האם זו הסיבה שגורמת לירידות בשווקים היום?

(עדכון) - ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, חשף הלילה תוכנית חדשה שאמורה לסייע להתאוששות כלכלת יפן בטווח הארוך ■ עיקר התוכנית: הגדרת "מחוזות כלכליים" מיוחדים לעידוד השקעות במדינה ■ בשוק לא אוהבים את היעדר הפרטים בתוכנית

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, חשף הלילה (ד') תוכנית חדשה אשר אמורה לסייע להתאוששות כלכלת יפן בטווח הארוך - הכוללת, בין היתר, הגדרה של "מחוזות כלכליים" מיוחדים במדינה, בכדי למשוך אליהם משקיעים זרים בתחומי הטכנולוגיה ומשאבי האנוש. בנוסף, התוכנית תאפשר לקרנות הפנסיה במדינה לרכוש יותר מניות, ובכך למעשה להגדיל את התשואות עבור עמיתיהן.

אבה, אשר יצא במספר מהלכים מעוררי מחלוקת לאישוש הכלכלה היפנית בחודשים האחרונים, הבהיר כי הממשלה תתיר פעילות חופשית כמעט לחלוטין בשוק האלקטרוניקה הקמעונאי - ומתכננת להגדיל את היקף השקעותיה בתעשיית האנרגיה לכ-30 טריליון ין (300 מיליארד דולר), במהלך העשור הקרוב.

בשוק לא אהבו את העמימות

אבה נחוש במסגרת מדיניותו הכלכלית להעלות את ההכנסה הפרטית במדינה בכ-3% ולהגיע ליעד אינפלציה חיובי של כ-2%, על בסיס תוכניות תמרוץ מוניטאריות ופיסקאליות (ועל כך - בהמשך). למרות הצהרותיו המעודדות לכאורה הלילה, היעדר פירוט סביב התוכנית ארוכת הטווח - ששלחה בהתחלה את הניקיי לעליות קלות - מטרידה את המשקיעים, ומגמת המסחר התהפכה בשעה זו, והניקיי יורד בחדות.

"'המחוזות הכלכליים' האלה נראים לי יותר כמו ניסוי, מאשר כמהלך הטמעתי רשמי, אז החדשות הטובות כאן זה שביפן מנסים דברים, עושים מאמץ כדי להמשיך ולתמוך בצמיחה", אמר ניק מרוטסוס, מנהל השקעות ב-Kapstream Capital.

בגופי תקשורת הכלכליים בחו"ל התייחסו לתוכנית החדשה כ"חץ השלישי" באסטרטגיה הכלכלית של אבה, כאשר שני החצים הראשונים הינם למעשה תמריצים פיסקאליים ומוניטאריים אשר כבר הוכרזו במהלך השנה.

ברקע, נזכיר, החליט בתחילת חודש אפריל נגיד הבנק המרכזי היפני, הרוהיקו קורודה, להמשיך את הקמפיין של מובילי המדיניות הפיננסית במדינה נגד הדפלציה - וחיזק את תוכנית התמריצים של הבנק באמצעות הרחבת רכישות האג"ח לכ-7 טריליון ין (74.6 מיליארד דולר) מדי חודש. ברבעון הראשון של 2013 הסתכמו רכישות האג"ח החודשיות של הבנק המרכזי בכ-3.4 טריליון ין בממוצע.

תוכניות התמריצים האמורות, הפכו את השוק היפני לשוק "חם" מאד בחודשים האחרונים - לפחות עד ה-22 במאי, אז קרס הניקיי בכ-7.3% ביום אחד. כיום, נסחר המדד בכ-15% פחות משיאו, רק לפני שבועיים. גם הין היפני, אשר נחלש בחודשים האחרונים ביותר מ-30% מול הדולר האמריקני, נסחר כעת במתינות במסגרת צמד המטבעות.