תכירו: שתי חברות ביומד שנסחרות בחו"ל - עם זיקה לישראל

אפשרויות ההשקעה בחברות ביומד בחו"ל הן בלתי נגמרות, אך רוב הישראלים מעדיפים חברות בעלות זיקה ישראלית, בשל "יתרון הביתיות" ■ תכירו את ניאווסק וסלסוס

כשפונים להשקיע בחברות ביומד בחו"ל, האפשרויות הן בלתי נגמרות. לכן חלק מן המשקיעים ממקדים את תשומת ליבם בחברות בעלות זיקה ישראלית. למשל, חברה שמוזגה מכמה פעילויות שבהן פעילות ישראלית; שיש לה כמה מנהלים או שנוסדה על ידי ישראלים; או שרבים ממשקיעיה הם ישראלים. "יתרון הביתיות" מתבטא בכך שלמשקיע הישראלי קל יותר ליצור קשר עם חברה כזו, והוא מבין טוב יותר את תפיסת העולם של מנהליה. יש שיגידו גם כי קל יותר לאסוף לגביה מידע.

לחברות ניאווסק (Neovasc) וסלסוס (Celsus) זיקה ישראלית ופעילות בישראל, הן נסחרות בחו"ל ופחות מוכרות למשקיע הישראלי. סלסוס היא חברה חדשה בוול סטריט, ובניאווסק מעורב יו"ר טבע, ד"ר פיליפ פרוסט, והיא נסחרת כבר כמה שנים בבורסה של טורונטו. בשתיהן התרחשו בחודשים האחרונים אירועים מעניינים.

ניאווסק: שני מוצרים ומכירות

החברה הנקראת היום ניאווסק, היא תוצאה של מיזוג הפוך שהתרחש ב-2008. את המיזוג הוביל לא אחר מפיליפ פרוסט, היום יו"ר טבע, וכבר אז (ועדיין) אשף של מיזוגי פעילויות לחברות בורסאיות והצפת ערך עבורן.

3 חברות יצרו את ניאווסק של היום. Medical Venture שנסחרה בטורונטו וייצרה עבור חברות אחרות עלעלים למסתמי לב מלאכותיים, ושתי חברות פרטיות מהפורטפוליו של קרן הון הסיכון הישראלית פרגרין (שבה מושקע פרוסט): B Balloon, שפיתחה סוג חדש של סטנט, ו-Neovasc שפיתחה שיטה לעיגון מכשור רפואי בתוך כלי דם. בעוד החברה הקנדית כבר רשמה מכירות בעת המיזוג, שתי הישראליות היו אז בשלב מוקדם מאוד בחייהן.

לחברה הממוזגת הוחלט לקרוא ניאווסק, כי השם מייצג באופן הטוב ביותר את המיקוד של החברה בתחום הקרדיולוגי (Vascular - של כלי הדם).

החברה הממוזגת נסחרה ב-2008 לפי שווי של 20 מיליון דולר, וכיום ערכה עלה ל-119 מיליון דולר קנדי (115 מיליון דולר אמריקני), כאשר בשנה האחרונה היא הכפילה את ערכה. פרוסט מחזיק בנתח משמעותי בחברה הממוזגת ופרגרין מחזיקה ב-15%.

זהו מצב החברה כיום: פעילות ייצור העלעלים עבור חברות שסתומים רשמה מכירות של 2 מיליון דולר בשלושת הרבעונים של שנת הכספים של החברה שהסתיימו במארס 2013 - גידול של 17% לעומת התקופה המקבילה. הרווח הגולמי היה 39%, וההפסד עמד על 1.8 מיליון דולר, וכולל את ההשקעה בשני המיזמים הנוספים.

הטכנולוגיה שמקורה ב-B-Balloon סיימה לפני כחודש גיוס של כ-100 חולים לניסוי קליני שאמור להספיק לה לקבלת אישור CE (אישור שיווק באירופה, שכולל גם את קנדה). ההודעה, שיצאה בפברואר, יחד עם הדיווח כי עוד השנה יהיו תוצאות, היא הסיבה העיקרית לקפיצת המניה השנה.

המוצר המדובר הוא סטנט מסוג חדש, שאינו מוצב בעורק המוביל אל הלב כדי להרחיב אותו, אלא בווריד היוצא מן הלב כדי להצר אותו. כך, הדם נותר במקומו מספיק זמן כדי שהלב יוכל להפיק ממנו יותר חמצן. "הטכנולוגיה הזו מתאימה לחולים שלא ניתן להציב בעורקיהם סטנט, אם משום שהם דקים מדי, ואם משום שיש להם היצרויות בכמה מקומות", אומר איל ליפשיץ, שותף בקרן פרגרין, "אנחנו מקווים שהמוצר ישמש בהמשך לטיפול עם סטנטים לעורקים".

המוצר השלישי שמפתחת ניאווסק הוא מסתם לב מלאכותי, שמחליף מסתם לב מיטראלי (אחד מארבעה מסתמי הלב) שחדל לתפקד. מוצר זה הצליח לאחרונה בניסויי חיות, ומעורר תשומת לב רבה.

נכון למארס 2013, היו לניאווסק הממוזגת 4.9 מיליון דולר בקופה. לאחרונה זרמו אליה 2.3 מיליון דולר נוספות ממימוש אופציות שהפכו אטרקטיביות בעקבות העליות.

סלסוס: שם ומוצר חדשים

את חברת סלסוס ייתכן שפגשתם בשמה הקודם, מוריה פארמצבטיקה, כשניסתה להנפיק ב-2011 בבורסה בתל אביב. החברה עוסקת בתחום הטיפול במחלות הדלקתיות, ומקורה במחקריו של פרופ' שאול ידגר מהאוניברסיטה העברית. חלק מפעילות המחקר שלה עדיין מבוצעת בישראל.

מטה החברה נמצא בבריטניה, וכך גם רוב משקיעיה. בפברואר האחרון נרשמה סלסוס למסחר בבורסה שמעבר לדלפק בוול סטריט, והצהירה כי בכוונתה להשתדרג לנאסד"ק כמה שיותר מהר. שוויה עומד על 28 מיליון דולר, בדומה לשווי שלפיו ביקשה להנפיק בזמנו בישראל.

המנכ"ל הטרי של החברה הוא גור רושוולב, אמריקני עם שורשים ישראליים חזקים, בעבר שותף בקרן ונרוק ואנליסט בבנק השקעות בוול סטריט. הוא הגיע לחברה מצויד בקשרים רבים בשוק ההון.

"בשנתיים האחרונות מוריה הייתה תקועה", אומר רושוולב, "היא לא הצליחה לגייס כסף, ולכן גם לא התקדמה ומצבה הכספי התדרדר". אי לכך הוחלט לרענן את ההנהלה ולצרף את רושוולב ואת היו"ר ד"ר אלן האריס, בעבר מנכ"ל של כמה חברות סטארט-אפ בולטות בתחום הפארמה ובכיר בענקית התרופות פייזר.

כדי לחגוג את השינוי ולעמעם את הרושם של מוריה הישנה, שונה שם החברה לסלסוס, על שם הסופר בן התקופה הרומית אולוס קורנליוס סלסוס, שכתב ספרי רפואה חשובים, ובין היתר תיאר לראשונה את תהליך הדלקת.

שינוי לא פחות חשוב היה נטישת המוצר המוביל של החברה. מוריה הישנה יישמה את יכולותיה בתחום האנטי-דלקתי לטיפול במחלת קדחת השחת (אלרגיה עונתית). "בסופו של דבר, זו רק נזלת", אומר רושוולב, "יש אפקט פלצבו רציני בתחום הזה, וצריך המון חולים בכל ניסוי".

במקום זאת הוסט הפוקוס של החברה אל המוצר השני שלה, לטיפול במחלת העור אטופיק דרמטיטיס ("אסטמה של העור"). לאחרונה דיווחה החברה על תוצאות ביניים טובות מניסוי יעילות רב מרכזי שערכה, והיא מחכה לתוצאות הניסוי המלא ב-85 חולים שצפויות להגיע עוד השנה.

כדי להגיע לנאסד"ק סלסוס תצטרך לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים, וסביר כי גיוס כזה נמצא על סדר היום שלה.

בורסה
 בורסה