ועדת הכספים אישרה הארכת תוקף חוק מענק ירושלים

תוקפו של החוק יוארך עד אמצע חודש יולי ■ במקביל, הוודעה אישרה ובמקביל אישרה סעיף חדש שיאפשר מתן המענק לרוכשי דירה מקבלן בבירה במחיר של עד 1.8 מיליון שקל עד סוף אוקטובר

ועדת הכספים אישרה היום (ד') להאריך את תוקף חוק מענק ירושלים עד אמצע יולי ובמקביל אישרה סעיף חדש שיאפשר מתן המענק לרוכשי דירה מקבלן בבירה במחיר של עד 1.8 מיליון שקל עד סוף אוקטובר. יש לציין כי הארכת החוק תחול אך ורק על דירה חדשה מקבלן ולא כוללת דירות שישווקו במסגרת קבוצות רכישה. כעת תעבור ההחלטה לקריאה שנייה ושלישית.

חשוב לציין שבאותו הזמן, ביטול המענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפרייה עדיין בתוקף וכך גם הוראות המעבר הדרקוניות שנקבעו לגביהן. זאת למרות ביקורת קשה שנשמעה על כך בועדת הכלכלה ובוועדה לביקורת המדינה.

מענק ירושלים מאפשר לרוכשי דירה ראשונה, יד שנייה או חדשה, ללא הגבלת מחיר, לקבל מענק מהמדינה בגובה 100 אלף שקל. המענק נולד בעקבות תיקון לחוק הלוואות דיור שאושר ב-2001 אולם מאז הוקפא במסגרת חוק ההסדרים. כעת הוחלט כי התיקון יבוטל אך ישומו המלא יתאפשר לרוכשי דירה ראשונה בבירה עד אמצע יולי ויישומו החלקי המתייחס רק לדירות חדשות ועם הגבלת מחיר עד סוף אוקטובר. קבלת המענק בפועל תתאפשר כבר בימים הקרובים כאשר במשרד האוצר התחייבו להעביר עד יום שני הקרוב את ההנחיות לבנקים שיאפשרו למי שרכש דירתו מיום ה-5 במאי לקבל את המענקים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), אמר בדיון כי: "ביטול הנוסח הקודם של החוק, נועד לתקן עיוות משמעותי, שבו גם רוכשי דירות יוקרה יכלו לזכות במענק. הפשרה שהושגה עם האוצר והשיכון נועדה על-מנת למנוע ביטול מיידי מוחלט של המענקים ולאפשר פרק זמן נוסף למימוש הזכאות, דווקא בתקופה שבה מחירי הדיור בבירה האמירו כל-כך".

רכז בינוי ושיכון באגף תקציבים באוצר, אריאל יוצר, הסביר מדוע הסעיף המאפשר את קבלת המענק עד סוף אוקטובר כולל רק דירות חדשות: "הסיבה לכך שנקבע שמדובר רק בדירה חדשה היא לעודד הרחבת היצע הדיור. יש בנייה חדשה בירושלים ויש לנתב את הכסף הציבורי דווקא להרחבת ההיצע. הפניית המענקים לדירות יד שנייה זה תרומה ישירה לעליית מחירים".

חברת מועצת העיר ירושלים, מירב כהן, שניהלה מאבק להשארת המענק בתוקף אמרה בדיון: "מי שלקחו הלוואה על בסיס החוק הקיים צריכים לקבל את מה שמגיע להם, כי כשרכשו דירה לקחו זאת בחשבון. ההתנהלות הממשלתית היתה מבולגנת ויצרה דיסאינפורמציה. אני בטוחה שיש זכאים שלא יודעים על-כך. עד עכשיו אין מענה בעניין במשרד השיכון ועוד מעט ייסגר חלון ההזדמנויות ואנשים פשוט יפספסו. הוצאת דירה יד שנייה מהפשרה זה עוול, כי דירות יד שנייה, פותחות פתח רחב עבור זוגות צעירים רבים, בטח כשמדובר בחלון הזדמנויות כל-כך קצר".

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל אמר בעקבות הסיכום בוועדת הכספים כי "היה חשוב לי לדאוג ולעודד את הזוגות הצעירים המעוניינים לרכוש דירה בירושלים. מדובר במענק בסכום לא מבוטל הצפוי לעזור באופן משמעותי למי שמתקשה להשלים רכישת דירתו הראשונה בבירת ישראל".