יורקוויל משיקה מכשיר השקעה חדש; תשקיע בחברת ווקסיל

חתמה על השקעה עם שתי חברות ביומד נוספות ובמו"פ עם עוד 4 חברות בורסאיות

קרן יורקוויל פיתחה מכשיר השקעות חדש בשם REPA, שיהווה "קו מניות" לחברות ציבוריות. הקרן כבר חתמה על הסכמי השקעה ב-3 חברות ביומד תוך שימוש במכשיר. ל"גלובס" נדע כי אחת מהן היא חברת ווקסיל. כמו כן נודע כי היא מנהלת מגעים עם עוד 4 חברות ציבוריות, ביניהן שתי חברות ביומד.

יורקוויל ידועה בפעילותה בישראל עם קו מניות אחר מסוג SEDA. בהסכם כזה, יורקוויל מאפשרת לחברות לקבל מידי פעם, על פי החלטתן של אותן החברות, סכומי כסף מוגבלים (בחברות ביומד אלה בדרך כלל סכומים של כמה מאות אלפי דולרים, אולם בחברות אחרות הסכום הקבוע למשיכה עשוי להיות גבוה יותר), עד תקרה שנקבעה מראש (בחברות הביומד התקרה הייתה בדרך כלל סביב 10 מיליון דולר). החברות יכולות להחליט שלא לממש את ההשקעה כלל, אך היא זמינה להן במקרה של מצוקה או צורך.

אלא שמכשיר ה-SEDA נמצא בשוק הישראלי כמעודד ירידה חדה של מניותיה. הסיבה היא שבמכשיר ה-SEDA, החברות מודיעות ליורקוויל כי בעוד 6 ימים יבקשו ממנה השקעה, והמחיר בו מקבלת יורקוויל את המניות, נקבע על פי מחיר המניה בשוק בין ההודעה על כוונת המימוש, לבין המימוש בפועל. כיוון שיורקוויל היא משקיע פיננסי, מרגע שקיבלה הודעה כי עומד להיות מימוש, היא מוכרת מניות של אותה חברה בשוק כדי להשיג את המזומן שאותו תשקיע מחדש בחברה - גידור מצויין עבור יורקוויל, פחות מוצלח עבור החברה. המכירות מורידות את מחיר המניה וכן את המחיר שתשלם יורקוויל עבורה. כיוון שהשוק יודע זאת, גם יתר המשקיעים מוכרים את המניה.

לעומת זאת במודל החדש, ה-REPA, אין הודעה מוקדמת ליורקוויל על כוונת המימוש. לכן ירוקוויל אינה יכולה למכור מראש מניות בשוק כדי להתכסות, וממילא אינה יכולה להשפיע כך על מחיר המניה. מרע שמוקצות לה מניות, היא מעוניינת שמחירן יעלה. היא אמנם תצטרך למכור מניות בשוק, שכן היא משקיע פיננסי, אולם אין לה מה להרוויח משורט מכוון. החברה שמולה פתוח קו המניות, יכולה לדרוש את ההשקעה מיורקוויל כשמחיר המניה של גבוה, וליורקוויל אין שום השפעה על כך.

ד"ר שמוליק ינאי, מנהל הקרן בישראל: "עשינו מהפכה בחשיבה, וצורת ההשקעה החדשה שלנו היא באמצעות שותפות ארוכת טווח עם החברה ובעלי המניות שלה".

קרן יורקוויל פעילה בישראל מזה מספר שנים ובצעה מספר עסקאות כאשר הגדולה שבהן היא השקעה של 100 מיליון דולר בטאואר והשקעה של יותר מ-40 מיליון דולר באלון USA. בתחום הביומד פתחה קוי מניות מול ביונדווקס, מזור טכנולוגיות ודי מדיקל.