ביוליין מזנקת בכ-10%: מסחרה מוצר לצהבת לשוק הסיני

בהסכם שיכול להגיע עד 30 מיליון דולר ■ 43 מיליון מתוך 170 מיליון חולי הפטיטיס C בעולם, נמצאים בסין

חברת ביוליין הודיעה על חתימת הסכם עם חברת CTTQ, אחת מחברות התרופות המובילות בסין, לפיה CCTQ תפתח ותערוך ניסויים למוצר לטיפול בדלקת כבד נגיפית מסוגC (הפטיטיס C/ צהבת C) ובתמורה תשלם לחברת ביוליין סכום ראשוני שהיקפו לא פורסם, וכן תשלומים נוספים בהתאם להשגת אבני דרך, בהתאם להתקדמות המוצר, עד היקף כולל של 30 מיליון דולר.

כמו כן, אם המוצר יגיע לשוק, תקבל ביוליין גם תמלוגים. ההסכם כלל מקדמה בעת החתימה, שהיקפה לא פורסם.

המוצר שמוסחר הוא BL8030, הפחות מתקדם מבין שני המוצרים לצהבת שרכשה ביוליין בשנים האחרונות. מוצר אחר של החברה לתחום צהבת C החל לאחרונה בניסויים קליניים, אולם מוצר זה של ביוליין ממוסחר היום כשהוא עדיין בשלב הפרה-קליני.

ד"ר כנרת סוויצקי, מנכ"ל ביוליין, מסבירה כי: "בעקבות ההסכם CCTQ ימשיכו בניסויים במוצר, והם יהיו מחויבים לעשות זאת בסטנדרטים שמתאימים להגשה לרשויות הרגולטוריות גם באירופה (ה-EMA) וגם בארה"ב (ה-FDA). "סביר להניח כי את תיק ניסויי החיות והמעבדה שלהם נוכל להגיש ל-FDA, כדי לקבל את האישור להיכנס לניסויים קליניים בארה"ב. ייתכן כי ה-FDA יוכלו אף לקצר לנו את מהלך הניסויים הקליניים, אם נביא להם מידע רב מניסויי שתערוך CCTQ". כמו כן היא מוסיפה כי: "המידע הקליני שנאסוף בעזרת CCTQ, עשוי לתת ביטחון לחברות תרופות גדולות, לרכוש מאיתנו את הזכויות למסחור המוצר בטריטוריות נוספות".

ביוליין מדגישה כי היא ממשיכה לחפש שיתופי פעולה נוספים לפיתוח המוצר, אם כי כרגע לא תמשיך לפתח אותו במקביל גם בעצמה.

ד"ר ירון פרג, מנהל פרוייקטי הצהבת והלוקמיה בביליין: "כמו מחלות כבר נוספות, גם הפטיטיס C נפוצה יותר באסיה מאשר בארה"ב ובאירופה וספציפית בסין חולים בה 43 מיליון מוך ה-170 מיליון חולים בעולם, לעומת רק 4 מיליון בארה"ב. עם זאת, השוק האמריקני והאירופאי, משלמים מחירים גבוהים יותר עבור תרופות ולכן קיימים מוצרים לטיפול במחלה, שנמכרים במערב וכלל לא הגיעו לסין".

בשנים האחרונות בוצעו עסקאות ענק בתחום הצהבת הנגיפית, למשל רכישת חברת Pharmasset על ידי Gilead ב-10.6 מיליארד דולר ב-2011. המוצר המשותף של השתיים כבר השלים את שלב III של הניסויים הקליניים ומתקרב לשוק, לצד מוצר של אבוט שמתקרב גם הוא לשוק, לאחר שנים שבהם בתחום זה לא הגיעו לשוק מוצרים רבים הנחשבים לפורצי דרך ומוצלחים. לאור עסקת הענק החל התחום לעורר תשומת לב רבה, וביום בו רכשה ביוליין את המוצר הראשון שלה בתחום הצהבת, אף שיה בשלב ניסויי החיות בלבד, עלתה מנייתה 14%. לאחר שהתקבלה תחושה כי המוצרים החדשים של גילאד ואבוט יספקו את השוק לפחות חלקית, פחתה מעט ההתלהבות.

בביוליין לא חשים כך. סוויצקי: "דווקא ניסויי שלב III של גילאד הראו כי המוצר הזה לא מכסה את כל השוק, את כל סוגי הוירוסים בכל החולים. המוצר שלנו הוא בעל פעילות רבה גם במינון נמוך, הוא מוצלח יותר בוירוסים מוטנטים, על פי ניסויי המעבדה והחית שערכנו עד היום אין לו כל אינטראקציה עם תרופות אחרות, הוא ניתן בבליעה ורק פעם אחת ביום". להערכת החברה, כל היתרונות הללו עשויים להפוך את המוצר למתחרה אטרקטיבי גם אם קיימים בשוק מוצרים מוצלחים חדשים.