מנהל חדשנות בארגון - מה זה אומר ומה תפקידו?

‎‎ב-3 השנים האחרונות הפך תפקיד מנהל חדשנות לבעל נוכחות בשוק העבודה ■ "גלובס" קיבץ 6 מנהלי חדשנות בארגונים מובילים כדי להבין מהם במה מדובר‏‏

‎‎העידן המודרני המציא משרה חדשה בשוק העבודה: מנהל חדשנות. מה זה אומר? מה כולל התפקיד והאם לא מדובר בעצם בשם מכובס למנהל הפיתוח העסקי הישן והמוכר? שינוי קל למנהל השיווק?

לדברי חני יעקב, מנהלת מנפאואר פרופשיונל בקבוצת מנפאואר, קיימת בקרב ארגונים דרישה למנהלי חדשנות בעיקר ב-3 השנים האחרונות, אם כי אין הצפה בביקוש. "זהו תפקיד נישתי, שכן כל ארגון יכול לקדם חדשנות - אבל לא כל ארגון יכול למנות אדם שימלא את הפונקציה הזו במשרה מלאה", היא אומרת. לדבריה, מדובר בעשרות גיוסים בודדים בשנה, רובם בארגונים גלובליים ועתירי ידע מתחום ההיי-טק, אך גם מתחום מוצרי הצריכה. השכר הממוצע לנושא התפקיד הוא 30-40 אלף שקל (ברוטו) לחודש בהיי-טק ו-22-28 אלף שקל ומטה (ברוטו) לחודש בענפים אחרים.

‎‎‏"חדשנות היא הלב והדם שזורם בערך העסקי של החברה"

‎‎אילנית קבסה, מנהלת חדשנות ופיתוח עסקי בקבוצת אסם

‎‎קבסה, 44, בעברה יועצת טרנדים, גויסה לפני כ-3 שנים לתפקיד חדש יחסית בקבוצת אסם: מנהלת חדשנות ופיתוח עסקי. "הזירה העסקית מבינה שחדשנות חשובה לרווחתו של כל ארגון עסקי. אחרי שהבינו את זה באסם, נולד התפקיד שלי בחברה".

- ‎‎על מה את אחראית בפועל?

‎‎‏"לכך שלכל חטיבה בקבוצה תהיה תוכנית חדשנות מבוססת ורלבנטית. אני עובדת באופן צמוד עם היחידות השונות, משלב העלאת רעיונות למוצרי מזון חדשים, כשההסתכלות שלי היא לא רק מוצרית אלא גם מותגית. את הרעיונות אנחנו שואבים לא רק בזכות עידוד עובדים לחשוב חדשנות ומצורכי הלקוחות, אלא גם ובעיקר בזכות הקשר שלנו עם נסטלה העולמית המהווה לנו מקור השראה". ‏‎‎‏

‎‎‏"חדשנות היא חיבור בין צורך אמיתי וטכנולוגיה"

‎‎ערן רובנס, סמנכ"ל בכיר לאסטרטגיה וחדשנות בחטיבת הבריאות של פיליפס

‎‎‏"חיבור בין צורך אמיתי וטכנולוגיה", אומר ערן רובנס, 33, סמנכ"ל בכיר לאסטרטגיה וחדשנות בחטיבת הבריאות של פיליפס, "הוא המהות של חדשנות". לדברי רובנס, העובד בחברה כ-9 שנים, תפקידו הנוכחי נוצר לראשונה בחברה לפני כחודשיים במטרה למצוא את הדרך לחבר בין שני הדברים.

‎‎- על מה אתה אחראי בפועל?

‎‎‏"אני דואג שיהיה לנו בחברה אוסף של רעיונות חדשניים שיכולים לצאת לשוק תוך 3-5 שנים. את אוסף הרעיונות הזה אני שואב מעובדי החברה וממה שאנחנו שומעים בחוץ, ומקדם אותם הלאה בעזרת צוות חשיבה המורכב מבעלי תפקידים שונים בחברה".

‎‎‏"חדשנות היא סגירת הפער בין חווית המשתמש העכשווית לבין חווית המשתמש האידיאלית"

‎‎ירון קופל, סמנכ"ל חדשנות בסודהסטרים העולמית

‎‎לפני כשנתיים עזב ירון קופל, 42, את בית ההשקעות אקסלנס נשואה, שם כיהן כסמנכ"ל שיווק וחדשנות, לטובת תפקיד סמנכ"ל חדשנות בחברת סודהסטרים - תפקיד חדש שלא היה קיים קודם לכן בחברה. "חדשנות היא בעיני סגירת הפער בין חווית המשתמש העכשווית לבין חווית המשתמש האידיאלית", הוא אומר ומוסיף כי בסודהסטרים שואבים את הרעיונות ל"המצאה" הבאה מתוך החברה ומהתבוננות מסביב. "בימים אלה אנחנו מקימים 'מעבדת חדשנות', שתרכז תחת קורת גג אחת את כל המוחות שיחשבו יחד על המוצר הבא".

‎‎- על מה אתה אחראי בפועל?

‎‎‏"אני בעצם מושך בחוטים. התפקיד שלי מאחד תחתיו ומניע לחדשנות את כל המחלקות שעבדו בעבר בנפרד על פיתוח מוצרים. אני מוביל את כל השלבים עד לשלב המוצר המוגמר".

‎‎‏"חדשנות היא שילוב של הגדלת הכנסות ושיפור חווית לקוח"

‎‎דוראל בליץ, מנהל חדשנות בבנק לאומי

‎‎דוראל בליץ, 32, התיישב על כס מנהל החדשנות של בנק לאומי לפני כ-3 חודשים. טרם בואו, הבנק עסק בחדשנות "אם כי", לדבריו, "בצורה לא יזומה, מוכוונת וללא איגום של משאבים ופעילויות מסודרות בנושא".

‎‎- על מה אתה אחראי בפועל?

‎‎‏"על קידום, עידוד וייזום רעיונות חדשניים בתוך הבנק ומחוצה לו. לתמרץ את עובדי הבנק - וזאת לא משימה פשוטה בארגון עם 10,000 עובדים - לחשוב חדשנות ולתגמל עובדים שמביאים רעיונות טובים, ובמקביל לזהות ולשאוב רעיונות טובים בחוץ ובעיקר באקדמיה, בתעשיית ההיי-טק ומהנעשה בבנקים בעולם. את הרעיונות המובילים אני מציג בפני הנהלת הבנק שמחליטה לאיזה מהם לתת אור ירוק, באיזה תקציב ובאיזה לוחות זמנים. בתהליך של הפיכת הרעיון למוצר או שירות מוגמר, אני משמש, במידת הצורך, מעין אינסטלטור שפותח סתימות שחוסמות את התהליך".

‎‎‏"חדשנות היא חשיבה מחוץ לקופסא"

‎‎מני רייף, מנהל חדשנות במרכז הפיתוח של מוטורולה סולושנס

‎‎‏"חדשנות יכולה להגיע מ-3 כיוונים: מהנהלת החברה, מעובדי החברה ומגורמי חוץ", אומר מני רייף, 40, מנהל חדשנות במרכז הפיתוח של מוטורולה סולושנס. לדבריו, במוטורולה - שיצרה לפני כשנתיים את התפקיד שבו הוא מכהן כ-3 חודשים (מתוך 13 שנים בסה"כ בחברה בתפקידים שונים) - הוחלט לשים את הפוקוס על העובדים כמקור השראה לחדשנות "כי הם אלה שנחשפים לבעיות של לקוחות ויודעים לזהות את הפתרונות הטובים והמהירים ביותר עבורם".

- ‎‎על מה אתה אחראי בפועל?

‎‎‏"לרתום את העובדים, לשאוב מהם רעיונות ולכוון את הספינה הזאת לחשוב מחוץ לקופסה. ביום-יום, עובדים עסוקים בעבודה השוטפת ולא תמיד פנויים לחשוב על חדשנות ופתרונות, ואני זה שצריך להמריץ אותם ולהכניס את זה לתת מודע שלהם מתוך הנחת העבודה שכל אחד ואחד מהם יכול למצוא את הפתרון/מוצר הבא. אני עושה זאת, בין היתר, בהשתתפות ובקיום ישיבות צוות ובסינון/איסוף הרעיונות הטובים שעולים בישיבות. לאחר מכן, אני דואג למצוא את אנשי המקצוע המתאימים שיהפכו את הרעיונות למוצרים/פתרונות סופיים. לשמחתי, כבר יש לנו לא מעט כאלה".

‎‎‏"חדשנות פירושה לחקור ולהמציא מחדש"

‎‎חגי אלבו, סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות בקבוצת זאפ

‎‎אחרי 6 שנים כסמנכ"ל טכנולוגיה בקבוצת זאפ, חגי אלבו, 33, קיבל לפני חמישה חודשים מינוי נוסף בקבוצה: סמנכ"ל חדשנות. "עד לפני חמישה חודשים היינו פאסיביים בנושא הזה. לא יזמנו פניות לגורמי חוץ ולא עודדנו עובדים שלנו לחשוב על רעיונות חדשניים. היום אנחנו משדרים את זה ביתר שאת כלפי פנים וחוץ". עוד לדבריו, הקבוצה נערכת בימים אלה לצ'פר כספית עובדים שיבליחו עם רעיונות יצירתיים שיכניסו כסף לחברה.

- ‎‎על מה אתה אחראי בפועל?

‎‎‏"לאתר רעיונות בבית ובחוץ. לאסוף ולסנן את הרעיונות הטובים עם היתכנות כלכלית וטכנולוגית ולהביאם לדיון בהנהלה. רעיונות שקיבלו אישור מהנהלת החברה, מתחילים את תהליך הפיתוח עד לקו הגמר. כמובן, שזה נעשה בפועל באמצעות צוותי חשיבה רלבנטיים. מאחר וטכנולוגיות זה הכובע השני שלי אז אני גם שותף בפועל לצוותי חשיבה".