ארדואן למפגינים: "סבלנותי אוזלת, צאו מהכיכר תוך 24 שעות"

אחרי הטון המפויס וקריאתו למשאל עם, עובר ראש ממשלת טורקיה לאיומים ■ "אני קורא לאבות ולאמהות לקחת את ילדיהם בידיים ולהוציא אותם מהכיכר" ■ הבוקר מת מפגין נוסף; עד כה נהרגו 5 מפגינים ו-2,500 נפצעו

אחרי הטון המפוייס אתמול אל מול המהומות, עובר ראש ממשלת טורקיה לאיים. "ניפטר מעושי הצרות בכיכר טקסים תוך 24 שעות", אמר היום (ה') ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בנאום. הבוקר מת מפגין בן 26 מפצעיו וכך עלה מניין הקורבנות במהומות לחמישה בני אדם ו-2,500 פצועים.

בקריאה אחרונה למפגינים אמר ארדואן כי סבלונתו אוזלת. "אני מזהיר בפעם האחרונה ואומר לאמהות ולאבות - בבקשה קחו את ילדיכם בידיים ותוציאו אותם החוצה", קרא. הוא אמר כי לא יוכל להמתין יותר מאחר ו"פארק גזי לא שייך לכוחות אלא לעם".

אתמול אמר דובר מפלגת AKP, חוסיין סליק, שבראשה עומד ארדואן לעיתון "הורייט" כי ראש ממשלת טורקיה העלה את האפשרות שלפיה סוגיית הריסת פארק גזי בכיכר טקסים באיסטנבול תובא למשאל עם.

"ראש הממשלה ארדואן אמר כי בשל רצוננו לדעת מה העם רוצה, באפשרותנו להביא את הסוגייה להכרעה במשאל עם", אמר הדובר לאחר שארדואן נפגש עם מפגינים. הוא ציין כי אם הנושא לא יובא למשאל עם כולל, אלא רק בקרב תושבי איסטנבול. נציגי המפגינים אמרו כי ישקלו את הדברים ויציגו בהמשך את עמדתם.

המחאה האלימה בכיכר טקסים נמשכה גם אתמול. המשטרה השתמשה שוב בתותחי מים ובגז מדמיע בניסיון לפזר את אלפי המפגינים ששבו לכיכר טקסים שבמרכז העיר. ראש עיריית איסטנבול הביע נחישות במאבק במפגינים ואמר כי המשטרה תמשיך לפנות אותם מהכיכר ביום ובלילה, עד האחרון שבהם.

בארצות הברית גינו אמש את המהלך שנקט ארדואן, במסגרתו הוגדרו המחאות בכיכר טקסים וברחבי המדינה - בלתי חוקיות. "אנו עוקבים בדאגה אחר האירועים בטורקיה", אמרה דוברת ועדת הביטחון של הבית הלבן, קייטלין היידן. "אנו מאמינים שהיציבות והביטחון תלויים בזכויות האזרחים, זכויות כמו חופש הביטוי".