הצעה: יצוא גז - רק אחרי הוכחה שיש גז לישראל ל-35 שנה

יוזם הצעת החוק, ח"כ איתן כבל: "כך אנו מבטיחים מחד את עתודות הגז הטבעי למשק הישראלי לשנים רבות, ומאידך מאפשרים ליזמים להרוויח"

ח"כ איתן כבל מנסה לנסח מתווה פשרה בנושא יצוא הגז הטבעי: הצעת חוק שהניח הבוקר (ב') כבל על שולחן הכנסת קובעת כי הרישיון ליצוא גז טבעי יינתן רק לאחר שנחתמו חוזים המחייבים לאספקת עיקר צרכי המשק המקומי בהיקף שאינו נופל מסך היצוא המבוקש. בנוסף מציע כבל תנאי נוסף לפיו היקף היצוא יהיה כזה שהגז הטבעי הנותר והמוכח הולם את צרכי המשק הישראלי ל-35 שנים לפחות.

"הצעה זו קובעת לראשונה כללי משחק בכל הקשור ליצוא הגז הטבעי", מסביר כבל. "אני רואה בה נקודת אמצע פרגמאטית וישימה בין דרישות הארגונים החברתיים לבין הרצון של הממשלה להתחיל בתהליך היצוא. כך אנו מבטיחים מחד את עתודות הגז הטבעי למשק הישראלי לשנים רבות, ומאידך מאפשרים ליזמים להרוויח".

הצעת החוק מתייחסת גם למקרה בו שיעור הגז המיועד ליצוא עולה על 10% מכלל היקף הגז הטבעי הנחשב כעתודה מובטחת. במקרה כזה, מציע כבל, יהיה מתן רישיון היצוא טעון את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת. על-פי דברי ההסבר של הצעת החוק "בכך מושג האיזון בין התרת יצוא כל עוד אין מדובר בכמויות מהותיות לבין הגבלתו כאשר הכמות המצרפית שיצואה מתבקש עוברת סף של עשירית מכלל הכמות המשקית המוכחת".

כבל מוסיף בדברי ההסבר כי "התיקון המוצע מגבש מסגרת סדורה לטיפול בבקשות יצוא ואת השיקולים מחויבי המציאות בהקשר זה. אך מן הראוי כי היתר לייצא כמויות נרחבות של גז טבעי אל מחוץ לישראל, לא יוותר לשיקול דעת ספוראדי ולחתימה במכתב, אלא יהיה כפוף למסגרת סטטוטורית מובנה המציבה אמות מידה לשיקול דעת בהיזקקות להחלטות בדבר יצוא".

בעניין "הכמות המוכחת" עליה מדברת הצעת החוק מוסיף כבל: "מודגשת החשיבות בשקילת היתרי יצוא לאור הכמות המוכחת של גז טבעי, להבדיל משיקול בדבר כמויות אפשריות בלבד, שהן עניין לספקולציות אך לא ראויות לשמש בסיס לקביעת מדיניות סדורה".