הפסד לבת-ים: לא יסופחו אליה שטחים מראשל"צ ומחולון

עיריית בת-ים: "צר לנו כי בימים שהשוויון בנטל הוא משאת-נפשו של הציבור, נמנע משרד הפנים מלתת מענה לפערים"

מכה קשה לעיריית בת ים: שר הפנים גדעון סער אישר לאחרונה את המלצות מנכ"ל משרד הפנים עמרם קלעג'י בנוגע לעבודתה של הוועדה לבדיקת גבולות בתחום העיריות בת ים, חולון וראשל"צ. הוועדה הוקמה בשל חולשת העיר בת ים בהשוואה לשכנותיה, תוך הישענות על נימוקים של צדק חלוקתי. קלעג'י המליץ בפני סער שלא לספח את שכונת קרית מיכה בחולון ואת אזור התעשייה במערב ראשון-לציון לתחום שיפוטה של בת ים.

ממכתבו של קלעג'י לסער עולה כי הוועדה שמעה את נציגי הרשויות המקומיות ותושביהן ומצאה כי "יש אמת בטענותיה של עיריית בת ים לגבי נחיתותה האובייקטיבית של בת ים לעומת ראשון-לציון וחולון בכל הנוגע למשאבי קרקע, בסיס מס, מצוקות חברתיות ודומה".

עם זאת, קלעג'י מציין כי קיים קושי רב בביצוע שינויי הגבולות המבוקשים. "בנוגע לקרית מיכה, לדעת הוועדה העברתו לבת ים אינה מומלצת, מאחר שהיא עלולה לסכל את תוכנית ח-500 של חולון ואת קידום התוכניות המפורטות שייגזרו ממנה. העבודה על תוכנית ח-500 נמשכת קרוב ל-15 שנה, והעברת השטח מחולון לבת ים עלולה לסכל את התוכנית או את מימושה לאחר שתתקבל".

הוועדה אף המליצה כי אין להעביר את אזור התעשייה במערב ראשון-לציון לבת ים כמבוקש. "עיריית ראשון-לציון מקדמת את פיתוחו של האזור עשרות שנים, וכן אזור התעשייה אינו חלק מהמרקם העירוני של בת ים ומופרד ממנו על ידי בית עלמין. לפיכך הוועדה סברה כי צעד זה אינו נתמך על ידי שיקולים תכנוניים מוניציפליים וקרקעיים.

"בהתייחס לקושי הקיים והנזק שיגרם מהחלטה על אודות שינויי הגבולות המבוקשים ולאחר שבחנתי את סיכום הפגישה עם ראשי הרשויות שנערכה בשנת 2010 ושקלתי את מכלול השיקולים בנושא אני ממליץ לאמץ את החלטת הוועדה כי אין מקום להעברת שטחים המבוקשים לתחום שיפוט עיריית בת ים".

בעיריית בת ים מסרו היום כי העירייה תמשיך להילחם לטובת סיפוח השטחים משכנותיה: "צר לנו כי בימים שבהם השוויון בנטל הוא משאת-נפשו של הציבור בישראל, נמנע משרד הפנים מלתת מענה לפער העצום בין התקציב פר תושב בבת ים לתקציב פר תושב בראשל"צ או בחולון", נמסר מהעירייה, "אין זה הגיוני שתושב בת ים מקבל פחות מחצי מהתקציב המוקצה לתושב בחולון או בראשון לציון. בת ים תמשיך להילחם על זכויות תושביה בכל דרך אפשרית".

ראשי הערים של ראשל"צ וחולון קיבלו בשמחה את ההחלטה. "העירייה השקיעה משאבים רבים בפיתוח אזור התעשייה. אנו משוכנעים שעיריית בת ים תוכל למצוא פתרונות לבעיות שלה בתחומה", אמר דב צור. ראש עיריית חולון מוטי ששון מסר כי "עיריית חולון שוקדת כבר קרוב ל-15 שנה על תכנון שטח ח-500, שהוא עתודת הקרקע האחרונה של העיר. קרית מיכה היא חלק ממנה. עד כה עלה התכנון 20 מיליון שקל, ולו הייתה ועדת הגבולות נעתרת לבקשת בת ים, כל עבודת התכנון ועלותו היו יורדות לטמיון.