיה בחריפות בגין החלטתה למכור לסוריה טילים "קוטלי אוניות", שיחזקו משמעותית את יכולת משטר אסד למנוע הטלת סגר ימי על סוריה. במסיבת עיתונאים בפנטגון, אמר יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מרטין דמפסי, כי מכירת הטילים לדמשק היא "החלטה אומללה, בעיתוי גרוע... שתחזק את ידי משטר אסד ותאריך את יסורי העם הסורי".

עד עתה נמנע ממשל אובמה ממתיחת ביקורת ישירה וצולפנית על ממשל פוטין בגלל תמיכתו המופגנת במשטר אסד. הבית הלבן קיווה שיעלה בידו לגייס את תמיכת הקרמלין במאמץ להזמין את הצדדים במלחמת האזרחים בסוריה לוועידת שלום בז'נווה בתחילת יוני. אולם רוסיה מוסיפה לאותת שתמיכתה האיתנה בבשאר אסד לא פחתה, ומשלוח הטילים "קוטלי האוניות" לסוריה, "באחרונה", היה אולי האיתות החזק ביותר למגמה זו.

הטילים השנויים במחלוקת הם טילי שיוט יבשה-ים, גרסה מתקדמת של טילי "יאוחנט". ה"ניו יורק טיימס" ציין בסוף השבוע, שרוסיה מסרה בעבר לסוריה טילי יאחונט, אך הטילים שסופקו באחרונה צוידו במערכות מכ"ם מתקדמות, שמגבירות את יכולותיהם לפגיעות מדויקות בספינות אויב. פקידים בממשל אובמה אמרו ל"טיימס", כי משלוח הטילים המשודרגים מצביע על עומק התמיכה הרוסית במשטר בדמשק.

ואיתות רוסי חזק לא פחות: "וול סטריט ג'רנל" מסר אתמול, כי יותר מעשר ספינות קרב רוסיות משייטות עתה במזרח הים התיכון, ליד בסיס הצי הרוסי בטארטוס, סוריה. גורמים רשמיים בארה"ב ובאירופה אמרו לעיתון, כי משלוח האוניות לאזור הוא צעד תוקפני שנועד, בין היתר, לאותת לישראל ולמערב לא להתערב במלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה.

זה אפוא הרקע להחלטת הבית הלבן להתעמת עם מוסקבה בסוגיית תמיכתה במשטר אסד. במסיבת העיתונאים בפנטגון נשאל דמפסי על האפשרות שרוסיה תמכור לסוריה טילי נ.מ. מתוחכמים מדגם אס 300. טילים אלה עלולים לסכל התקפות של מטוסים מערביים על מטרות של משטר אסד בסוריה או מאמצים לסגור את המרחב האווירי של המדינה.

דמפסי השיב, כי לטילי אס 300 יש "יכולות רבות יותר" וטווחים ארוכים יותר, ויתרונות אלה יאלצו תוקפים פוטנציאליים של מטרות משטר אסד להשתמש במערכת נשק שנורות בשיטת "שגר ושכח", כלומר הרחק מהמטרה (אולי אולי אפילו מחוץ לשטחה של סוריה, כפי שנהגה ישראל, על פי דיווחים זרים, בהתקפות על שיירות טילים שהיו מיועדות לחיזבאללה, לפני כמה שבועות).

"זה מרחיק קצת יותר את הקו שממנו צריך לשגר תחמושות בשיטת שגר ושכח; היתרונות האלה מגדילים סיכונים, אבל זו לא בעיה שאי אפשר להתגבר עליה", אמר דמפסי.

הוא ציין, שמערכות טילים מתקדמות כאלה עלולות להניע את משטר אסד להפריז בגודל עוצמתו, מצב עלול שעלול להצית מלחמה אזורית: "מה שבאמת מטריד אותי הוא החשש שאסד יחליט שהבעלות על מערכות נשק הופכת אותו לבטוח יותר וממילא הוא יטה להתבסס על שיקולים שגויים".

אך דמפסי אמר, כי לארה"ב אין כל תכניות לחסום את העברות הנשק מרוסיה לסוריה: "אין לנו אופציות למנוע מסירת מערכות נשק לסוריה", אמר.

שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, שהשתתף אף הוא באותה מסיבת עיתונאים, אמר, כי למרות הסתייגותה של וושינגטון ממכירות המערכות המתקדמות לסוריה, ארה"ב תוסיף לדון עם רוסיה על המצב במדינה השסועה. הוא ציין, שלארה"ב ולרוסיה יש אינטרסים משותפים למניעת התלקחות אזורית בגלל המצב בסוריה.

הייגל אמר, כי כי דיפלומטיה מוסיפה להיות הערוץ המרכזי שבו מתמקד ממשל אובמה, אך הדגיש כי הממשל אינו מוכן להוציא מכלל אפשרות שום אופציה שהיא.

ודוברת המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ברנאדט מיהאן, קראה אתמול למוסקבה להפסיק את משלוחי הנשק לאסד, "ונשים גש מיוחד על מערכות הגנה אווירית, שיש להן השפעה מערערת יציבות באזור".