דורפמן: "ההכנסות מהגז לא ישנו את המשק מקצה לקצה"

סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, שהתארח בכנס בנושא הגז הטבעי הזהיר כי "הסכנה העיקרית בהכנסות המדינה מהגז היא איבוד המשמעת הפיסקלית" ■ לדבריו, שרים בממשלה מנסים לשייך את את ההכנסות מהגז לפרוייקטים בתחומם

מוריס דורפמן, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הזהיר היום (ג') מפני איבוד המשמעת הפיסקלית והצהיר כי הכנסות המדינה ממסי הגז לא ישנו את המשק הישראלי באופן דרמטי. דורפמן אמר את הדברים בכנס בנושא הגז הטבעי והשפעתו על כלכלת ישראל, שארגן משרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' באוניברסיטת תל אביב.

"הסכנה העיקרית בהכנסות המדינה מהגז הטבעי היא איבוד המשמעת הפיסקלית", לדברי דורפמן. "כבר היום, שרים בממשלה מנסים לשייך את ההכנסות העתידיות לפרוייקטים בתחומם. בסופו של דבר, קשה מאוד למערכת הפוליטית להתנהל כך. זה משבש את התנהלות המדינה".

דורפמן הוסיף כי "הכנסות המדינה מהגז לא ישנו את המשק הישראל מקצה לקצה. זה הרבה מאוד כסף במונחי מדינת ישראל, אבל זה לא עד כדי כך דרמטי. זו בהחלט הזדמנות לשפר את מצבנו הגיאופוליטי, אבל כנראה שגם זה לא יהפוף אותנו לחביבי המזרח התיכון. בין השאר, מכיוון שהמדינות שלידינו לא צריכות הרבה גז".

בנושא יצוא הגז, שעלה לאחרונה לכותרות, אומר דורפמן: "נניח שיש לכם פרדס, ועכשיו המדינה אומרת - תושבי מדינת ישראל אוהבים תפוזים ולכן אסור לכם לייצא תפוזים. פתאום יקומו מפעלים שייצרו מיץ תפוזים, ייצאו אותו, וההכנסות יהיו יותר נמוכות למדינה מאשר אם היא היתה מאפשרת יצוא תפוזים. לכן אני לא בטוח שצריך לשאול את השאלה על הייצוא, אלא צריך לשאול את השאלה איך אנחנו מספקים את הצרכים שלנו, ומצד שני איך אנחנו ממקסמים את הרווח שלנו כמדינה".