"גיוס? רק כשאדע לומר למשקיעים מה נעשה עם הכסף"

מאז הנפקתה ב-2007 חברת הסטנטים ITGI דשדשה, עד שב-2012 איבדה את כל הנהלתה ■ המנכ"ל החדש, ד"ר אביב לוטן: "צנתור כלי דם במוח צומח בכ-20% בשנה"

לאחר כחמישה חודשים שבהם התנהלה איי.טי.ג'י.איי (ITGI) ללא מנכ"ל, ולמעשה ללא צמרת ניהולית, גייסה חברת הסטנטים בסוף 2012 את ד"ר אביב לוטן, בעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי ומייסד בחברת סטארט-אפ ובחברת החזקות בשם Athlone. לוטן נדרש להקים את החברה כמעט מחדש - לגייס הנהלה חדשה, למצב את המוצר לשווקים המתאימים לו, להגדיל את המכירות ולגייס הון כשהערת "עסק חי" מתנוססת על דוחותיה.

בנוסף, הוטל על לוטן להעלות את השווי של החברה, שנסחרת לפי 24 מיליון שקל בלבד. זה אמנם לא המצב הכי גרוע בהשוואה לחברות אחרות בת"א, ואפילו איי.טי.ג'י.איי עצמה כבר נסחרה בשווי נמוך מזה, אולם מאז הנפקתה ב-2007 איבדה החברה כ-60% משוויה ומנייתה איבדה בתקופה זו 84%.

"חברים אמרו לי 'הלוואי שתצליח להדביק את השוק רק בשבריר מן ההתלהבות שלך'", מספר לוטן. זה יהיה קשה. החברה כבר ותיקה בבורסה ולמרות הציפיות שעוררה, לא סיפקה את הסחורה מבחינת שווי או מכירות. האם תחת ההנהלה החדשה, הסיפור יכול להשתנות?

"סטנט ללב לא מצדיק קיום החברה"

איי.טי.ג'י.איי הוקמה על ידי צבי בומס, בעבר זמר ומשווק מצליח של ציוד רפואי באמריקה הלטינית. החברה פיתחה סטנט מצופה ברקמה של חיה, שמשווק כיום לתחום הלב לשני שימושים עיקריים - החלפה של סטנט רגיל, ו"סותם חורים" למקרה שפרוצדורת צנתור משתבשת ונוצר בעורק חור (פרפורציה). "הסטנט מעולה לסתימת פרפורציות. הבעיה היא שאין הרבה מהן", אומר לוטן, "בבית חולים אחד אמרו לי שהם לא יצנתרו אם הסטנט שלנו לא יהיה קרוב, למקרה חירום. אבל התחלופה נמוכה. גם אם יהיה לי סטנט כזה בכל בית חולים בעולם ומדי כמה שנים יחליפו אותו כי פג תוקפו, זה אמנם ביזנס נחמד אבל זה לא מה שיצדיק את קיום החברה". המכירות של איי.טי.ג'י.איי, שמבוססות כיום על התחום הזה, הגיעו ב-2012 ל-2.8 מיליון שקל.

מה כן יצדיק את קיום החברה? היא התאימה את המוצר שלה לשימוש בתחום עורקי המוח, ובו תולה את יהבה - השוק מוערך ב-300 מיליון דולר וצומח בכ-20% בשנה. "צנתור כלי דם במוח נמצא בצמיחה אדירה", אומר לוטן. החברה מתמקדת בטיפול מפרצות במוח - מצב שבו דופן העורק נחלש וזרימת הדם יוצרת מעין "בלון" . אם העורק ייחלש יותר, הבלון יתפוצץ ויצור שבץ מוחי.

כיום יש שני סוגי מוצרים מאושרים למפרצת במוח: האחד הוא סלילי מתכת קטנים שמוצבים בתוך אזור הבלון כדי לסתום אותו; השני נקרא "Flow diverter" (מסיט זרם). זהו סטנט מצופה באופן חלקי שמעודד דם לזרום במורד העורק ומקטין את כמות הדם שמגיעה לאזור המפרצת. מסיטי הזרם הם מוצר חדש יחסית בשוק הנוירולוגי, ויש בו כבר שלוש מתחרות עיקריות (החברות surpass, קובידיאן ובאלט הצרפתית). היתרונות של המוצר של איי.טי.ג'י.איי על מסיטי הזרם הם שהוא אטום לגמרי, אינו מכיל ברזל אלא רקמת חיה ולכן יכול להיות קטן וגמיש יותר, ובעל סיכון קטן יותר לצמיחת רקמה על גבי הסטנט, שעלולה ליצור חסימה נוספת.

החסרונות של מוצר אטום הוא שאם מן המפרצת יוצא כלי דם, הסטנט מונע כל זרימת דם אליו. אם זה כלי דם חשוב, פירוש הדבר הוא שבץ, ולכן המוצר לא מתאים לתיקון מפרצות שיוצאים מהן כלי דם או שיש בהן הסתעפות של כלי דם. על כן החברה פיתחה את הסטנטים המוחיים שלה כך שרק החלק האמצעי שלהם מכוסה, ואילו התחלה והסוף מחוררים. כך ניתן יהיה להשיג עיגון טוב לכלי הדם, אבל לא להסתכן בחסימות מיותרות.

"נוכל להתקדם עם ניסויים קטנים"

חברה ישראלית נוספת שעוסקת בסטנטים היא אינספייר MD, שסמנכ"לה הרפואי הוא פרופ' חיים לוטן, מנהל מחלקת הקרדיולוגיה בהדסה ודוד של אביב. אינספייר MD פיתחה סטנט המצופה ב"סוודר" ברזל, שהדם עובר דרכו אך יכול למנוע תסחיפים. "בתחילה שתי החברות פנו לאותו התחום - תיקון כלי דם ששימשו בניתוח מעקפים - אך לאחר מכן התפצלו לתחומים שונים", אומר לוטן, "אינספייר התמקדה בסטנטים נגד התקפי לב, ואנחנו בתחום המוח".

- אינספייר הוציאה עשרות מיליוני דולרים עבור ניסויים קליניים. גם אתם תצטרכו ניסויים גדולים כדי לפרוץ?

"שוק צנתורי המוח הבתולי דורש עכשיו המון מידע (לרוב תחום הביומד דורש בעיקר כסף - ג.ו.). אולם, לדעתנו נוכל להתקדם גם בעזרת ניסויים קטנים ואיסוף מידע ממקרים שלא במסגרת ניסוי רשמי, אלא בשימוש מסחרי. כבר בוצעו כ-100 פרוצדורות נוירולוגיות במוצר שלנו. כיוון שתחום המוח חדש כל כך ואין בו טיפולים טובים, הניסויים הדרושים קטנים משמעותית מאשר בתחום הלב. ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) אישרה את מסיט הזרם של קובידיאן לאחר ניסוי ב-30 חולים בלבד, ללא קבוצת ביקורת.

"אנחנו מתכננים ניסוי ברוסיה שיעלה רק כמה מאות אלפי דולרים" הוא מוסיף, "השוק הרוסי בתחום מספיק גדול - 500-6,000 מפרצות מוחיות (אניוריזמות) בשנה. הייתי יכול לחיות יפה רק על השוק הזה, אבל אני כמובן מעוניין גם בשווקים נוספים, ולכן נתחיל ניסוי נוסף באחת ממדינות מערב אירופה".

בצנרת של איי.טי.ג'י.איי נמצאים מוצרים מותאמים יותר לתחום, ובהם רואה החברה את עתידה.

- תצטרכו השקעה גדולה מגוף משמעותי כדי להרים את המחקרים הדרושים לתמיכה בפעילות שלכם, לפיתוח ולשיווק.

"לאו דווקא. אין לנו תוכניות לגייס כעת, מעבר לאופציה שלנו שאמורה לפקוע באוגוסט וכעת קרובה לכסף (13.7 אג' היום לעומת מחיר מימוש של 15 אג' - ג. ו). אני רוצה לבנות את המכירות, ולגייס כשאני יודע לומר למשקיעים בדיוק מה נעשה עם הכסף".