3 מגדלי מגורים בני 40 קומות יוקמו בכיכר המדינה

על שטח כיכר המדינה יוקמו 3 מגדלים בני 40 קומות ו-452 דירות על שטח של 10.8 דונם, ללא קניון מסחרי

13 שנה לאחר שאושרה תוכנית להקמת מגדלים בכיכר המדינה, עיריית תל אביב פרסמה היום (א') את התוכנית למתן תוקף. התוכנית כוללת הקמת שלושה מגדלי מגורים בני 40 קומות ו-452 דירות, על שטח של 10.8 דונם, ללא קניון. משמעות הפרסום היא כי בעוד 14 יום תיכנס התוכנית לתוקף.

פרסום התוכנית למתן תוקף על ידי עיריית תל אביב מתאפשר כעת בשל ההסכם ההיסטורי שהושג בחודש ספטמבר 2012 בין משרד הביטחון לעיריית תל אביב ועיריית נתניה. על פי ההסכם שנחתם, משרד הביטחון אישר את הסטת קרן השידור שעוברת מעל הערים תל אביב ונתניה, בין היתר בכיכר המדינה, ומונעת את הבנייה לגובה באותם מתחמים. כתוצאה מהסטת הקרן, ניתן יהיה לממש בכיכר המדינה תוכנית לבניית רבי קומות בני 40 קומות, במקום תוכנית ישנה יותר, שאושרה בשנת 2000 וקבעה כי ניתן יהיה להקים על הכיכר שלושה מגדלים בני 25 קומות ו-387 דירות, וכן קניון בשטח 11 אלף מ"ר. לימים, תוך ציפייה של בעלי הקרקע כי קרן השידור של משרד הביטחון תוסט, ובשל התנגדות בעלי החנויות מסביב לכיכר להקמת קניון שיתחרה בהם, קידמו הבעלים עם העירייה תוכנית חדשה שלפיה המגדלים יתנשאו לגובה 40 קומות ויכללו 452 דירות, בלי קניון מסחרי.

בעלי הדירות והחנויות במעגל החיצוני של כיכר המדינה הגישו עם אישור התוכנית הישנה תביעות פיצויים בהיקף מאות מיליוני שקלים, בגין פגיעה העתידית בערך הנכסים שלהם. זאת בעיקר מצדם של בעלי החנויות שראו בהקמת הקניון פגיעה משמעותית בנכסיהם. עו"ד צבי שוב, המייצג את התובעים, מסר ל"גלובס" כי עתה, לאחר פרסום התוכנית למתן תוקף, התביעות יתבררו בצלה של התוכנית החדשה שאינה כוללת קניון אך מגדילה את מספר הדירות. לדבריו, למרות ביטול הקניון, הפגיעה בערך הנכסים סביב הכיכר לא תקטן, בעיקר מבחינתם של בעלי הדירות. המשמעות של הגבהת המגדלים ותוספת הדירות עבורם היא ירידת ערך דירותיהם בשל הסתרת הנוף, הגדלת הצפיפות, הגדלת נפח התנועה ושינוי פניה של כיכר המדינה כפי שהיא מוכרת היום.

תוכנית נוספת שמקבלת אור ירוק בזכות הסטת הקרן מהעיר תל אביב היא תוכנית בית לסין להקמת מגדל מגורים בן 27 קומות ו-86 דירות. בעיריית תל אביב מסרו כי העלויות המקסימליות להוצאת הפרויקט אל הפועל, במסגרת הסטת הקרן בשיתוף משרד הביטחון, עומדות על 55 מיליון שקל המתחלקים בין יזמי כיכר המדינה, יזמי בית לסין, עיריית נתניה ועיריית תל אביב המשתתפת ב-22.5 מיליון מתוך העלות.

ההסכם עם משרד הביטחון קבע כי משרד הביטחון מתחייב להשלים את העבודות להסטת הקרן בתוך ארבע שנים, ומעריך באופן אופטימי כי העבודות יושלמו בתוך שלוש שנים, כלומר בעוד שנתיים. במשרד הביטחון מסרו היום ל"גלובס" כי "המשרד מתכוון לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו בהסכם. עבודות התכנון נמצאות בשלב מתקדם, והעבודות הפיזיות להסטת הקרניים יחלו בתקופה הקרובה".