אלון חסן ושות'

לוקחים כי אפשר: הספר נוחי, המשבית עופר, החותך תשובה והספירה נמשכת

השבוע זה אלון חסן, איש עסקים פרטי שעומד בראש עובדי נמל אשדוד. כל שבוע כוכב אחר. לפעמים קוראים לו נוחי דנקנר, מעצב-השיער מאי.די.בי, לעיתים עופר עיני, המשבית החובב מההסתדרות. מדי פעם זהיצחק תשובה חותך החוב מדלק, מיקו צרפתי יו"ר הוועד היקר מכל בחברת החשמל, שממשיכה להכשיל חשמל פרטי, חיים כץ, הח"כ של התעשייה האווירית, עידן עופר וניר גלעד מהחברה לישראל או מוטי זיסר מאלביט הדמיה.

בסוף הקיץ ישוב בסערה וצעקה רן ארז מהמורים. לפני שבועיים דיווח בנק ישראל על התפרעויות השכר בבנקים. השבוע גם יושג הסדר החוב של הרצל חבס מחבס השקעות ותישמע שריקת הפתיחה למספרה של דיוויד פדרמן מהפטרוכימיים. השבוע נחשפו גם שני המנהלים החזקים והמשפיעים ברפואת ישראל: גבי ברבש מנהל איכילוב וזאב רוטשטיין מנהל שיבא, עם חגיגת העבודות הפרטיות שלהם, שהתפרסמה, גם השבוע, במקביל לחשיפת דוח משרד הבריאות על כ-33 מיליון שקלים שמעבירות חברות התרופות בכל שנה לרופאים: טבע בראש עם 8 מיליון, לטיפוח ועידוד הרצפטים, מרשמי התרופות, שעליהם חותמים רופאי ישראל באמצעות מלונות, ארוחות וכנסים ברחבי עולם.

גם עובדי משרד החוץ המשיכו השבוע את העיצומים, דורשים שתקציב המדינה יממן להם קייטנות קיץ לילדים, ועובדי הרכבת, נוסעי הקבע במוניות "ספיישל", יצרי כפיה של גילה אדרעי המיתולוגית, שמנהליהם התחננו בעליבות שיבואו השבוע ל"נשף שנתי", שתעריפי הרכבת שלנו ממנים, אבל הם ברוגז...

השבוע נרשם גם שיא נוסף בציניות הנצלנית: גלית בן שמחון סמנכ"לית השיווק המצליחה של הפניקס, בניהול אייל לפידות ובבעלות תשובה, "מועזבת" מהחברה חודשים אחדים אחרי שאמרה בגילוי לב: "בשנים קודמות, התנהגנו בצורה חזירית מול הלקוחות". גם בבורסה בתל אביב עסקים כרגיל, מחזורים מצטמצמים, חברות נמחקות, היו"ר סם ברונפלד והמנכ"לית אסתר לבנון חורשים את הבכיינות, אבל הבניין החדש והמיותר, במאות מיליוני שקלים, ממשיך להיבנות, והמשכורות המופרזות שלהם גם הן רצות.

אפשר להתרחב לבכירי האוצר עם שנים ארוכות של "תחזיות" הכנסה וצמיחה מוטעות ומטעות עד שגם הם מתיישבים בכיסא בנקאי רם (האוצר הולך לבנק, רשות ניירות ערך לנוחי דנקנר). עוד שני אקס-אוצר התמקמו השבוע טוב בבנקאות: אלדד פרשר, לשעבר משנה לחשב הכללי באוצר, שיחליף את אלי יונס, פעם החשב הכללי באוצר, כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות; וידין ענתבי, לשעבר הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון באוצר, מתיישב על כיסא ראש החטיבה הפיננסית בפועלים, אצל היו"ר יאיר סרוסי, פעם בכיר באוצר.

עוד משהו, בדיוק מאותו סגנון, שקרה כאן ממש השבוע, פסק דין של בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נגד הרשות הממשלתית למים וביוב הפועלת בחסות נציבות שירות המדינה קובע: "האפליה ברשות המים זועקת לשמיים נוכח קידומם של הגברים העובדים ברשות וקיפוחן של הנשים... הרשות איננה ממלאת את חובתה החוקית והמוסרית להביא לתגמול של עובדות מדינה נשים באופן שוויוני לעובדי מדינה גברים".

זה הכל אותו דבר. מים עכורים הנובעים מאותו מעיין שנקרא: שימוש לרעה בכוח. טייקון שלוקח מיליארדים מכספי ציבור ולא מתאמץ להחזיר כמו איגוד מקצועי, רשות ממלכתית או יו"ר ועד שמנצל כספי ציבור למטרות זרות ופרטיות.

אלה כותשים מלמעלה ואלה מלמטה.

הם לוקחים כי אפשר. איש איש בחלקת אלוהים הקטנה שלו. וגם כי זו השיטה ההיסטורית שהתבססה כאן בימי מפא"י העליזים ומסרבת לגווע: כל עוד העסק נראה דופק, ולא חשוב אם הוא בעצם מקרטע, תעשו מה שאתם רוצים על חשבון מי שאתם רוצים.

ולמרות זאת קרו השבוע שלושה דברים משובחים. ועדת הכספים העבירה את חוק הריכוזיות, על אף מאות המיליונים שהוצאו כדי להתנגד לה והפסקת שידור מסתורית במהלך הדיון. שר האוצר יאיר לפיד מינה את ועדת ששינסקי 2 - אולי בעוד כמה שנים ייהנו הכל ממשאבי הטבע של הכל. וגם - אחרי שנים שבהן עמדה ישראל בראש רשימת המדינות הפופולריות לסוחרי נשים, הודיעה היום (ה') מחלקת המדינה האמריקאית כי ישראל עומדת ברמה הגבוהה ביותר בין מדינות העולם הנלחמות בסחר בנשים.

"אל לנו לחשוב על המרחק, גדול ככל שיהיה, המפריד אותנו מן היושר", קונפוציוס.

stella-k@globes.co.il