המינהל משווק בבאר יעקב קרקע לא בשלה לבנייה

למרות מגבלות חמורות שקובעת התב"ע ביניהן הרחבת מט"ש איילון, המינהל משווק את הקרקע ■ הזוכים במכרז יאלצו להמתין תקופה ארוכה להנפקת היתרי בנייה

בעוד הביקורת על התנהלות המדינה ששיווקה קרקעות בשנת 2010 בראש העין שלא ניתן להוציא להן היתרי בנייה עדיין נשמעות, הרי שהמינהל ממשיך לשווק קרקעות שאינן בשלות לבנייה.

המינהל פירסם בחודש מרץ האחרון מכרז לשיווק שני מגרשים המיועדים להקמת 77 יחידות דיור ו-129 יחידות דיור ובסך הכל 206 יחידות דיור בבאר יעקב. שני המגרשים הם חלק מתוכנית בנין עיר להקמת שכונה חדשה בת 4000 יחדיות דיור על קרקע בשטח 564 דונם. השכונה נושקת בצפון לכביש 4314 המובילה לציר הכניסה המרכזי לישוב, ומדרום במסילת הרכבת. מרבית הקרקע היא קרקע פרטית, ומחזיקות בה מספר חברות נדל"ן שביצעו עסקאות עם הבעלים בשנים האחרונות, כמו רוטשטיין, אלמוג כ.ד.אי, גבסו, צרפתי וקרדן נדל"ן. המינהל מחזיק בחלק קטן מהקרקע וביום ראשון הקרוב מצפה לקבל הצעות לרכישת המגרש.

אלא של"גלובס" נודע כי תוכנית בניין העיר קובעת מגבלות לפיהן ניתן להנפיק היתרי בנייה בשלביות. כך למשל קובעת התב"ע כי לאחר הוצאת היתרי בנייה ל-1,000 יחידות דיור, תנאי להוצאת היתרי בנייה נוספים הינו ביצוע בדיקה תחבורתית על פי הנחיית משרד התחבורה ומע"צ ויישום המלצותיה, ותנאי נוסף הוא שדרוג והרחבה של מט"ש איילון ותחילת עבודות על קו קו ביוב חדש בין תחנת שאיבה רמלה למט"ש איילון.

על פי הערכות הקבלנים שכבר מחזיקים בקרקעות בשכונה המתוכננת הגישו בקשות להנפקת היתרי בנייה ל-1,000 יחידות דיור שנקלטו בוועדה, והמשמעות היר כי הקבלן שיזכה בשני המגרשים של המינהל לא יוכל לקבל היתרי בנייה עד לקיום תנאי התשתיות שקובעת התב"ע. זאת לאחר שהקבלנים המחזיקים בקרקעות בשכונה המתוכננת מיהרו להגיש בקשות להנפרת היתרי בנייה על מנת להיכלל ב-1,000 יחידות הדיור הראשונות.

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "המינהל משווק את הקרקע בשיתוף המועצה המקומית באר יעקב, האחראית על עבודות הפיתוח במקום. המינהל מעריך שהמגבלות בתב"ע יטופלו כראוי ותהייה עמידה בלוחות זמנים".

מהמועצה המקומית באר יעקב נמסר בתגובה: "המועצה תפעל בנושא הרחבת המט"ש איילון, מול משרד הבריאות ובנושא התחבורתיות, מול משרד התחבורה. ההערכה שלנו היא שבפרק זמן של חצי שנה יסתיימו עבודות התשתית ותתאפשר הוצאת היתרי בנייה נוספים".