המוכר ביטל מכירת קרקע ומכר לאחר - ביהמ"ש הטיל עיקול על כספי התמורה

ביהמ"ש הטיל עיקול זמני עד 13.1 מיליון שקל על נכסים וזכויות של בעלי קרקע בשכונת הדר גנים בפתח-תקווה, שחלקם עשויים להגיע לבסוף לרוכש המקורי

מתברר כי נסיגה ממשא-ומתן למכירת קרקע לאחד, ומכירתה לאחר מכן לאחר, לא תמיד עוברת בשתיקה. שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, ריקי שמולביץ, החליטה לאחרונה להוציא צו עיקול זמני על סך של 13 מיליון שקל ל-3 אחיות בעלות קרקע בשכונת הדר גנים בפתח-תקווה, לאחר שמכרו לאחרונה את הקרקע, בעוד שמתנהלת נגדם תביעה שהגישו חברי קבוצת רכישה שניהלה עם המוכרות ב-2009 משא-ומתן לרכישת הקרקע.

לאחר שנה של מגעים ותשלום מקדמות, חזרו בהן בעלות הקרקע מהעסקה ומכרו אותה לחברות אחרות. כעת התייצב בית המשפט לצד הקבוצה, ועצר את העסקה.

הפרשה החלה בסוף 2009, כשחברת "איילה אגם" החלה לגבש קבוצת רכישה במטרה לרכוש את המגרש שבין הרחובות מנחם בגין, הרב פינצ'י וניסים יצחק בפתח-תקווה, ולהקים עליו פרויקט מגורים למגזר הדתי שיכלול שני מגדלים בני 17 קומות ובניין בן 9 קומות ו-180 דירות.

לאחר שגובשה הקבוצה והושגו ההסכמות בין בעלות הקרקע למארגני קבוצת הרכישה, ולאחר שחברי הקבוצה הפקידו סכום של 100 אלף שקל כל אחד כמקדמה, הליך שארך כשנה, ולקראת כריתת ההסכם לרכישת הקרקע, נסוגו בעלות הקרקע במפתיע מהעסקה.

על כן הגישו חברי הקבוצה, באמצעות עו"ד ארנון גרפי, תביעה כנגדן בסך 9.6 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי. בתביעה נטען כי בשל עליית מחירי הדירות נגרם לחברי הקבוצה נזק כספי כבד.

באוקטובר 2011 הגישו חברי הקבוצה תביעה נגד בעלות הקרקע. לטענת התובעים, התביעה הוגשה שנתיים אחרי שהחלה להתגבש הקבוצה, כשהם נותרו ללא דירה, ובשל עליית מחירי הדירות נותרו ללא אפשרות לקנות דירה אחרת.

בעוד מתנהל הליך גישור בין הצדדים, גילו חברי קבוצת הרכישה כי במאי האחרון מכרו בעלות הקרקע את המגרש לחברות משכנות אורבניקה ומ.י דביר. חברי הקבוצה הגישו מיד לאחר מכן בקשה דחופה להטלת צו עיקול זמני כנגד בעלות הקרקע והחברות שרכשו אותה.

"המשא-ומתן שהתקיים עמם ונדון בישיבות בבית המשפט היה למראית-עין בלבד", ציין גרפי בבקשה, "כל תכלית הליך הגישור הייתה למשוך זמן ולהתל במבקשים תוך שימוש במשא-ומתן זה כפעולת הסחה למשא-ומתן מקביל".

עוד צוין כי הרוכשות כבר יצאו בקול תרועה בשיווק הדירות. לטענת חברי הקבוצה, הטלת צו עיקול זמני נדרשת על מנת להבטיח את מימוש פסק הדין כשיינתן.

לטענתם, העסקה החדשה משקפת את עליית ערך הקרקע שהתרחשה בינתיים, כשמחיר דירת 4 חדרים לחברי קבוצת הרכישה עמד על 1.05 מיליון שקל, בעוד המחיר שמשקפת העסקה הנוכחית לדירת 4 חדרים עומד על 1.35 מיליון שקל.

בית המשפט הטיל צו עיקול זמני עד 13.1 מיליון שקל על הנכסים והזכויות של בעלות הקרקע. העיקול הוטל למעשה על מנת להבטיח כי במקרה שייפסק כי יש לפצות את חברי קבוצת הרכישה, ניתן יהיה לממש את פסק הדין. צו העיקול לא משנה את עצם מכירת הקרקע לחברות אורבניקה ומ.י דביר.