בעקבות העלייה הצפויה במע"מ: "אנשים רצים לבנק בטירוף"

העומס בסניפי המשכנתאות בימים האחרונים גבוה ב-40%-50% מאשר בימים רגילים ■ מי שיסיים רכישה לפני עליית המע"מ יחסוך 15-20 אלף שקל בממוצע

לחץ גדול בסניפי המשכנתאות בבנקים: גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי בימים האחרונים גבר הלחץ של הלקוחות, בניסיון לסיים את תהליך רכישת הדירה לפני העלאת המע"מ הצפויה בסוף החודש.

להערכת גורמים בענף, העומס בסניפי המשכנתאות בימים האחרונים גבוה ב-40%-50% מאשר בימים רגילים. עוד מעריכים בבנקים כי היקף המשכנתאות במאי צפוי להסתכם ב4.7-4.9 מיליארד שקל. באחד הבנקים אף מעריכים כי אם הלחץ יימשך היקף המשכנתאות עשוי לחצות החודש את רף ה-5 מיליארד שקל. בהנחה שאכן המשכנתאות יעמדו על סכום הקרוב ל-5 מיליארד שקל, יהיה זה הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז תחילת השנה.

"אנשים רצים בטירוף לבנקים. לא נתקלנו בדבר כזה הרבה זמן", אומר גורם בכיר באחד הבנקים, "השילוב של העלאת המע"מ הצפויה והריבית הנמוכה, מייצר לחץ גדול מצד הלקוחות".

נזכיר כי בתחילת יוני (יום ראשון הבא), יעלה המע"מ ב-1%, כך שעבור רוכשי דירות חדשות, חשוב לסיים את הרכישה עד הסוף החודש, ובכך לחסוך סכום של 15-20 אלף שקל בממוצע.

בבנקים מעריכים כי החודש הבא יהיה רגוע יותר. ראשית הלחץ לסיום עסקאות החודש יביא לירידה בצבר העסקאות בחודש הבא. עוד מעריכים שנתונים של הלמ"ס שפורסמו אתמול ושמעידים על ירידה בביקוש לדירות חדשות, יבואו לידי ביטוי גם בנתוני המשכנתאות בחודשים הקרובים. מנגד, הורדת הריבית המפתיעה שביצע אתמול נגיד בנק ישראל סטנלי פישר עשויה להוות דלק להמשך הביקוש למשכנתאות.

"עדיין קשה להעריך כיצד בטווח הארוך תהיה המגמה בשוק המשכנתאות. מצד אחד יש ציפייה לירידת מחירים, ויש לא מעט אנשים שמעדיפים לשבת על הגדר. מצד שני כולם רואים שמחירי הנדל"ן לא נעצרים, מה שגורם לחלק מהאוכלוסייה להעדיף לרכוש כבר עכשיו דירות ולא לחכות לאפשרות של ירידת מחירים בעתיד", אומר גורם באחד הבנקים.

בבנק ישראל הביעו לא אחת את דאגתם ממצב שוק המשכנתאות, ואף הודיעו על כמה צעדים לקירור השוק, אלא שנראה גם צעדים אלו לא הביאו לשינוי מהותי במגמה. לאחרונה אמר בהקשר זה המפקח על הבנקים דודו זקן בכנס שוק ההון של "גלובס": "אני מוטרד מהמצב. החשש שלנו הוא שהערכת הסיכונים במשכנתאות אינה נכונה. בגרפים הכול נראה מצוין, אך השאלה אם זה סיכון שצופה פני עתיד ואנחנו לא בטוחים".