נישומים לא יחויבו לדווח על קבלת ייעוץ לצורך תכנון מס

‎מנהל רשות המסים וראש לשכת עוה"ד הסכימו כי חובת הדיווח על חוות-הדעת שמספקים עו"ד ורו"ח לצורך תכנוני מס מיוחדים תוצא מחוק ההסדרים ותידון בנפרד ■ עם זאת, תחול חובת דווח על תכנוני מס בנושאים מוגדרים שייקבעו מראש

חובת הדיווח על מתן ייעוץ מס, שהפחידה את עורכי הדין ורואי החשבון, יוצאת מחוק ההסדרים: ל"גלובס" נודע כי מנהל רשות המסים, משה אשר, וראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, הסכימו כי נושא חובת הדיווח על חוות-הדעת הכתובות שמספקים אנשים מקצוע - עורכי דין, רואי חשבון ואחרים - תוצא בשלב זה מחוק ההסדרים ותידון בניפרד. זאת, על מנת שלא לפגוע בחובת הסודיות וחיסיון עורך דין-לקוח.

עוד הוסכם כי אשר וברזילי ידונו בנפרד מחוק ההסדרים על האופן הנכון והראוי לטפל בחוות-דעת שמפחיתות בצורה קשה את המסים הנגבים ומתייחסות לתכנוני מס קשים, וזאת תוך איזון ולקיחה בחשבון של חובת הסודיות וחיסיון עורך דין-לקוח, ותוך בחינת מבנים קיימים במדינות אחרות.

כמו כן, הוסכם במקביל כי תיווסף הוראה המחייבת נישומים לדווח על תכנונים ונקיטת עמדה בנושאים מוגדרים שייקבעו מראש בחקיקה ויפורסמו באתר רשות המסים.

החלטה על המשך דיאלוג

במסגרת חוק ההסדרים, תחת הכותרות "צעדים נוספים למלחמה בהון השחור", הוצע לקבוע חובת דיווח במסגרת הדוחות המוגשים לרשויות בעת שימוש בחוות-דעת מקצועית בקשר לחוקי המס.

סעיף זה עורר ביקורת מצד בעלי המקצוע המספקים את אותן חוות-דעת ללקוחות, כמו גם מצד הלקוחות, אשר טענו בין היתר כי הדבר יפגע ביחסים בין הנישומים ליועציהם; וכן כי התייחסות לנישום נורמטיבי המבקש חוות-דעת שתנחה אותו בג'ונגל של חוקי המס, כמי שמחזיק הון שחור או מנסה להסתיר משהו, אינה ראויה (טענות שעלו בין היתר במכתב ששיגר רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים בלשכת רואי החשבון, לשר האוצר).

ואולם, הטיעון אותו העלתה לשכת עורכי הדין היה זה שהשפיע על מנהל רשות המסים והוליד את הוצאת היוזמה מחוק ההסדרים לדיון נפרד.

ההסכמה בין אשר לברזילי נולדה על רקע שיחות בין לשכת עורכי הדין לרשות המסים על נושאים בעייתיים שונים בחוק ההסדרים, לתפיסת לשכת עורכי הדין.

הרקע לביטול חובת הדיווח היה המתח בין חובת הסודיות והחיסיון של עורכי הדין לבין הזכות של רשות המסים והציבור לדעת על אותן חוות-דעת ששוחקות בצורה משמעותית את בסיס המס בישראל. לשכת עורכי הדין העלתה בפני רשות המסים טענות שונות בעניין זה, והוחלט ברשות להמשך את הדיאלוג עמה.

עד כה הולידו השיחות בין הגופים רק את ההחלטה לדחות את הדיון על חובת הדיווח, אשר התקבלה על דעת ראשי פורום המסים של לשכת עורכי הדין, עורכי הדין מאיר לינזן ושרון זיו. ייתכן כי בהמשך יתקבלו החלטות נוספות הקשורות לחוק ההסדרים.

רשימת הדיווח

לאור דחיית הדיון ביוזמת חובת הדיווח על התייעצות, תיפעל רשות המסים לגבש ולפרסם רשימה של תכנוני מס, פוזיציות ונקיטות עמדה שעשויות לחרוג מהכללים המותווים בחוקי המס - ותיקבע חובת דיווח עליהן. זאת על מנת להתמודד עם בעיית שחיקת בסיס המס בישראל, שגורמת להפסדים של מיליונים רבים לקופת המדינה. רשימה זו לא תהיה רשימה סגורה, אלא תתעדכן מעת לעת.

בין הנושאים שיוסדרו באמצעות "רשימת הדיווח", תנסה הרשות להתמודד עם בעיית "חברות הצינור "- השקעות באמצעות חברת ביניים בחו"ל שאינה נמצאת במדינת היעד של ההשקעה, על מנת ליהנות מאמנות מס מיטיבות או הסדרי מס מטיבים בין אותן מדינות, שאינן תואמים את אמנת המס שיש לישראל עם מדינת היעד של ההשקעה.

דוגמה נוספת לחובות דיווח שייכנסו לרשימה הן חובות בנוגע לשווי שימוש ברכב. יחויבו בחובת דיווח נישומים שקבעו את שווי השימוש ברכב הצמוד שלא על-פי הנוסחה בתקנות אלא על-פי רישומים ספציפיים של נסיעות (אמדו את המרכיב הפרטי והמרכיב הלא פרטי לפי מד נסיעות, ולפי זה גוזרים את השווי).

בחינת השקיפות

מנהל רשות המסים, משה אשר, מסר: "סוגיית הדיווח על חוות-דעת כתובות ונקיטת פוזיציות הינו חלק מהתמודדות רחבה יותר של רשות המסים בנושא שחיקת בסיס המס. הסיכום עם לשכת עורכי הדין והדיאלוג עימם יאפשר לבחון לעומק את מידת השקיפות של העסקים והנישומים כלפי רשויות המס ואת המתכונת המתאימה ביותר בנושא זה".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר: "זימנו את משה אשר וראשי רשות המסים להקשיב לסוגיות ולבעיות שמתעוררות בעקבות חוק ההסדרים, ואני שמח שהם נעתרו להזמנה והקשיבו.

"באשר לחובת הדיווח על ייעוצים, רצו להכניס בדלת האחורית חובת דיווח אימתנית, שהייתה הופכת את רשות המסים לא לאח הגדול אלא לאח הענק, ומסכנת את חובות הסודיות והחיסיון של עורכי הדין; ואנחנו כלשכה תפקידנו להילחם ולשמור על האזרחים וגם לתקן עוולות משפטיות שעלולות להשליך על הציבור.

"הפעלנו מכבש לחצים משמעותי כדי לבטל את החובה הזאת, ואני שמח מאוד שבנושא חובת הדיווח הוא עזר והגענו להסכמות".