6 מנהלי חברות ספרי לימוד חשודים בתיאום מכרזים

החשדות שנבדקים הם עבירות על חוק ההגבלים העסקיים בכל הנוגע לאספקת ספרי לימוד למוסדות חינוך

רשות ההגבלים העסקיים חוקרת בשעה זו תחת אזהרה מנהלים של 6 חברות הפצה גדולות של ספרי לימוד, החשודים בתיאום מכרזים - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי הרשות החליטה כבר כעת, ובהתאם לממצאי החקירה העולים משעות הבוקר, לפנות לבית המשפט אחר-הצהריים ולבקש את הארכת מעצרם של החשודים.

אמש (א') נעתר בית משפט השלום בתל-אביב לבקשת הרשות והוציא צו מעצר לחקירה ל-6 המנהלים, והמעצר בוצע על-ידי הרשות הבוקר (ב').

הפרשה נוגעת לתוכנית שיזם משרד החינוך להוזלת ספרי הלימוד בבתי-הספר, וזאת באמצעות רכישה משותפת. על-פי התוכנית, בכל בית-ספר שבו הביעו למעלה מ-60% מהתלמידים רצון לרכוש ספרים באמצעות בית-הספר - אזי הרכישה תתבצע באמצעות בית-הספר, ובכך יוזלו ספרי הלימוד בעשרות אחוזים.

על מנת להבטיח את ההוזלה הוחלט לבצע מכרז דו-שלבי, שבו בכל אזור נקבעים מספר זוכים במכרז שרשאים לספק את הספרים לבתי-הספר. בשלב השני, כל בית-ספר מנהל בנפרד משא-ומתן מול הזוכים במכרז ובוחר בהצעה הזולה ביותר.

על-פי החשדות, מנהלי 6 החברות ביצעו תיאום מכרזים הן בחלק הראשון והן בחלק השני של המכרז.

עוד יצוין כי את המכרז לאספקת ספרי הלימוד לשנת 2012 פרסם משרד החינוך, ואילו את המכרז לאספקת הספרים לשנת הלימודים הנוכחית פרסם מרכז השלטון המקומי. על-פי החשדות, בשני המכרזים בוצע תיאום המכרזים.

על-פי החשד, באופן זה הצליחו החשודים למנוע את הוזלת ספרי הלימוד, ובכך לשמר את הרווחיות של חברות ההפצה.

תיאום המכרזים הוא עבירה על חוקי ההגבלים העסקיים ונחשב לעבירה פלילית.