אחרי 20 שנה קוואלקום הופכת את ישראל למרכז אסטרטגי

פול ג'ייקובס, מנכ"ל קוואלקום, מבקר השבוע בישראל, כאשר המסר סביב ביקורו הוא הקפצת החשיבות של המרכז בישראל, כך שיהפוך למרכז אסטרטגי מרכזי של קוואלקום

עם שווי של 114 מיליארד דולר, ומכירות צפויות השנה של כ-25 מיליארד דולר, הפכה ספקית השבבים קוואלקום בשנים האחרונות לכוכבת העולה של עולם המחשוב והתקשורת. השבוע, מבקר בישראל המנכ"ל, ד"ר פול ג'ייקובס, שנחשב לאיש החזק, נכון להיום, של שוק השבבים לעולם הנייד, כאשר המסר סביב הביקור שלו הוא הקפצת החשיבות של המרכז בישראל כך שיהפוך למרכז אסטרטגי מרכזי של קוואלקום.

לחברה, כך לדברי ג'ייקובס במסיבת עיתונאים, אין תוכנית ברורה לגבי אופן ההתרחבות בשוק הישראלי, או תחומים מסוימים בהם בחברה מעוניינים להרחיב את הפעילות פה. "אנחנו צומחים כאן באופן מאוד אורגני ומזדמן, אין לנו תוכנית מסודרת לגבי היקפי הפעילות פה או קביעה מראש מה נעשה בישראל. אנחנו מחפשים כישרונות והובלה בתחומים טכנולוגיים", אמר ג'ייקובס.

כחלק מהביקור של ג'ייקובס בישרה החברה היום על שינויים בהנהלת קוואלקום בישראל, כאשר איל בר דוד, מנהל פעילות המו"פ הישראלית של החברה ב-14 שנה האחרונות, יעבור לכהן כסגן נשיא לפיתוח השוק הגלובלי, ויהיה אחראי במסגרת זאת על הזדמנויות אסטרטגיות עבור קוואלקום בישראל ובאזור. את בר דוד יחליף אריק מימרן, שחוזר לחברה ממארוול, וינהל את מרכזי הפיתוח שיש לחברה בישראל. הישראלי הבכיר בחברה, הוא אמיר פיינטוך, נשיא חטיבת תשתיות התקשורת בחברה, קוואלקום-את'רוס.

על פי הפעילות האסטרטגית שביצעה קוואלקום בישראל עד כה, אכן ניכר שלחברה אין יעד ברור. שלוש רכישות ביצעה החברה בישראל - iSkoot, DesignArt ו-EPOS - כל אחת בתחום שונה לגמרי (תוכנת ערך מוסף למובייל, ציוד לתשתיות אלחוטיות וטכנולוגיה שמאפשרת שימוש בעט דיגיטלי על גבי מסכים, בהתאמה). הפעילות פה, התרחבה לאט מאוד, החל ממספר מהנדסים בשנת 1993 בלי רכישות כמעט, ועד לכ-400 עובדים כיום.

גם ההשקעות של קוואלקום ונצ'רס, זרוע ההשקעות של החברה, בוצעו במגוון תחומים וחברות, הבולטת שבהן לאחרונה היא ספקית תוכנות הניווט Waze. ג'ייקובס התחמק משאלה ישירה בנושא המו"מ של Waze לרכישתה בידי פייסבוק שפורסם לאחרונה, ופירט כי לחברה אין אג'נדה ברורה בנושא השקעות אלא מבצעת השקעות בעקבות "חזון לגבי הכיוון אליו צועדת התעשיה".

קוואלקום הוקמה ב-1985 ע"י ד"ר אנדרו ויטרבי וארווין ג'ייקובס (אביו של פול), כספקית טכנולוגיה לתקשורת לוויינים. בהמשך עברה החברה לפיתוח ואספקה של טכנולוגיה לצורך קליטה, שידור והמרה של אותות התקשורת הסלולרית בתקן ה-CDMA אותו פיתחה. גם היום, יותר משליש מהכנסותיה של החברה מגיעות ממכירות רישיונות שימוש לטכנולוגיות השונות סביב טכנולוגיית התקשורת.

במשך השנים, הפכה קוואלקום לספקית השבבים השלישית בגודלה בעולם, אחרי אינטל וסמסונג, אך עם נוכחות על יותר ממחצית הטלפונים החכמים בעולם. אינטל, שעושה בשנים האחרונות מאמצים לחדור לשוק הטלפונים, לא הוכיחה את עצמה עד כה. "אנחנו לא רואים אותה כמתחרה עדיין", מתייחס ג'ייקובס לאיום מצידה של אינטל, "אפילו אם אינטל יכולים לספק את המעבד המרכזי לטלפונים, זה עדיין רק כרטיס אחד לנשף, עדיין נדרשים להם הרבה דברים בתוך המערכת. יש להם שבבים שמתאימים כבר הרבה שנים, אבל זה עדיין לא תורגם ליתרון של המערכת שלהם".

באינטל, יש יתרון אחד ברור וזה יכולת הייצור של החברה, שמקדימה בדור את המתחרים (לקוואלקום אין מפעלי ייצור שבבים משלה), אך מתקשה לבוא לידי ביטוי בתחרות בעולם המובייל. ג'ייקובס, לפחות כרגע, טוען שאינו רואה בדורות החדשים של שבבי אינטל איום. "אני חושש מאינטל ומסתכל עליהם מקרוב, אבל בסופו של דבר אם הם יהפכו לשחקן רציני בתחום המובייל, זה גם יגרום לנו להיות יותר טובים יותר", הוא אומר.

"הקצב של התקדמות בדורות הייצור של השבבים הוא מהיר מאוד כיום. אינטל עושה את זה בדרך מסוימת במפעלים שלה ואנחנו עובדים עם מפעלים (כגון TSMC הטייוואני ש.ש) שעובדים בדרך אחרת, באופן יותר גמיש מבחינת הדורות הטכנולוגיים, וזה דבר שמתאים לתעשיה", לדברי ג'ייקובס.