מחלוקות באוצר על הפרטת תעש: "יקרה למדינה"

שר הביטחון יעלון ימנה בשבועות הקרובים יו"ר חדש לחברה, לאחר שנוה הסיר את מועמדותו

ויכוחים פנימיים בתוך משרד האוצר מאיימים לעכב את התוכנית להפרטת התעשייה הצבאית (תעש): בדיונים שהתקיימו בשבועות האחרונים באוצר, נתגלעו מחלוקות בין בעלי תפקידים בכירים לגבי כדאיות הפרטת החברה הביטחונית שבבעלות הממשלה. ל"גלובס" נודע כי בזמן שחלק מבעלי התפקידים תומכים בתוכנית להפריט את תעש, אחרים מחזיקים בעמדה הפוכה ובמרכזה הטענה כי הליך ההפרטה עלול לעלות למדינה כסף רב - ואין זה הזמן לאפשר הוצאה זו. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "אנחנו לא מתייחסים לדיונים פנימיים". עם זאת, גורם במשרד אמר כי אין במחלוקות אלה כדי לבטא שינוי בעמדת האוצר, שתומך במתווה להפרטת תעש.

בימים האחרונים הציגו ראשי אגפים באוצר את התוכנית להפריט את החברה לשר יאיר לפיד. ההתקדמות במגעים באה בין השאר בעקבות לחץ מצד ועדת הכספים של הכנסת הקודמת, שנדרשה לאשר לעתים תכופות הלוואות מדינה לחברה של עשרות מיליוני שקלים מדי חודש, כדי שתוכל לשלם משכורות ולרכוש חומרי גלם.

בתעש מועסקים כ-3,000 עובדים וכ-940 מהם אינם נחוצים לפעילות השוטפת של החברה. פרישתם משורות תעש במסגרת יישום תוכנית ההפרטה עתידה לעלות למדינה 1.1 מיליארד שקל. עוד כ-800 מיליון שקל יועמדו לכ-1,040 עובדים כרשת ביטחון - למקרה שהבעלים החדש של החברה יפטר אותם. נוסף על עלויות אלה, עם הפרטת החברה המדינה אמורה למחוק כ-2 מיליארד שקל מחובותיה של תעש. מדובר בחובות שנצברו בעקבות הלוואות תכופות שמשרדי האוצר והביטחון הקצו לחברה בשנים האחרונות כדי לאפשר לה להמשיך ולתפקד. גורם שמקורב לנושא ביקר היום (ב') בחריפות את טענת חלק מבכירי האוצר שלפיה ההפרטה צפויה לעלות למדינה כסף רב. הגורם אמר כי "ההפרטה היא פתרון סביר יותר ממצב שבו המדינה שופכת אל החברה מדי חודש עשרות מיליוני שקלים, וכל ניסיון לחבל בתוכנית שכבר סוכמה, הוא כמו מקל בגלגלים".

על-פי מתווה ההפרטה שסוכם, בתמורה למחיקת חובות החברה והעמדת הסכומים הדרושים לרשת ביטחון ולתוכנית הפרישה של חלק מן העובדים - עד שנת 2020 תעתיק תעש את פעילותה לנגב ותפנה קרקע יקרה באזור השרון שעליה ניתן יהיה להקים יותר מ-20 אלף יחידות דיור. תומכי תוכנית ההפרטה אמרו כי עם שיווק קרקעות אלה, באחד האזורים היקרים בארץ, יתאפשר למדינה להחזיר במכפלות משמעותיות את עלות ההפרטה.

נוה הסיר מועמדות

בתוך כך, סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף יאיר נוה, שיועד בידי שר הביטחון לתפקיד יו"ר דירקטוריון תעש, הודיע בסוף השבוע האחרון עם החלטתו להסיר את מועמדותו למשרה. "גלובס" פרסם לראשונה כי הוועדה לבדיקת מינויים בכירים בחברות הממשלתיות פסלה את נוה מכהונה בתפקיד, בשל ניגוד עניינים. נוה מתכוון להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל ולפיכך אין בכוונתו להשתחרר מהצבא אלא לצאת לחופשה ללא תשלום. נוה היה אמור להחליף את יו"רית תעש, עו"ד ניצה פוזנר. בכוונת שר הביטחון יעלון לבחור בשבועות הקרובים מועמד אחר לתפקיד.