מכור להימורים, מכור ל'קיק', נשיא באיירן מינכן

פרשת העלמות המס החמורה של נשיא באיירן, אולי הנס, שהשתמש בחשבון בנק סודי בשווייץ על מנת לשחק עם הבורסה - תכריח אותו לעזוב את הקבוצה

בחגיגות הזכייה של באיירן באליפות רק אדם אחד לא חגג באמת. נשיא המועדון, אולי הנס, אמנם נסע בשיירה עם כולם, אבל ישב מאחור, ונראה כאילו הוא מעדיף להיבלע באדמה. בלי לחייך עבר הנס את מינימום הזמן ההכרחי באירוע, ואז עזב את המקום. הראש שלו נמצא במקום אחר, מקום בו שלטונות המס מכינים תביעה משפטית נגדו שעשויה לשלוח אותו למאסר.

באירוע, נשא יו"ר באיירן, קרל-היינץ רומיניגה, את הנאום החגיגי. "אנחנו עומדים תמיד יחד, כל אחד מאיתנו. אחד בעד כולם, וכולם בעד אחד, בהצלחה ספורטיבית, ובשפיות פיננסית". מילים שנאמרו לכיוונו של הנשיא הנס. ללא ספק, יש להנס מניות רבות בהצלחה העונה. הרכש המדויק, ההבאה של מתיאס זאמר שהשלים את הצוות המקצועי, ובעיקר - הניהול הפיננסי של באיירן. למועדון היוקרה שהנס מהווה עבורו את מה ששמעון מזרחי הוא בשביל מכבי ת"א, אין חובות; מה יש לו? 130 מיליון אירו יתרה בפיקדונות ושני עשורים רצופים של רווחים תפעוליים.

הנס עבר עם השנים מטמורפוזה, אבל תמיד היה במרכז העניינים. בגיל 27, בשיאו כשחקן בבאיירן ובנבחרת גרמניה, סיימה פגיעה בסחוס בברכו את הקריירה שלו - אולי למזלה של באיירן. משום שהנס החליט להפוך למנהל הספורטיבי/מסחרי הצעיר בתולדות הליגה, במקביל לייסוד מפעל נקניקיות. ב-1988 הצליח להעביר את באיירן עמוסת החובות לרווח, ומאז לא מביט המועדון אחורה. ב-2009 הוא העביר את שרביט הניהול היומיומי לרומיניגה.

בפברואר השנה הקדיש לו ה"דר שפיגל" כתבת ענק, בה הוצגה השפעתו על הגרמנים והצלחתו. השבועון הציג את הנס כ"קנצלר מאחורי הקלעים" וכתב: "האם יכולה הרפובליקה ללמוד מאולי הנס? מה שהוא השיג עם באיירן צריכה הקנצלרית מרקל להשיג עם גרמניה ובשאר אירופה". ה"בילד" כתב עליו בספטמבר: "כשהוא פותח את הפה, גרמניה מקשיבה. מה שחסר לפוליטיקאים יש להנס". ראש ממשלת בוואריה אמר "תחומי ההשפעה שלו גדולים מהכדורגל", והמפלגה השמרנית-נוצרית הציעה לו מקום כבוד ברשימה לפרלמנט.

ואז הנס כשל. באופן חמור.

***

ב-20 במארס, יום אחרי נאום שלו באוניברסיטה על כישלונות הקפיטליזם, ב-6:30 בבוקר, דפקו נציגי התביעה הכללית, בצירוף שוטרים ופקחי מס על דלתו. הכל עבר בשקט: החיפוש, צו המעצר. הנס הוסע אחוז שיתוק מהלם למעצר ולחקירה. ערבות של 5 מיליון אירו הצילה אותו מבית הכלא.

הנס, מתברר, העלים מס שנים ארוכות באמצעות חשבון שניהל בשווייץ. בשנים האחרונות הפך הנושא לקריטי בדעת הקהל הגרמנית ולמרכזי במערכות הבחירות. להנס נפתח תיק העלמות ענק של מסים. ב-20 באפריל השתנה עולמו. בצהריים עוד ישב עם סנדרו רוסל לארוחה חגיגית מסורתית לפני משחק חצי הגמר מול ברצלונה, בעיתון פוצצו גורמים מבחוץ את ההעברה של מריו גצה מדורטמונד תמורת 37 מיליון אירו, ובחמש אחה"צ נחשפה ברדיו הידיעה על מעצרו. בערב לשה באיירן את ברצלונה להנאתה 4-0 במשחק היסטורי. אבל התמונות למחרת העיתון היו של הנס הקודר.

מלשכת הקנצלרית, המיודדת עם הנס, נמסר: "הרבה אנשים מאוכזבים היום מאולי הנס, והקנצלרית ביניהם". עניין חשבונות הבנק של תושבי גרמניה בשווייץ, שהפכו לכר פורה להעלמות מס, עלה שוב חזק מאד על סדר היום הציבורי בגרמניה, לקראת הבחירות הכלליות בספטמבר. הנס התראיין לשבועון "די צייט" וסיפר על תחושותיו. "זה היה כסף משחק, שאיתו שנים ארוכות הימרתי בבורסה, הייתי מכור ל'קיק'... אני מתנצל ומצר על הכל, זו היתה טעות נוראית", אמר, ובנו אימת את הסיפור מצד המשפחה שדחקה בו להפסיק.

***

הוועד המנהל של באיירן קיבל את התנצלותו של הנס, אבל סירב להצעתו לפרוש. את הסיבות "אנו לא יכולים לפרט, אבל אנו לא רואים סיבה לפעול אחרת", אמר דובר דויטשה טלקום, ספונסרית ראשית במועדון וחברת ועד. ההחלטה, למחרת הגומלין מול ברצלונה, זכתה לביקורת. "זו פגיעה בתדמית הסימפטית של באיירן שקשה להבין", נכתב ב"שפיגל". ההצלחה הספורטיבית, מסיק השבועון, חשובה מהניקיון הניהולי.

פרישה של הנס, בדיוק כשבאיירן בשיא, באמת יכולה לפגוע אנושות במועדון. לא רק, כי הוא אולי האדם היחיד שמצליח להביא את פפ גווארדיולה לגרמניה ובו בזמן להיות חבר קרוב של יופ היינקס שמסיים בעקבות כך את תפקידו. הנס הוא אלכס פרגוסון של באיירן. האדם שמבטא ומשמר את השיטה והמערכת. הוא פשוט טוב יותר בתפקידו מכולם. באיירן בלי הנס היא לא באיירן, ולכן תידחה פרישתו עד הרגע האחרון האפשרי.

באיירן החדשה תגיע במוקדם או במאוחר, בהנחה שהנס לא ייצא זכאי. אבל זו תהיה באיירן אחרת. באיירן ששוחה על גלי הצלחה אבל עושה שוב טעויות של טירונים. אולי הסיכוי של מועדונים אחרים לשבור את העליונות הבווארית.